termin Skrevet Juli 8, 2013 Skrevet Juli 8, 2013 (endret) Hei, hadde en raslelyd jeg trodde kom fra utløserlager, så jeg tok av kassen for å sjekke dette. Der var utløserlager godt som nytt, og jeg monterte bare girkassen igjen. Når jeg skrudde ut girkassen så tok jeg bare å skrudde ut slavecylinder hel, og lot den bare henge mens jeg skrudde. Når jeg monterte girkassen igjen så skrudde jeg selvsagt slavecylinderen direkte på igjen, og sjekket at den traff punktet på armen. Startet bilen, men clutchen tok bare 80-90%... Veldig vanskelig å få i gir, samt den har lyst til å trille framover med clutchen inne i 1. gir og lignende. Pinnen datt ut fra slave en gang om dette har noe å si. Kan jeg ha montert utløserlager/armen feil? Eller må jeg rett og slett bare lufte clutchen? Dette har vi prøvd flere ganger, men uten hell. Endret April 18, 2014 av Sjøbuse Endret topic. Les forumsregel 3!
torbfer Skrevet Juli 13, 2013 Skrevet Juli 13, 2013 Prøv å luft clutch en godt, tviler på du har montert hevarm en feil. Du må ofte lufte clutch en mye meir en du trur...
termin Skrevet Juli 22, 2013 Forfatter Skrevet Juli 22, 2013 Prøver meg igjen her. Hvor mye lufting snakker vi om? Jeg har kjørt gjennom gjerne 2-3 desiliter bremsevæske uten at det har blitt bedre.
bmwmann24 Skrevet Juli 22, 2013 Skrevet Juli 22, 2013 Kan være litt vrient, men det finnes billige device`r å få kjøpt:) Jeg kjøpte et lokk, med slange på Jula ca 30,- . Lokket skrur du på veskebeholder i bil, i andre enden av slangen er det en ventil som du setter på et hjul. Legg deg under bilen å åpne Slave, koble slangen på hjul. Det skal nå komme såppas med trykk nedi systemet ditt at vesken renner ut. Stram til slave å vips så plages du ikke mer! Jeg gjorde denne jobben alene på ca 1 min!
termin Skrevet Juli 22, 2013 Forfatter Skrevet Juli 22, 2013 Jeg har hørt om en lignendes versjon bare at en bruker en kompressor istedet. Jeg har faktisk liggendes både slange samt et ekstra lokk fra en delebil til bremsebeholder med luftenippel på. Skal prøve dette i morgen. Men jeg stusser egentlig veldig på at jeg måtte lufte systemet når jeg bare skrudde ut slave cylinder? Burte ikke clutchen fungert som før uten lufting?
Thundercoil Skrevet Juli 22, 2013 Skrevet Juli 22, 2013 Kan være master el.l er dårlig. Hatt slaven hengende selv, og den gikk litt ut, men ikke helt ut. Kanskje master bare var dårlig, eller at den tok skade av at stempelet i slaven poppet. Raknet pakning elns? Er langt fra ekspert på dette, men trodde ikke stempelet skulle kunne poppe ut pga begrenset vandring osv, med mindre du presset det ut ved å f.eks. trykke inn clutchpedal med slaven dinglende og frakoblet. Derfor tenkte jeg at siden den poppet ut, må noe være gale. Ble litt spekulering dette. Hehehe. Veldig usikker.
torbfer Skrevet Juli 22, 2013 Skrevet Juli 22, 2013 Det kan være veldig vrient og lufte clutch, eg brukte minst 3-4 dl eine gongen. Men det høres litt merkelig ut at du må lufte så mye. Når eg tar ned girkassen lar eg bare slaven henge uten å røre den slipper av og til å lufte andre gonger må eg lufte litt. Muligens som en over her nevner at det kan ver sprekk i pakningen ? Så mye annet kan det faktisk ikkje vær.
termin Skrevet Juli 22, 2013 Forfatter Skrevet Juli 22, 2013 Var ikke stempelet som datt ut, bare selve pinnen.
