aambakk89 Skrevet Juni 15, 2013 Skrevet Juni 15, 2013 Hej. Står på hytta i geiranger no, med muligens gåen turbo? Røk ivertfall blå,svart og kvitt:) perfekt! Lurer på om noen har erfaringer med dette? Pris og skift? vil gjerne ha svar fra folk som har hatt problemer med dette??
Otis Skrevet Juni 15, 2013 Skrevet Juni 15, 2013 Finn ut hvorfor turbo er gått i stykker. Tett veivhusventilasjon? Turboen koster vel rundt 8000,- mener jeg å ha lest her på forumet. Sjekk gamle turboen for å se hva som evt gikk i stykker der, løse deler og lignende.
aambakk89 Skrevet Juni 15, 2013 Forfatter Skrevet Juni 15, 2013 Vel, går ut ifra den bare var meget utslitt, men var litt rart igrunn. Kjørte opp strynefjellet og den gikk igrunnen bedre enn før, men etter fjellet ned imot geiranger så var der sykkelritt, så kjørte ganske rolig, helt til eg skulle kjøre forbi en syklist, da hadde ikkje bilen kraft, og røykskya stod bak bilen:p trulla bilen siste kilometeren ned til hytta på tomgang, og hørte ulyd fra turboen:p
Mister Bimmler Skrevet Juni 16, 2013 Skrevet Juni 16, 2013 Min døde under langt pådrag da lageret sviktet med et smell, gikk ut av sporet og impellerbladene kjørte seg i hjel mot veggene. Det ble totalt tåkehav (hvitt da motorolje ble dumpet i eksosen) og null turbo. Din har ifølge beskrivelsen din støtt på problemer under mildere omstendigheter. Røyk, lyd og effektfall høres uansett ut som turboen din har rast og i så fall må den enten overhales (dyrt i Norge), hvis den kan reddes, eller byttes med en god brukt eller tysk, garantert original/ny eBay-turbo (rimeligere). Men det dummeste er vel at du står på hytta med dette, og et stykke fra verksteder?
aambakk89 Skrevet Juni 16, 2013 Forfatter Skrevet Juni 16, 2013 Hørest litt værre ut i ditt tilfelle, men hørest ut som det samme skjedde med deg:p Ja er nokk turboen, leste en tråd her om m47b20 motorer så det var vist ikkje så uvanelig? Bilen blei henta i Geiranger av viking og kjørt til basen på Stryn, der jeg henta bilen med bilhenger idag, så bilen er ivertfall heime da:) Prøvd og finne en bildetråd ang. skift av turbo på denne motoren, men tror ikke noen har laga en? Ivertfall lest meg fram til att eg må ha ny turbo, olje (oljefilter) og skifte veivhus-ventilasjonen:) Noen som er enige? hehe
Mister Bimmler Skrevet Juni 16, 2013 Skrevet Juni 16, 2013 Jeg var selv redd på avstand for å bytte turbo selv, men da en som har gjort jobben noen ganger beskrev det og flirte litt av meg, tok jeg ham på ordet... Legg deg under og lys litt med lommelykt. Vet ikke om det er noe kompliserende ift. trykkregulator eller elektronikk fra min til din bil, men hos meg var det tre manifoldbolter, to muttere på eksosflensen, en bolt på oljetilførselen og to luftslanger med klemmer på - en fra LMM og luftfilteret er luft inn, den andre til intercooler er 'trykkluft' ut. Jeg passet på å få med meg et pakningssett. For meg var det hardt å løsne boltene som holder turbo til manifolden. Ble viktig å ha rett pipe, boltene var tolvkantede. Og luftfilterhuset med LMM måtte ut for å lage plass. Tilfredsstillende jobb å fullføre. Lykke til!
aambakk89 Skrevet Juni 17, 2013 Forfatter Skrevet Juni 17, 2013 svarte deg på PM Mister Bimmler Prata med Turbo.no og de skal ha 9400kr for turbo og paknings sett inkl frakt ny turbo og frakt retur turbo:p Hørest dette ut som en ok pris? eller er jeg lettlurt? hehe
aambakk89 Skrevet Juni 17, 2013 Forfatter Skrevet Juni 17, 2013 Har begyndt og demontere bilen nå, har tatt av div. deksel rundt luftfilter osv. og turboen er garantert gåen:p Var endel og demontere slik jeg såg det, må toppdeksel(samen med luftfilterboks egr osv) av? Vil det evt oppstå noen problemer når jeg løser dyserøra? noe spess jeg må passepå?
aambakk89 Skrevet Juni 17, 2013 Forfatter Skrevet Juni 17, 2013 Vil gjerne prate med en person som har skifta turbo på en m47d20 e39 (evt e46), vil stille noen enkle spørsmål:)
aambakk89 Skrevet Juni 17, 2013 Forfatter Skrevet Juni 17, 2013 Bilen blir levert på verksted, fikk en kjempegod pris:) Takker for alle svar, kjekt at forumet faktisk går and å bruke! Btw, fikk høre med verkstedet at turboene til m47d20 aldri blir skikkelige igjen om dei blir overhalt, og at garret ikke gir lov til og overhale denne type turboer? om dette stemmer så blir det vel bra samtaleemne her på forumet:p
aambakk89 Skrevet Juli 3, 2013 Forfatter Skrevet Juli 3, 2013 Heisann, har da (etter mye venting på deler) fått igjen e39en fra verksted! Bilen blei satt inn på eit verksted i Ørsta for å få skifta turbo, og fikk en grei pris på fabrikkny turbo og skift. Turboen kom vel etter ca. 7 dager og vart skifta ganske fort, og fikk dei til og skifte veivhusventilasjonen i samme slengen, som var potte tett og måtte vente enda ei veke for og få den!. Alt vart ferdig montert og bilen blei starta opp, for så og stoppe igjen. Etter en telefon til Bmw norge fikk vi vite at vi burde sjekke dyse nr1, for vi kunne risikere at den sto open og motoren fikk for mye diesel. Så da blei dette utført, og dei fant ut at dysa var heilt fin, men tetningsringen var heilt gåen. Når dei monterte på dette igjen fant dei ut at en vacumslange fra turboen var hull i, så blei skifta denne også. Og etter dette starta bilen uten problem. Til sist blei eksos å intercooler tømt for oljerester og sjekka innsug om der var noe. Nå, noen tusenlapper fattigere går bilen BETYDELIG bedre en da jeg kjøpte den for 1 år sida. Hvorfor? dunno:) Bare for og informere. Brages i Ålesund skulle ha 27.600kr for KUN turboskift inkl. turboen
Otis Skrevet Juli 4, 2013 Skrevet Juli 4, 2013 Bilen gikk nok bedre pga åpen veivhusventilasjon og en tett vakumslange vil jeg tro. Ellers er det jo bra at du er fornøyd.
aambakk89 Skrevet Juli 4, 2013 Forfatter Skrevet Juli 4, 2013 betalte forresten 18000kr for alt:) dyrt? ja Men ikke 27000kr ivertfall:p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå