andersmoller Skrevet Juli 12, 2013 Skrevet Juli 12, 2013 Har hatt problemer lenge med motoren, det vil si at den har gått som en bøtte med drit og blå røyken stod ut av eksosen når man startet bilen, når jeg kom på 4000 omdreininger ville den ikke dra mer og når jeg trykket inn clutchen eller stod på tomgang holder bilen på å kubbe. Sendte den opp på Jæger og fikk vite at det ikke var veivhusventilasjon på bilen..... Og mente at det var det som var problemet, er det noen her som har litt erfaring med veivhusventilasjon og kan forklare meg om hva den gjør og hva som kan skje vist man ikke har veivhusventilasjon på bilen? Mvh Anders.
MrBrum Skrevet Juli 13, 2013 Skrevet Juli 13, 2013 Selvfølgelig er det veivhus ventilasjon på motoren. Kan det være at dem mente det ikke var årsaken? DEt finnes ingen moderne bil motor som ikke har veivhus ventilasjon. Høres ut som en kombinasjon flere feil dette her. Tett veivhus ventilasjon gir økt oljeforbruk og blårøyk. Selv fikk jeg mye mindre blårøyk ved å bytte veivhus vent. Kan være delvis tett katalysator som gjør at motoren ikke vil gå på turtall. Men ettersom den nesten stopper på lavere turtall heller jeeg til at det er noen annen (eller flere) følere som er utenfor området sitt. F. eks kam sensor. Eller/og veiv sensor. Har du skrudd ut pluggene og sett på fargen på dem? Tror nok at det er best å ta en diagnose på bilen. (Lese elektronikken)
andersmoller Skrevet Juli 13, 2013 Forfatter Skrevet Juli 13, 2013 Har hatt diagnose på den osv, men var ingen feil der.... Verksmesteren på Jæger så over bilen og merket etter bare en time at veivhusventilasjonen var fjernet og alt av slanger var bare plugget igjen, jeg har ikke så mye erfaring med dette men han sa noe med at det gjorde at ubrent bensin og oljedamp fra motoren gikk så opp gjennom stempelringer og kvelte motoren siden det ikke hadde noen andre steder og gå....
MrBrum Skrevet Juli 13, 2013 Skrevet Juli 13, 2013 Verksmesteren på Jæger så over bilen og merket etter bare en time at veivhusventilasjonen var fjernet og alt av slanger var bare plugget igjen, .. I schvarte f***...... Det må jo være veivhus ventilasjon der. Verksmesteren burde sagt til deg at denne må på plass igjen fort som F***. Når denne er plugget så blir det et trykk i systemet som ikke kommer opp gjennom andre steder enn der du nevner. Som gir økt oljeforbruk. Kan til og med spyle olje opp der peilepinnen sitter. Å fjerne (plugge) veivhus ventilasjonen er som å tro at motor problemene er borte om man fjerner lyspæra i oljelampa. Jeg har selv byttet veivhus ventilasjonen på min 520i E39 touring og blårøyken avtok. Men selvfølgelig....den har gått 355000km så litt olje bruker den. Men det er ingen blå sky bak meg lenger da jeg starter. Kan også nevne at det er andre gang den byttes på denne bilen.
andersmoller Skrevet Juli 13, 2013 Forfatter Skrevet Juli 13, 2013 Ja er no heldigvis ikke jeg som har fjernet den Den står på Jæger nå, de bestillte ny veivhusventilasjon fra tysklad forgje uke så håper på å få den på veien igjen neste uke uten noe som helst problemer! Håper bare på at trykket som har oppstått ikke har ødelagt noe annet i motoren...
MrBrum Skrevet Juli 13, 2013 Skrevet Juli 13, 2013 Ja er no heldigvis ikke jeg som har fjernet den Den står på Jæger nå, de bestillte ny veivhusventilasjon fra tysklad forgje uke så håper på å få den på veien igjen neste uke uten noe som helst problemer! Håper bare på at trykket som har oppstått ikke har ødelagt noe annet i motoren... Det er bra. Om den bruker olje etter dette, er det mest sannsynlig litt dårlige ventiltettinger. Men det kan du kjøre med i årevis. Bare sørg for at det er nok olje på den. Dårlige stempelringer er direkte sjelden på disse motorene.
MrBrum Skrevet Juli 13, 2013 Skrevet Juli 13, 2013 En ting....er det grov lyd i eksos anlegget? Når bilen din har gått med tett veivhus ventilasjon, så har den også fått mye bensin. Det kan ha gjort at katalysatoren din er delvis smeltet. (delvis tett). Og det gir den gangen du beskriver. Den vil holde igjen ved gass pådrag, og buldre.
andersmoller Skrevet Juli 13, 2013 Forfatter Skrevet Juli 13, 2013 Ja jeg har Scorpion rustrfri eksos rakt fra motor så kattene er tatt vekk for lenge siden så mye lyd kommer det uansett haha Men ingen fare for ødelagte katalysatorer de har jeg liggende i garasjen
rolf m3 Skrevet Juli 13, 2013 Skrevet Juli 13, 2013 Hvor sitte denne greia hen..? Merkelig å se noen av symptomene min bil har her så bør sjekke dette opp jeg også..
MrBrum Skrevet Juli 14, 2013 Skrevet Juli 14, 2013 Hvor sitte denne greia hen..? Merkelig å se noen av symptomene min bil har her så bør sjekke dette opp jeg også.. Under innsugingsmanifold. Det går et rør fra toppdekslet og ned til en beholder. Videre går det et rør fra beholderen og ned til peilepinnen. Røret mellom peilepinnen og beholderen er det første som bruker å tette seg, og det samler seg mye grums i beholderen også som gjør at det vil tette seg der og.....sjekk dette
andersmoller Skrevet Juli 15, 2013 Forfatter Skrevet Juli 15, 2013 Håper jeg får den igjen i løpet av uken, de bestilte deler fra tysklad på torsdag i forgje uke.... vet ikke hvor lang leveringstid de har men håper det går fort!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå