Søndagskjører Skrevet Juni 25, 2013 Share Skrevet Juni 25, 2013 Hei, Jeg kjører i dag en 530D som trekker på årene og vil bytte den ut med noe nyere, f.eks en 525. Har noen erfaring med både 2 literen som brukes nå og 3 literen som ble brukt frem til 2012? Er det verdt å ta en eldre bil for å få 3 literen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet Juni 25, 2013 Share Skrevet Juni 25, 2013 Vanskelig å komme med noe anbefaling da vi har forskjellig ståsted. Jeg vil bare meddele at jeg er meget godt fornøyd med min 520D (2012), den er feilfri, billig i drift og går godt. Men når det er sakt så forstår jeg de som ønsker 6'er lyd, etter min oppfattning så er det vell bare lyden som skiller. Skal jeg friste meg å anbefale noe så anbefaler jeg den "nyeste" alternative. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juni 25, 2013 Share Skrevet Juni 25, 2013 Jeg ville nok absolutt ha valgt bil med 3,0 liter! For det første så er sekser "mer BMW" samme om det er diesel eller ei, sekser er sekser Man får også en mer kultivert gange og mer stillestillegående svev, 2 literen rakler noe voldsomt og det var det første jeg la merke til da jeg prøvde 525d 2,0l. På papiret så er ytelsene så si helt like, men jeg følte det var mer tak i 3 litern og særlig over 100 km/t føltes den mer langbeint. Dette kan jo dog være inviduellt Forbruksmessig så er jo 2 litern helt klart best, også får man jo nyere bil da. Men da hadde jeg nok heller kjøpt 520d med masse utstyr også heller fått chippa denne, valg en med sportautomat, M-sport og EDC Ser selv etter F10 og jeg er faktisk veldig åpen for bensin, føler bensin variantene av F10 er undervurderte. 523I og 528I (begge 3 liter) er flotte og moderene motorer med moderat forbruk og bra effektuttak på tross at det er sugemotorer Nå er det jo dieselbilen som er den store miljøsynderen også så bensin er kanskje litt mer trygt med tanke på hva dem som styrer kan finne på av fandenskap, kjøreforbud, høyere årsavgift, høyere diesel avgift osv (grøss!!!) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet Juni 25, 2013 Share Skrevet Juni 25, 2013 Det var slik jeg tenkte jeg også, men er noe uenig i at 2 literen rakler voldsomt, synes faktisk at min 2 liter går pent til å være diesel, trur gangen har litt med hvilken olje du bruker og hvor ofte bytter du... Enig i at 6'er er 6'er, men vi må nok innse at forbruket vil ta den ut av markedet etter hvert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simennzz Skrevet Juni 25, 2013 Share Skrevet Juni 25, 2013 Har nettopp gått fra 325d e92 (3l 6 syl 197hk) til 520d f10 (2l 4syl 184hk), og føler egentlig ikke noe særlig forskjell fra 4'ern til 6'ern. F10en går jo riktig nok senere, men den har så fint flyt, i tillegg så høres egentlig lyden i bilen ganske fin ut innenifra. Motoren rukler jo en del, men du hører bare det når du står utfor bilen. Hører ingenting inni. BMW lager utrolig gode rekkefirere, så ser selv ikke vitsen i å bruke mer penger på det. Dette gjelder jo selfølgelig for diesel. Når det gjelder bensin ville jeg hatt 6er helst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juni 25, 2013 Share Skrevet Juni 25, 2013 Det var slik jeg tenkte jeg også, men er noe uenig i at 2 literen rakler voldsomt, synes faktisk at min 2 liter går pent til å være diesel, trur gangen har litt med hvilken olje du bruker og hvor ofte bytter du... Enig i at 6'er er 6'er, men vi må nok innse at forbruket vil ta den ut av markedet etter hvert. Det kan så være, var en helt ny demobil jeg kjørte som sikkert ikke var innkjørt. Men flere har klaget på at firerdieselene til BMW bråker mer på tomgang enn f eks Audi som har en riktig så stillegående dieselfirer i nye A6. Er nok øret som hører Tror nok vi har sett den værste utfasingen av seksere nå, blir biler som 530d og 535I firere så vil dette gå litt for mye løs på prestisjen enn hva BMW vil. Hvis ikke så hadde disse vært firere for lengst med dagens motorteknologi. Er også verd å nevne at både Audi og Mercedes satser videre på V6ere i området 200 til 300 hester, særlig Mercedes har en flott ny V6er på 3,5 liter uten pustehjelp. Denne har i C klasse 225 hester og ett CO2 utslipp på 159 gram per km og forbruker 0,61 på blandet kjøring 0-100 får unna på 6 sekunder og dette er nesten identiske tall som F30 328I som har firer Så om bare BMW hadde giddet så kunne de produsert virkelig så økonomiske rekkeseksere, men BMW vil være best i klassen og vise at de gjør alt for å få det til Dagens motorteknologi gjør at selv V8ern ikke lengere er utrydningstruet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Søndagskjører Skrevet Juni 26, 2013 Forfatter Share Skrevet Juni 26, 2013 Tusen takk for gide innspill!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dal-z Skrevet Juni 26, 2013 Share Skrevet Juni 26, 2013 hadde først en 2008 320d med n47d20 motor, for å så oppgradere til en 2009 325d med M57TU2D30 (forløperen til seksern på 204 hk som står i f10/11). for å si det sånn, jeg har ikke lyst på dieselfirer igjen, noen gang for mitt vedkommende var det som natt og dag, selv om firern er en god motor, så er det langt ifra samme motor som seksern. på papiret skiller det ikke så mye i ytelser, men i virkeligheten er det to heeelt forskjellige biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ellingsen B. Skrevet Juni 26, 2013 Share Skrevet Juni 26, 2013 Fornuften sier så ny og godt utstyrt 520d som mulig, men hjertet sier en litt eldre 525d/530d for å få 6er.. Uansett tror jeg man blir fornøyd med begge valg og man må vel egentlig bare dra å prøvekjøre. Beste er nok å prøvekjøre de rett etter hverandre for å få best mulig inntrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Søndagskjører Skrevet Januar 3, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 3, 2015 Jeg hadde med kone og datter til forhandleren, og ble mobbet da jeg begynte å se på 5 serie stasjonsvogn - noen mente jeg hadde dårlig fantasi da vi har hatt det i 10 år. Så så vi 3GT og var solgt => det ble 3GT med 2,0 D. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå