Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en 2008 E61 med LCI navigasjon (dual screen), vet ikke om det er noe forskjell på pakkene her... Jeg ønsker å sette inn enhet for DAB, og lurer på om det fins noe som er "bolt-on" eller om det kreves større modifiseringer samt omprogrammering av hele bilen? Jeg ønsker selvfølgelig hele pakken for de bilene som kom med dette... Noen som har erfaring, vet noe om dette temaet?

Skrevet

Om du går for en uoriginal løsning er det minimalt med modifikasjoner som trengs, men det vil aldri bli 100% integrert.

Går du får en original løsning vil det bli adskillig mer arbeid, men alt vil fungere som om det kom fra fabrikk. Original løsning støtter ikke DAB+.

Skrevet

Vet ikke forskjellen på DAB og DAB+, men vil definitivt ikke ha noen uoriginal løsning, vil ha en løsning der jeg velger FM eller DAB, og kan benytte meg av knappene på rattet som om jeg var på FM-nettet... Er det mulig å stappe inn en F10 / F11 enhet istedenfor den som sitter originalt på E61 ? Hva innebærer å gå for en original løsning?

Et annet spørsmål: Hvorfor vet ingen på en BMW-forhandler noe om hva dette innebærer og jeg må gå via et forum på nettet? Jeg vil simpelthen vite hva jeg må gjøre, hvilke muligheter jeg har, og hva kostnadene blir?!

Skrevet

For å si det veldig enkelt så er DAB "førstegenerasjon", mens DAB+ er etterfølgeren. Noen kanaler krever DAB+, i tillegg er det andre finesser som jeg ikke kommer på nå. De aller fleste biler blir i dag kun levert med DAB+.

Etter min mening bør man gå for DAB+ om man først skal gjøre dette.

Nå er f.eks. F10 såpass forskjellig fra e60 at dette ikke er mulig uansett, men om en ser bort i fra det er hovedproblemet at om din bil hadde blitt levert med DAB hadde den hatt en seperat enhet, mens nyere biler har DAB-enheten innebygget i navicomputeren.

Nå fikk man forøvrig nyere iDrive til e6x fra 2009 (samme som de fleste F10 har), men fortsatt ingen DAB+. e90 fikk derimot DAB+, så muligheten er der, men da har titusenlappene flagret avsted for lengst..

Det kan hende der finnes uoriginale produkter som oppfører seg likt som originalt, men jeg har enda tilgode å finne et dessverre.

Grunnen til at verksteder ikke kan svare deg på dette er mange. For det første er det bare en jobb for folk flest, så de har ingen interesse av å bry seg om dette. :) For det andre har de retningslinjer fra BMW sentralt som må følges, så alt som ikke er offisielt derifra er "umulig".

Skrevet

Hei, takk for informativt og utfyllende svar...;) Lurer på om det var en DIY som du hadde laget som omhandlet noe av det som er diskutert?! Men jeg kunne ikke finne tilbake til den...

Skrevet

Jeg har montert nyere iDrive i begge bilene mine og skrevet litt om dette rundtom, men jeg hard dessverre ikke montert DAB.

Skrevet

"Ønskes kjøpt:

DAB+ radio, pent brukt, av merket BMW.

(Må ha ekstrautstyr som fem seter, firehjulstrekk og godt over 200 dieselhester.)"

Skrevet

Forskjellen på DAB og DAB+ er i hovedsak dataflow (båndbredde), DAB+ har da en høyere dataflow og bedre & høyere lydbilde kvalitet. Slik jeg oppfatter det så er ikke DAB kompatibel med DAB+, dvs du må ha en DAB+ radio for å få inn DAB+ sendinger.

DAB (1. generasjon DAB) vil forsvinne sammen med FM nettet, dvs at skal man satse på noe så er det bare DAB+ som gjelder. Jeg har vært lenge usikker på om jeg har DAB+ i min F11, det har jeg nå fått bekreftet vie BMW hjemmesider og via DAB+ test sendinger, som da virker.

viewtopic.php?f=1&t=217896

Skrevet

Ser de har E61 retrofit på Amazon, men det står ikke noe om DAB i feature listen?! Mulig det kommer etterhvert da? Det kommer nok sikkert til å bli dagsaktualt uansett... Grunnen til at jeg vil ha DAB er at det er fryktelig få radiokanaler her jeg bor på FM-nettet. Allerede har DAB mye bedre utvalg, kanskje tredobbelt... I tillegg er det mye fjell og fjord, så FM-dekningen kan være så som så...

Skrevet

Hovedproblemet med DAB og tilgjengelige produkter er markedet. DAB er ikke så veldig utbredt i resten av Europa, og utenom England er der få andre land som bruker dette "aktivt". Dette igjen medfører at utvalg og produkter ikke er helt på topp.

Det er litt det samme med digitalt bakkenett som vi bruker her til lands. Det er få andre land som benytter seg av samme standard, noe som er årsaken til at store bilfabrikanter (inkl. BMW) ikke har hatt mulighet til å tilby TV i bilene som fungerer her til lands før nå nylig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...