Kaarhus Skrevet Juli 14, 2013 Skrevet Juli 14, 2013 Har problemer med min e39 523i motor. jeg får ikke luftet kjølesystemet skikkelig/nok. Ved turtall over 2-2500 så blir det varme i cupe og varmen i motoren er fin. står jeg på tomgang kommer det lunket temp og bilen blir varm, Ruser den så opp litt og alt er fint en liten periode. Nå har jeg kun 1 lufteskrue tilgjengelig og lurer på om det forstatt går å lufte systemet kun ved hjel av denne. jeg har hatt bilen i ca 6 uker og uka før jeg kjøpte den, så var bilen inne på verksted for å bytte termostat, litt usikker på om det er de, eller om det er noen før som har holdt på med noe jalla her, siden utluftnings skruen på radiatoren er bare plugga med en bolt og silikon rundt for å tette. Finnes det noen som helst virkende måte på å lufte systemet kun med den ene jeg har? eller må jeg faktisk bytte ut radiatoren? Driver med litt research for å finne ut om det er verkstedet som har plugga denne utluftningen Takker for evt svar
omvX5 Skrevet Juli 14, 2013 Skrevet Juli 14, 2013 Det er i så fall bare ekspansjonstanken som må byttes hvis du vil ha begge lufteskruene i drift. Løsner du de to Tore-skruene ved lufteskruen og radiatorlokket skal er den bare å dra rett opp, men de pleier å sitte godt i o-ringen i bunn. Ingen lekkasjer? Har vært problem med sprekk i ekspansjonstanken. Ta av lokket på radiatoren og se om du har "kontroll-strålen". Ville byttet vannpumpen om du ikke har kontrollstrålen både på tomgang og turtall. Har byttet utallige vannpumper på disse motorene pga sirkulasjonssvikt.
MrBrum Skrevet Juli 14, 2013 Skrevet Juli 14, 2013 Det som er viktig her, som mange gjør feil....eller ikke gjør....ved utlufting må tenninga stå på. Fordi på E39 er det en elektrisk hjelpepumpe i tillegg til mekanisk pumpe. Og når tenningen er på vil denne elektriske motoren gå, og voila, du får ut luften.
Kaarhus Skrevet Juli 16, 2013 Forfatter Skrevet Juli 16, 2013 Takk for hjelp. Fant ut at lokket på ekspansjonstanken ikke slapp ut trykket og hadde blåst opp tanken slik at den lakk i nedre del. Bytta tank og lokk. Lufta og alt i orden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå