Gå til innhold

Problem ved nye dempere og clutch e46!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig byttet bakdempere på min e46 2000 mod. Kjøpt fra Koed.

Byttet selv på verkstedet til en kjenning av meg. Det gikk ganske greit og rask å bytte dempere, men da jeg skulle prøvekjøre bilen så var de synlig nok ikke skrudd skikkelig til, så demperne gikk "ut/opp" av plassen sin. Altså stedet i bagasjerommet på sidene. Men så fikk jeg skrudd til skikkelig igjen, men da satte jeg på en liten foring fra de gamle demperne under gummien på nye dempere. Det satt, men vet ikke om det var den foringa som hjalp med å holde dei på plass.

Men så er det nye problemet følgende: Hver gang jeg kjører over dump osv så hører jeg dunk-dunk lyd bakifra. Virker som metall-metall-lyd men har ingen anelse. Har kjørt ei uke og ulyden forbedret seg etter noen dager i regnværet, men det er fortsatt ulyd. Denne lyden var ikke der før jeg byttet så lurer på om det er noe feil med dempere eller om det er foringa som ikke burde være der, og at jeg bare må skru skikkelig til de to skruene oppe.

Et annet problem som dukket opp er at clutchen må tas veldig langt ut før bilen kjører. Vil det si at den er slitt? og må byttes, eller er det andre problemer? Den girer fint ellers og hører ingen ulyder eller vibs.

Setter stor pris på svar!

Skrevet

De to skruene som sitter på toppen skal skrus bra til, så de sitter. Men er nok ikke derfor det kommer lyder. Sjekk om dempern kanskje er gåen? vet ikke om du satt på nye. Har hatt samme problem som deg at dempern stakk rett opp bak, først venstre så høyre side. Huska du å sette på den skiven under foringa? Dette var problemet hos meg.

Ta eventuelt noen bilder og legg ut så blir det litt lettere.

Skrevet

Takker for svar!

Jeg hadde akkurat samme problem først som deg.

De to skruene på toppen er skrudd til skikkelig med muttertrekker

Jeg har ikke tatt virkelige bildet nåm men har laget et bildet av tilbehør som er montert

Håper bildet forklarer alt godt

18b8yesv1t95dy75gm2h.gif

Skrevet

Det skal være en skive som ser ut som en skål også.

Noe ala denne:

gy9j5ege7r85a5djv2dw.jpg

Men popper foringen opp, har du glemt en skive. Tar ikke lang tid før det skjer med den mangelen.

Skrevet

Hvis du har glemt skiven(e) under topplageret, så kan det være du hører klunking av at kanten på demperstangen (den litt under gjengene) gnager/slår/penetrerer metallhylsen i foringen.

Men det du har kalt lagerforing, sånn har jeg ikke hatt på mine E46er, verken over eller under topplager. Men det har vært en slags kjempetynn (ca 1mm) "pakning" i samme fasong oppå topplageret. Kjennes ut som papir. Den er for at metallet på topplageret ikke skal gnage på metallet på undersiden av dempertårn. Kanskje de har oppdatert med gummi i senere tid!?

Jeg har sett noen har sånne i metall som forsterkning, men der må de også ha en sånn "pakning".

Og den underste foringen din skjønte jeg ikke helt. Hvis den har samme fasong som lagerforingen, hva er da tredt igjennom bolthullene, Evt hva holder den på plass? I mitt hode ligger den og slenger oppå skumputen. Hehe.

caba4dewtfv9ldyecdsp.jpg

Sånn ser det ut på min(e)

Minus 8,11,14 og 19.

Nummer 5 er spacer for at kanten på demperstangen ikke skal gå gjennom skive/lager.

Sammen med nummer 6-skiven gjør de at stangen kan vris uten å sette spenn i topplager.

Hadde du bare hatt én skive under på fordempere, ville topplagrene vridd seg helt.

Angående clutch! Når de tar veldig langt ute, pleier det å være slitte lameller, ja!

Er ikke wire på disse. Evt dårlig væske, men tviler på det. Er det andre symptomer? Sluring, klumpete revers eller start i 1.gir? Sånn er hvertfall min clutch nå, og den skal byttes i sommer. Hehe.

Skrevet

Det fulgte ikke med noen tilbehør til demperlager annet enn gummiplata som har samme fasong og den har jeg klart å rote bort på ene siden hvis jeg husker riktig. Bortsett fra det har jeg egentlig satt sammen alt akkurat slik det var på gamle settet.

(dette gjelder bare bakdempere, har ikke rørt foran ennå)

Fikk tatt bildet for litt siden

srgyzjtd2e21p6kwm9it.jpg

os9h11al7wgyw7irwbdt.jpg

Den brune som jeg kalte foring(skåla) er fra gamle dempere(ligger over puta)

Angående clutchen så er det ingen andre symptomer, har kun merket at det er litt "trangt/hard" å få den i første gir.

Hvordan sjekker man om det er væsken?

Skrevet

Væsken sjekker du i bremsevæskebeholderen, men som sagt, tviler jeg på at det er den.

Slitte lameller, kanskje innvendig lekkasje i master sylinder, men da hadde gjerne pedalen vært myk. Slitte bremseklosser kan få nivået i beholderen til å synke litt mer enn det som er fornuftig. Skulle fått en kompis som kan skru til å prøve clutchen din.

Skrevet

Det ser riktig ut, såvidt jeg kan se. Men ser jo ikke om den lille skiven/spaceren er på selve demperstangen. Hehe.

Når jeg f.eks. byttet demperne foran, kjøpte jeg alt som var på tegningen, men det manglet to ting. En skive, og støvdekselet som skulle monteres oppå hverandre. Det førte til at alt vridde seg. Men foran er det jo kuler i bevegelse, bak er lageret bare en foring. Så det er derfor jeg mistenker at det mangler en skive et sted, siden det bare er opp og ned bevegelser bak, i motsetning til fremme. Ellers må det være andre feil med bilen. F.eks. innfestning til demperene bak, andre foringer osv. Kanskje defekte dempere. Vanskelig å si uten å se det foran seg, del for del. Men sånn utifra tegningen din, ser det ikke ut som du har den lille skiven/spaceren som skal ligge under den nederste skålen, som er oppå skumputene.

r43kkunjvuzq2jm9puz5.jpg

Skrevet

Jeg har ingen spacer/skive på demperstangen. Kanskje det er den som mangler bare, men tviler på at at den lille dingsen fører til ulyder på dumper osv. Det ligger jo skål der som kan kanskje kan gjøre samme jobben som spacer?

Hvis demperne hadde vært defekt så hadde det vært andre symptomer kanskje?

Skrevet

Ja, defekte dempere pleier å lagre litt mer plaffrelyd, samt at bilen dingler på fjærene. Da blir det litt gyngehest.

Men den lille spaceren er der av en grunn! For å space ut tykkelsen på demperstangen, slik at kreftene blir riktig fordelt/holdt igjen i forhold til skålen over.

Kan være den nederste delen av demperstangen gnager og klunker i hullet på skålen. (evt. slår helt igjennom), pluss at det blir riktig høyde opp til hylsen til foringen. 1mm vekk, er en 1mm klaring. Ofte skal det ikke mer til. Mye krefter i sving. Men det er jo ikke sikkert. Bare en teori. Hvis lyden kommer fra demperen og ikke noe annet på bilen, kan jeg ikke se hva annet enn den skiven som kan være feil. Hehe.

Skrevet

Nå er det umulig å se på demperne under kjøring :P men det kan være riktig det du sier, at spacer mangelen kan forårsake ulyden. Det høres ut som det er nederste delen som klunker(slår igjennom) men vet ikke sikkert, noen ganger kan det høres ut som dt er oppe, siden det må ikke til mye senk på bilen før det kommer lyd. Vet ikke hvor stor dempingen går på visse lav/høydepunkter.

Men du hadde to skål....en over lageret og en under? skal det være over også? jeg tror jeg har en flat skive bare og skål under (som på bildet)

Skrevet

Ifølge den så mangler jeg kun spacerskiva ? Jeg skal kjøpe det på mandag og sette det på så fort som mulig, ser jeg hvordan det blir.

Takk for hjelpen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...