Lamek Skrevet Juli 22, 2013 Skrevet Juli 22, 2013 Å lufte clutch er veldig enkelt. Kjøp en slange som passer på luftenippelene. Sett slangen på luftenippelen på venstre bremsekalipper fremme og åpne litt. Så pumper du til du får ut olje, deretter setter du andre enden av slangen på nippelen til slavesilynderen pg åpner denne.. Nå er det bare å pumpe så lenge du vil på bremsepedalen. Er som regel nok 10-15 ganger. Steng begge nipplene og fjern slangen. Vips! Clutch luftet, ingen søl og ingen bortkastet bremsevæske. Kan være lurt å sette ett lite strips på slangene slik at dem ikke spretter av.
bmwmann24 Skrevet Juli 22, 2013 Skrevet Juli 22, 2013 Å lufte clutch er veldig enkelt. Kjøp en slange som passer på luftenippelene.Sett slangen på luftenippelen på venstre bremsekalipper fremme og åpne litt. Så pumper du til du får ut olje, deretter setter du andre enden av slangen på nippelen til slavesilynderen pg åpner denne.. Nå er det bare å pumpe så lenge du vil på bremsepedalen. Er som regel nok 10-15 ganger. Steng begge nipplene og fjern slangen. Vips! Clutch luftet, ingen søl og ingen bortkastet bremsevæske. Kan være lurt å sette ett lite strips på slangene slik at dem ikke spretter av. Hørtes ut som mye arbeid:P Korka jeg kjøpte satt man bare rett på lokket å ned på bildekk. Først åpne slave så slange på dekk-nippeln, for så å stramme til slave når det drypper ut. (dryppet så lite at jeg bare rengjorde med en fille) Prosedyren gjorde jeg 2 ganger. Uten nevneverdig bannskap. Og uten å måtte clutche/bremse noe som helst:) 20-30,- på jula for en slik smarting
termin Skrevet Juli 22, 2013 Forfatter Skrevet Juli 22, 2013 Å lufte clutch er veldig enkelt. Kjøp en slange som passer på luftenippelene.Sett slangen på luftenippelen på venstre bremsekalipper fremme og åpne litt. Så pumper du til du får ut olje, deretter setter du andre enden av slangen på nippelen til slavesilynderen pg åpner denne.. Nå er det bare å pumpe så lenge du vil på bremsepedalen. Er som regel nok 10-15 ganger. Steng begge nipplene og fjern slangen. Vips! Clutch luftet, ingen søl og ingen bortkastet bremsevæske. Kan være lurt å sette ett lite strips på slangene slik at dem ikke spretter av. Hørtes ut som en grei metode! Men hvordan blir det f.eks. dersom gjengene på lufteskruen lekker? En liten oppdatering fra i dag. Prøvde trykkmetoden med nippel på dekk, ingen luftbobler som kom ut fra slavecylinder, clutchpedal er hard og oppfører seg som normalt, men ikke sjans for at den tar 100%. Jeg tok selve pedalen litt forbi den metallbiten som skal stoppe pedalen, og da ble det 5% bedre. Men jeg likte godt den bremsekalippermetoden! Denne skal jeg jaggu meg prøve. Slipper også alt det sølet med bremsevæske overalt. En skulle nå nesten tro at jeg har montert utløserlager eller noe feil. Er dette mulig?
termin Skrevet August 1, 2013 Forfatter Skrevet August 1, 2013 Heihei! Oppdatering her. Har vært av med girkassen for å sjekke at ingenting ble feilmontert. Noe det ikke var. Ny slave cylinder, og deretter luftet på verksted uten at det ble nevnverdig bedre. Nå har jeg ingen andre tanker enn at det MÅ være master cylinder. Noen som har innvendinger? Mastercylinder kan vell ikke plutselig bli dårlig sånn over natta?
stig. Skrevet August 1, 2013 Skrevet August 1, 2013 Mastercylinder kan vell ikke plutselig bli dårlig sånn over natta? jo... men er veldig tilfeldig at det skjedde da du har bytta clutch da
termin Skrevet August 1, 2013 Forfatter Skrevet August 1, 2013 Jeg har jo ikke bytta clutch.... Var bare av med girkassa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå