EngelskSetter Skrevet Juni 16, 2013 Skrevet Juni 16, 2013 Jeg har bestemt meg for å kjøpe meg ny bil, og det ser ut som om det blir E39 FL. Jeg skal ha automatgir, og det kan godt være bensinmotor. Pga at økonomien ikke er ekstremt bra så er jeg litt redd for store utgifter så jeg lurte på hva som er viktigst å sjekke når man kjøper brukt. Jeg har lest på autopower.se sin guide og fant mye bra info der. Uansett så hadde det vært fint å høre fra de som faktisk har hatt E39 selv om hva som har gått galt med bilen. Slitedeler osv. er jeg selvsagt forberedt på å bytte. Jeg tenker mere på servopumpe, automatkasse/converter, dynamo, motor osv.
D.Toft Skrevet Juni 16, 2013 Skrevet Juni 16, 2013 Hei og velkommen så lenge du følger autopower så kommer du meget langt. har en e39 sedan selv, 96 modell. 2literen og automat er ikke så kjapp, litt drøy i forbruket. ellers er det det vanlige, rust i alle falser må du se etter. hør etter ulyder under prøveturen.
KBF Skrevet Juni 16, 2013 Skrevet Juni 16, 2013 Prøv alt du kan prøva på bilen. Få dan opp på bukk og sjå etter rust og vær kritisk. Spør den som du kjøper den hos om kviteringar frå verkstad opphold også. Naf test kan væra noko å tenka på og...
Mr.Goodisland Skrevet Juni 16, 2013 Skrevet Juni 16, 2013 Spør om termostathus, vannpumpe og radiator er byttet nylig. Kjølesystemet på desse bilene er en gjenganger og desse delene må normalt byttes med noen års mellomrom.
Hpi Skrevet Juni 16, 2013 Skrevet Juni 16, 2013 Sveising av innerkanaler + jekkfester i tillegg til bytting og lakkering av ytterkanaler. Dette var ting som ikke viste fra utsiden og som heller ikke NAF oppdaget da jeg tok en stor kjøpstest. Ante fred og ingen fare helt til den ene jekkfestet ga seg ved dekkskifte. Ved nærmere sjekk var det chips begge sider bak og endel angrep begge sider fremme. Mye arbeid som tok 1 uke og som kom på ca 30.000,- utført på karosseriverksted, da med nye ytterkanaler ferdig lakkert begge sider. Få bilen på bukk og vipp av gummiputene du jekker imot. Ta med godt lys.
EngelskSetter Skrevet Juni 17, 2013 Forfatter Skrevet Juni 17, 2013 Sveising av innerkanaler + jekkfester i tillegg til bytting og lakkering av ytterkanaler. Dette var ting som ikke viste fra utsiden og som heller ikke NAF oppdaget da jeg tok en stor kjøpstest. Ante fred og ingen fare helt til den ene jekkfestet ga seg ved dekkskifte. Ved nærmere sjekk var det chips begge sider bak og endel angrep begge sider fremme. Mye arbeid som tok 1 uke og som kom på ca 30.000,- utført på karosseriverksted, da med nye ytterkanaler ferdig lakkert begge sider. Få bilen på bukk og vipp av gummiputene du jekker imot. Ta med godt lys. Takk for info. Hvilken årsmodell var dette på?
Hpi Skrevet Juni 17, 2013 Skrevet Juni 17, 2013 Jeg har en 2000 modell touring, altså ikke Facelift. Om dette kun skjer på Prefacelift vet jeg ikke men jeg hadde ikke gambla på det. Kraftig rustangrep i kanaler og jekkfester går igjen på E39 hvis du Googler eller søker her i forumet. Hos meg var det rusta helt inn til overgangen mellom kanaler og gulv så det var en stor jobb. Rust er alltid verre enn du trodde når du begynner å grave i det. Jeg kunne selvsagt fått gjort dette billigere i en garasje men jeg har planer om å ha bilen noen år til så da ville jeg ha det skikkelig gjort av fagfolk. Resultatet ble veldig bra.
Jan Håvard Skrevet Juni 19, 2013 Skrevet Juni 19, 2013 sjekk om bilen har lekkasjer under bilen etter du har prøvekjørt den, legg deg under og hør om det drypper inni bilen et sted, ting som fort blir dyrt. unormal tung styring/daugang i rattet, som betyr kan au bli dyrt, sjekk mansjettene rundt tannstagen om den lekker. sjekk allt elektrisk og pirk på det som er feil
lacim Skrevet Juni 19, 2013 Skrevet Juni 19, 2013 Filleting egentlig, men sjekk ledningene til bagasjeluka. De blir slitte og knekker ganske enkelt. Ledningene der går til skiltlys, sensor om luka er lukket eller ikke, lys i bagasjerommet mm. Fikses enkelt med loddebolt, men irriterende og unødvendig jobb. Se om temperatursensoren fungerer. Den ligger foran høyre forhjul, og kan lett falle av om det er skader på innerskjermen, nederste del.
bcrazy Skrevet Juni 19, 2013 Skrevet Juni 19, 2013 Som nevnt av flere sjekk etter rust. Deretter hjuloppheng. IKKE kjøp en billig dårlig vedlikehold e39. Det er nok mye dyrere enn å gi noe mer for en som er tatt vare på. På min E39 har jeg brukt desidert mest penger på hjuloppheng. Lite problemer med elektronikk/motor. En flott bil med gode kjøre egenskaper og komfort som du må betale for i form av relativet høye vedlikeholds utgifter. Fornuften i meg tenker på å kjøpe en V70. Foreløpig har ikke fornuften fått styre
Hpi Skrevet Juni 20, 2013 Skrevet Juni 20, 2013 Uff nei du må ikke finne på det. Jeg hadde bestemt meg for en V70 D5 da jeg kjøpte min E39 men sammenlignet med en E39 er jo V70 en traktor med forhjulsdrift. Jeg ble forferdelig skuffa av å kjøre den, fine å se på men fremdeles en gammel Volvo traktor i nytt skall. Det er rett og slett ikke samme divisjon Jeg prøvde en 2005 modell.
bcrazy Skrevet Juni 20, 2013 Skrevet Juni 20, 2013 De har nå blitt en del bedre siden 240/740/940 dagene, har hatt 240 og 940 før. Kona har en 2006 V50 som er en fin bil med bra komfort og ganske bra kjøre egenskaper, men på dårlig vei selv med ganske bra senk er min 16 år gamle E39 i en annen liga. "problemet" er jo som du sier at det er en annen klasse, så det blir vanskelig å gå tilbake når man har hatt noe bedre, men det hadde nok uten tvil lønnt seg rent økonomisk.
Hpi Skrevet Juni 20, 2013 Skrevet Juni 20, 2013 Ja jeg har ikke prøvd noe nyere men jeg kom selv fra en 1986 740 Turbo og skulle ha V70 men ble veldig skuffa hvor gyngete og bråkete og gammeldags jeg opplevde den men som sagt så ser de bra ut. Kan godt hende de nyere er blitt endel bedre og økonomisk så er det helt sikkert god butikk i forhold til en gammel E39 ja, helt garantert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå