Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det spørs hvilken bil du har er det en E36 er det stor sannsynlighet at feilen ligger i hjernen de har en svakhet i konstruksjonen som gjør at det samler seg vann i de.

Når gamle bilen min nektet og starte plukket jeg ut hjernen og det var et irr lag over hele printen.

Jeg kjørte på med elektrocleaner og pusset med tannbørste flere komponenter falt av men etter at den hadde tørket startet bilen og den virket helt til jeg skrotet den 1 1/2 år senere.

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

det er em BMW E30 316i fra 1989, så hjærnen ligger inne i hanskerommet, men d kan jo være den, skal se om jeg får den ut i kveld for å se på den.

Skrevet

skal sjekke d i morra.. hvis reima er hoppa over et hakk el. to må jeg nok belage meg på å bytte fire innsugsventiler om ikke alle 8..

Skrevet

Om kompresjonstesten viser bra tall så er det neppe feil timing. Da hadde noen ventiler vært bøyde og du hadde merka det på kompresjonstrykket.

Du har gått over alle koblinger til veivsensor, dyser og coil fra motorelnettet? Så du vet det er kontakt mellom dem.

Hva slags kompresjonstall fikk du da du gjennomførte komp test?

Selv med LAV kompresjon vil du kunne harke motoren i gang, og den starter fint i limp mode om du ikke har tilkoblet lamda, tps eller LMM. vanntempsensor tror jeg også om jeg husker rett.

Det er i praksis kun veivsensor, dyser og coil som må ha riktig signal for å få start..

Her har du en jævlig bra PDF om Motronic 1.3 systemet, der står alt du trenger å vite for å forstå hvordan systemet funker, og hvordan du skal feilsøke deg fram, og hvilke verdier de skal gi. Om du er usikker på hva du har så står det på ECUn. Normalt er det 1.3 på M40 motor..

http://opel-scan.ru/files/DME_1.1_1.3.pdf

Skrevet

jeg hadde på kompresjonstesten 9 bar.

legger ved noen bilder av motoren

ao8t04h82x2sjx7dx0s5.jpg

slik ser toppen ut

yf5mm37xomqpea9rp7l0.jpg

merkene står overens

ppdf1pvsvegz353uo61e.jpg

har laget meg en låsetapp for svinghjulet, setter stepled på dødpunktet

wq3og8jnr82labq993f3.jpg

samme gjore jeg for kammen.

så etter det jeg ser så er alt som det skal være...

Skrevet

har gått over alle ledninger og kontakter bortsett fra reiln til dysene og selve kontakten til dysene på grunn av den litt "kjipe" plaseringa de har

2qq31ojum5lowv6osyzr.jpg

slik fant jeg foresten ut at det bare var sylinder nr.3 som gikk var litt enklere å lokalisere hvor det ble varmt

Skrevet

slik ser kambreve ut... alt er der det skal være...

ze0g089ox0i3eqv3yfyy.jpg

denne motoren er så og si idiotsikker, en av di enkleste motorene jeg har skrudd på. veldi lite justering, hvis man har rette verktøye så står alt der det skal være.

men problemet er jo ikke løst enda XD skal ta en titt på di dysene i dag :)

Skrevet

jeg tror den har hoppet over ei tann på kamhjulet.... når jeg ser på bildet.... kan det stemme ?

og om så.... er det noen ventiler som sansynligvis er gått??

Skrevet

Reima ser riktig ut.

Noen har nok hatt av kamdrevet ditt før, for det stemmer ikke helt hundre overens med orginal. Men sånn har jeg hatt det på fler M40.

Viktigste er at motoren går fritt og du stikker en skrutrekker ned og kjenner at sylinder nr 1 foran står i øvre dødpunkt mens du rikker den litt til høyre og venstre.

Det er som kjent slingringsmonn bak på kamdrevet i forhold til hvordan du kan montere det (noen grader).

Om du har jevn kompresjon på 9 bar på alle sylindrene er timingen i orden.

Og den hopper sjelden over ei tann, den revner stort sett, så om du ikke mangler ei tann på reima så er det svært lite trolig.

Feilsøk nøye gjennom hele systemet før du evt river av toppen. Men klart, ikke mye jobb å bytte toppakning på disse motorene heldigvis, og billig toppakning. Da får du tatt en bra sjekk. Normalt ser du avtrykk på koksen i stempelet om det har vært kontakt. Slipper som regel å avspenne kammen for å avgjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...