Gå til innhold

E39 523i '97, går ujevnt, tenner muligens ikke syl 1 og 6


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en '97 E39 523i som for ca 2 mnd siden BRÅTT mista all motorkraft. Det skjedde i løpet av et sekund eller to, og det kom ulyder fra eksosanlegget. Jeg kjørte rolig på ring3 i Oslonår dette skjedde.

Etter å ha sjekket diverse diagnoser som ikke ga noen tegn til feil, fikk jeg sjekket om katalysatoren var gåen. Den hadde da regelrett smeltet. Siden denne var innenfor garanti (kjøpte ny da den gamle ble knusk av en fartsdump/dritt i veien) fikk jeg en ny montert, og jeg nølte ikke veldig siden bilen gikk helt fint rett før feilen og i en periode på 2 dager hvor jeg kjørte med rett rør mens vi ventet på ny katalysator.

Nå, ca 3 uker etter, dabbet plutselig motorkraften og bilen begynte å bli litt kenguru. Bilen starter hver gang, men er umiddelbart kenguru. Kjenner bilen rister der den står og prøver å holde seg gåen. Plugger er byttet, og han som gjorde det for meg sa pluggene i seg selv så fine ut, foruten oljesøl rundt gjengene og over hodet på sylinder 1 og 6. Det var også tegn til litt olje/grums i sylinderene 1 og 6.

Bilen har vært til diagnose hos Alf Lie Motor, men ingen klare feil har kommet frem. Tiimingen på sylinder 1 og 6 var da litt "off" (mener han målte verdier på -0.1 eller -0.01 på sylinder 2-5, mens 1 og 6 hadde -0.9 eller -0.09).

Nå fikk jeg nettopp sjekket om katalysatoren var smeltet igjen, men den var hel. Bilen fusker, og har nesten ikke krefter. I enkelte turtall selv ved 50-60km/t kjenner jeg motoren skaper vibrasjoner, og jeg mistenker at sylinder 1 og 6 kanskje kutter ut å tenne helt, i flere situasjoner.

Jeg har lite peiling på bil, og det er mange verksteder som stenger pga. ferie... Noen som har tips? Enten på ting jeg kan prøve for å få klarhet i hva som er galt, eller til steder/personer som kan være villig til å se på dette for meg? Mot betaling, seff. Osloområdet.

Edit: lagt til presisering om syl 1 og 6 for oljesøl

Skrevet

Får du olje ned i hullene til pluggene kan det bli overslag,spesielt hvis plugghettene er litt slitne.

Oljen kan komme ut ved toppdekselpakningen,spesielt hvis veivhusventilasjon er tett.

Skrevet

Noen som tør anslå pris på bytt av toppdekselpakning? Jeg har ikke brune fingre, så jeg må sette bort jobben, og vil unngå å bli flådd ;)

Edit: Vil en kompresjonstest gi klar indikasjon på at pakningen er gåen, og kan det forklare at bare 2 av 6 sylindere ikke tenner skikkelig?

Skrevet

Dog må vi huske på at verkstedet tok nok å rengjorde nedi hullene til sylinder 1 og 6, dermed skulle feilen være borte innen det kom olje tilbake i hullene.

Har du prøvd å kryssbytte med coiler fra de andre sylinder, eller koble bort sylinder 6 og deretter 1 for å se hvor feilen ligger?

Skifte av toppdeksel pakning på verksted kommer vel seg på 1000-1500 vil jeg tro.

Men dette er virkelig en kurant skrujobb for noobs :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...