wiccey Skrevet Juni 16, 2013 Share Skrevet Juni 16, 2013 Hallo Jeg bedriver noe av tiden og mye av pengene mine til et lite prosjekt for og få grei lyd i bilen.... Bile kom uten spiller, høytallere og kabler for dette (sett bort ifra en opprevnet gammel iso kontakt med mye "jalla mekk" på) når jeg kjøpte den for et år siden. Bilder er nederst i tråden Flere bilder kommer når jeg bare får tatt noen, samt en video når kassa er bygd og satt inn. Det som sitter i pr i dag er: - Fence diskater forran - 6x9 biltema høytallere i hattehylle - Xzent XT7016 (DVD spiller) - 2x13" JL Audio 13W6v2-D4 - Rockford Fossgate T600x4 - Rockford Fossgate T2500x1 - Stinger 10 Farad SPC5010 Fremtidige planer når lønn takker ja: - Frontsett fra Focal, mellomtone og diskant med delefilter. - HattehylleFocal Focal 6x9" - Alpine CD spiller - Lyddempe i hvertfall bagasjerom - bygge meg ny basskasse så jeg får 2x13" inn i bagasjen Håper dette blir bra lydkvalitet og ikke minst vannvittig høyt når jeg ønsker og dra på litt med volum eller står på rånetreff for eks. Bilder av fremtidig arbeid kommer, må ta litt diverse vedlikehold inni mellom alt også, akkurat skiftet demper, bærekule, tute osv. Har lagt opp ny +kabel og jording siden dette ikke fungerte noe særlig. Var ikke minst veldig brannfarlig. Lagt opp alt av kabler ut til høytallere selv på nytt, alt som satt der orginalt var enten klipt eller bortgjemt på plasser jeg ikke kunne finne dem, var også mye kabelsko, tvinnede kabler festet med tape osv også. har også lagt opp AUX kabel og sjult denne fra spiller og til midtkonsoll til bruk av minijack på telefon, samt USB kabel for iPhone. la opp strøm og kabler + remote helt bak, satt noe der fra før men var gammelt, slitt og dårlig det som satt der. sikkert noe billig greier fra Biltema eller noe.... Noen som har forslag til utsenet på Basskasse til 2x13" på max 42-43CM høyt og 85CM bred. evnt 2 single kasser eller en dobbel kasse? bare komme med forslag om noen har noe innspill? Må ha slotport kasse i en E36. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sturmtiger Skrevet Juni 17, 2013 Share Skrevet Juni 17, 2013 Dobbelkasse med pleksiglass til 13"? Ser bra ut detta da, blir gøyt å se hvordan du lager anlegget ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Juni 17, 2013 Share Skrevet Juni 17, 2013 Huff da, her var det litt å ta tak i... Du har 6x9" i hatthylla og skal ha inn en subkasse, og det vil skape problemer og dårlig lyd. Du skjønner, 6x9" vil påvirkes av trykket fra suben og dermed låte stygt, en annen ting er at du får lyd bakfra, noe som heller ikke er bra, du ville vel ikke snudd ryggen til om du var på konsert feks?? Siden du sikter på lydkvalitet, så er du på rett vei med subene dine, for de er bra. Forsterkerene kunne vært bedre, men de får duge. Får du inn en alpine-spiller så er det et pluss, men de fence diskantene og kondensatoren kan du fjerne (prøve å selge hvis noen vil ha) Så kjøper du deg et BRA frontsett og demper skikkelig i dørene foran, bak i hatthylla skal du IKKE ha høyttalere, så bruk disse pengene på bedre frontsystem Edit: Hvis bilen er ganske tett mellom bagasjerom og cupè, så blir det best å montere subene mot skiluka (hvis du har) og tette godt mellom kasse og seterygg rundt skiluka. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wiccey Skrevet Juni 17, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 17, 2013 Huff da, her var det litt å ta tak i... Du har 6x9" i hatthylla og skal ha inn en subkasse, og det vil skape problemer og dårlig lyd. Du skjønner, 6x9" vil påvirkes av trykket fra suben og dermed låte stygt, en annen ting er at du får lyd bakfra, noe som heller ikke er bra, du ville vel ikke snudd ryggen til om du var på konsert feks??Siden du sikter på lydkvalitet, så er du på rett vei med subene dine, for de er bra. Forsterkerene kunne vært bedre, men de får duge. Får du inn en alpine-spiller så er det et pluss, men de fence diskantene og kondensatoren kan du fjerne (prøve å selge hvis noen vil ha) Så kjøper du deg et BRA frontsett og demper skikkelig i dørene foran, bak i hatthylla skal du IKKE ha høyttalere, så bruk disse pengene på bedre frontsystem Edit: Hvis bilen er ganske tett mellom bagasjerom og cupè, så blir det best å montere subene mot skiluka (hvis du har) og tette godt mellom kasse og seterygg rundt skiluka. Jo ja.... frontsettet som sitter i bilen er jo midlertidig, så jeg slipper og sitte igjen med BARE bass skal ha focal frontsett når lønnen strekker til. Kondensatoren dårlig? den var bedre enn tørrbatteri fra biltema, men mulig den ikke er helt topp klasse Noe jeg lurer på om jeg ikke skal ha hatte høytallere, da blir det jo to digre hull igjennom, noe som slipper mer lyd ut av bagasjen? Har ikke skiluke, så satser på slotport, evnt legge ned setene når det ikke er passasjerer bak. Men om jeg har plass så kan det vel bygges en kasse rundt 6x9 høytalleren for og tette igjen litt der? da vil trykket fra subben gå rett inn i kassa og ikke høytalleren? orginalt så satt det jo en liten plastboks bak høytallerene der med masse vatt i, slik hvit bommuls ting (?) Rockford er vel ikke så dårlig det? har alltid blitt fortalt at det er rimelig sykt? samme med stinger kondensatoren? Fencen skal bort, var noe jeg fant i farta som passa så jeg fikk lyd, hater dem EDIT: du har vel ikke forslag til utrolig velspillende frontsett, spiller høyt og klart? tenker da noe som ikke høres ut som ei katte som klorer på døra men som kan kompansere for subbene, selv når jeg finner frem volum knappen Takk for tips og triks Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Juni 17, 2013 Share Skrevet Juni 17, 2013 Frontsett: http://www.autodesign.no/hoyttalere/kom ... en-sql-165 Problemet hvis du lager kasse rundt 6x9" er at du får lyd bakfra, og det blir litt feil. Men hvis du på død og liv MÅ ha dem der så fade dem ned slik at du ikke hører dem fra førersetet Rockford VAR bra for endel år siden, nå lever de bare på sitt gamle rykte og pøser ut overprisede varer som er mere midt på trèet. Kondensator har du ikke bruk for med mindre forsterkerene dine er steingamle og har skikkelig ræva strømforskyning. Legger du opp skikkelig kabling der det trengs, så har kondensatoren null effekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wiccey Skrevet Juni 17, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 17, 2013 Frontsett: http://www.autodesign.no/hoyttalere/kom ... en-sql-165Problemet hvis du lager kasse rundt 6x9" er at du får lyd bakfra, og det blir litt feil. Men hvis du på død og liv MÅ ha dem der så fade dem ned slik at du ikke hører dem fra førersetet Rockford VAR bra for endel år siden, nå lever de bare på sitt gamle rykte og pøser ut overprisede varer som er mere midt på trèet. Kondensator har du ikke bruk for med mindre forsterkerene dine er steingamle og har skikkelig ræva strømforskyning. Legger du opp skikkelig kabling der det trengs, så har kondensatoren null effekt Det frontsettet du posta er 6,5", men fant samme settet i 5,25", er 5,25" i e36 forran skal undersøke disse nærmere når jeg får tid, TAKK! ahaa da skjønner jeg, men det spilte veldig greit med de forsterkerene på høytallerene da, så holder nok inntil videre. har et tørrbatteri i motor rommet. kondensatoren kjører ut litt høyere volt på forsterkeren som tilsvarer mer watt, i tilleg så kjører kondensatoren ut mer watt og volt pr slag enn det et batteri klarer, etter hva jeg har blitt fortalt? har ikke plass til ekstra batteri bak i bagasjen så satsa på kondensator i steden men man lærer alltid nye ting rundt om kring, er også veeeeeeeldig mange meninger om alt mulig ang bilstereo har jeg funnet ut skal fade ned bakhøytallerene så det blir passe med lyd for de som evnt sitter bak i bilen, blir fin lyd forran også blir det ikke bare bass bak i bilen. lydbildet blir bedre i hele bilen, og ikke bare forran, om jeg ikke tar helt feil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Juni 17, 2013 Share Skrevet Juni 17, 2013 null problemer med 6.5" i e36, får langt mere for pengene med 6.5". Kondensator blir som å kompansere med mere krefter når man kløyver med med ei sløv øks, bruk heller tid og penger til å reparere problemet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wiccey Skrevet Juni 17, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 17, 2013 null problemer med 6.5" i e36, får langt mere for pengene med 6.5". Kondensator blir som å kompansere med mere krefter når man kløyver med med ei sløv øks, bruk heller tid og penger til å reparere problemet ahaa, godt forklart med kondensator, et av di bedre man faktisk skjønner seg på, den gjør ingen skade og ser bra ut så den kan jo sitte i, må bare få tak i noen tykkere strøm/høytallerkabler nå så kan eg dra på med litt volum, og ikke minst legge nye 3veis aux kabler fra spiller til forsterkere takk for klok lærdom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wiccey Skrevet Juni 21, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 21, 2013 Har ikke fått gjort så mye denne uken, lånt bort bilen til en kamerat i nød. han kjører mazda, går i stykker og må repareres hele tiden skal jobbe hele neste uke, får kanskje gjort litt til helgen neste uke håper jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vulturous Skrevet Juni 24, 2013 Share Skrevet Juni 24, 2013 Ville nå plukket vekk kondensatoren selv om den visstnok "ser bra ut", da den ofte kan fungere som en last. Husker ikke hvordan hattehylla på e36 ser ut, men dersom det er mulighet for det kan det kanskje funke å lage en kasse med aeroporter opp gjennom hattehylla. Ville også investert i et bilstereo-batteri (AGM), det er nok smart med såpass strømtrekk. Ta en titt på XS Power/North Star/Vision. Ground Zero, Stinger osv funker like godt men da får du nok ikke like mye for pengene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sturmtiger Skrevet Juni 24, 2013 Share Skrevet Juni 24, 2013 null problemer med 6.5" i e36, får langt mere for pengene med 6.5". Kondensator blir som å kompansere med mere krefter når man kløyver med med ei sløv øks, bruk heller tid og penger til å reparere problemet Haha, godt sagt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wiccey Skrevet Juni 24, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 24, 2013 http://www.tv2.no/underholdning/broom/har-du-lyst-til-aa-kjoepe-en-upaalitelig-doedsfelle-3939225.html Hahahahaha ler så jeg triller her!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wiccey Skrevet Juni 24, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 24, 2013 Ville nå plukket vekk kondensatoren selv om den visstnok "ser bra ut", da den ofte kan fungere som en last. Husker ikke hvordan hattehylla på e36 ser ut, men dersom det er mulighet for det kan det kanskje funke å lage en kasse med aeroporter opp gjennom hattehylla.Ville også investert i et bilstereo-batteri (AGM), det er nok smart med såpass strømtrekk. Ta en titt på XS Power/North Star/Vision. Ground Zero, Stinger osv funker like godt men da får du nok ikke like mye for pengene hmm skal jeg huske, eller lese her igjen før jeg bruker mer penger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wiccey Skrevet Juni 26, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 26, 2013 Hei igjen, det regner så alt for mye om dagen så får ikke gjort så mye uten av bilen og jeg blir gjennomvåte. Men har en off-topic oppdatering forde. Nå har jeg fått meg ny bagasjeluke, låsen på den originale er gjennomrustet rundt låsen, dere vet... god gammel sykdom. den nye hadde en liten rustflekk, bare litt pussing så sparkel så er det fikset første prioritet er og få byttet luka så jeg endelig får lukket igjen og låst bagasjen, er noen tusenlapper som ligger baki det rommet... - Lakkere luken i Bilens farge - Svart - Få pusset og lakkert litt på vingen - Montere vingen på ny luke - Lydisolere skiltplate og skilt. - kanskje om jeg har råd lydisolere selve luka Tips eller link til lydisolering som fungerer utmerket taes gjerne i mot, ASAP Si ifra om noe står merkelig skrevet, fortsatt litt rørete i hodet etter jeg fikk banket nesen i tobbaksmaskinen på jobb i dag, etterfulgt av en kraftig wiplash... så er litt svimmel og vondt i hodet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wiccey Skrevet Juni 28, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 28, 2013 Ny oppdatering, håper jeg får gjort ihvertfall litt i helgen, skjer en del nå til helgen. har nå bestilt tykkere kabler til forsterkerne så skal legge opp det pluss et par phono kabler fra spiller til forsterker. skal også forhåpentligvis også få montert et par 5,25" og diskant foran ja ble 5,25" dessverre, hadde ikke plass til større uten å måtte begynne modifisering, skal ikke gjøre all verden ut av en gammel slitt E36 fra 93 som har levd et hard liv med rånere før jeg fikk den... Edit: Ble ikke focal høytallere allikevel. Jeg bestilte i natt, nå for 10 min siden så ringte han fra butikken, sa jeg fikk et par andre høytallere fra JL til ca 4000 som var på tilbud, fikk dem til 2500 er vel 3 gangen jeg bestiller noe og han ringer (hjemme-siden er ikke så godt oppdatert som butikken) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå