bmw_bil Skrevet Juni 15, 2013 Share Skrevet Juni 15, 2013 hei! noen som har greie på E39 touring bakluker? min vil ikke åpne seg mer enn 20 cm, så er det bom stopp, den er også ørlite grann skjev.. håper noen kan si om det er hengslene eller fjærene eller lignende. hvor begynner jeg demontering osv for å finne ut hva som er galt? takker for ev. svar!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 15, 2013 Share Skrevet Juni 15, 2013 Om det er manuell bakluke så er det svært sannsynlig dårlige hengsler vil jeg tro. Har du prøvd å bryte den opp med makt, ved å ta jevnt på hver side? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mister Bimmler Skrevet Juni 16, 2013 Share Skrevet Juni 16, 2013 E39 touring har to sett teleskopstenger i taket. Hvis luka åpner skjevt og ikke særlig mye, kan det ha skjedd noe med en av dem, at den kan ha stivnet. Åpner glassluka OK? Mener å huske du kan pelle av et plastdeksel og få tilgang til dem. De skal ha halvmåneklips på seg, som du kan plukke av med tang hvis du vil sjekke dem. Trangt er det, og taktrekket må løsnes bakentil for å få dem ut ved ev. bytte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogeren Skrevet Juni 16, 2013 Share Skrevet Juni 16, 2013 Trenger ikke løsne taktrekket for å bytte. Det er 2 gassfjærer med en spiralfjær rundt, dette er typisk for når spiralfjæren er knekt. Kjøp deg 2 nye, og ta med de til glassluken og, så må bakluken brytes opp... høres fælt ut, men det er bare de defekte gassfjærene du risikerer å skade.... Løsne de i innerkant, og å trykke de nedpå samme kule igjen, kan du gjøre med langt kraftig skrujern... sent by me, with Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 16, 2013 Share Skrevet Juni 16, 2013 Evt kan du bruke et rør og trer innpå demperen/fjørene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw_bil Skrevet Juni 16, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 16, 2013 Takker for alle tips! Otis: har prøvd å ta i litt, men redd for å ødelegge noe. Mister Bimmler: glassluka åpner ok når den funker, men en gang i mellom vil den ikke åpne seg (spesielt etter regnvær) men det er vel en elektrisk feil. mener du at jeg kan kontrollere teleskopstengene innenifra ved å ta ned taktrekket, uten å bryte opp bakluka? Rogeren: vurderer å kjøpe komplett hengsel og dempere for både dør og glass. når jeg prøver å åpne døra mer enn de 20-30 cm er jeg redd festene mellom dør og hengsel skal bli bøyd slik at døra også blir ødelagt. Er det mulig å demontere alt uten å åpne bakdøra mer? (fikk forresten åpnet glassluka innenifra ved å trykke inn låsemekanismen sideveis manuelt.) leste gjennom http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=210 men her åpnes døra helt, hva tror dere jeg bør gjøre? ang. røret skjønner jeg ikke helt monteringen men det ser jeg vel når jeg får åpnet det hele. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogeren Skrevet Juni 16, 2013 Share Skrevet Juni 16, 2013 Du må ha luken opp, hengslene tåler mye. Bare å ta i, det første som gir seg, etter min erfaring i hvert fall, er gassfjærene du skal bytte. Jeg har aldri demontert taktrekk for dette. Bmw spesifiserer heller ikke demont taktrekk, men spesialverktøy til å ta av og på gassfjæren på indre festet... det er her et STORT skrujern kommer inn i bildet... Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 4 Beta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mister Bimmler Skrevet Juni 16, 2013 Share Skrevet Juni 16, 2013 Det jeg vet om disse lukene er annenhånds, de andre her kan mer enn meg. Jeg spurte om glassluka går å svinge helt opp og at det er hovedluka som er stiv, for å eliminere litt... Virker som du sliter med mikrobryteren også, hvis den er værsyk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw_bil Skrevet Juni 29, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 29, 2013 Hei. Har byttet både hengslene og dempere og fjærer i dag. Funker som bare det nå, fikset også et par kabelbrudd som seg hør og bør. Grunnen til at den ikke gikk opp var at begge fjærene var knekt i masse biter ,samt et brudd i ene hengslen. Kanskje ikke så rart at den var slått seg litt vrang? Glassluken vil fremdeles ikke åpne seg utenifra. Skal sjekke bryteren i morgen. Ellers er viskerarmen dønn fast. Er det bare å kjøpe ny viskermotor med en gang eller kan det være nok å smøre visker armen? Hvordan finne ut om motor må byttes? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogeren Skrevet Juni 30, 2013 Share Skrevet Juni 30, 2013 Åpne glassluken, prøv å bevege armen, sitter den fast må du bytte gjennomføringen... pleier å være den, ikke sett defekt motor ennå, pleier å være motor eller kabelbrudd... Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 4 Beta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw_bil Skrevet Juli 2, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 2, 2013 ja armen sitter ganske tight, litt rust, må sikkert ha ny gjenomføring. dumt spm men hvordan skrur man på bakruteviskeren? for motoren skal vel gå rundt selv om glassluka står åpen eller? knappen for åpning av glassluke er også gåen. ja det er den utvendige knappen, har kortsluttet kontakten rett på innsiden og da virker det. så trenger altså den ledningen inni knappen, noen som har delenr? finner ikke på GS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå