Maxopp Skrevet Juli 20, 2013 Skrevet Juli 20, 2013 Det spørs hvilken bil du har er det en E36 er det stor sannsynlighet at feilen ligger i hjernen de har en svakhet i konstruksjonen som gjør at det samler seg vann i de. Når gamle bilen min nektet og starte plukket jeg ut hjernen og det var et irr lag over hele printen. Jeg kjørte på med elektrocleaner og pusset med tannbørste flere komponenter falt av men etter at den hadde tørket startet bilen og den virket helt til jeg skrotet den 1 1/2 år senere.
håkonj Skrevet Juli 20, 2013 Forfatter Skrevet Juli 20, 2013 det er em BMW E30 316i fra 1989, så hjærnen ligger inne i hanskerommet, men d kan jo være den, skal se om jeg får den ut i kveld for å se på den.
håkonj Skrevet Juli 21, 2013 Forfatter Skrevet Juli 21, 2013 skal sjekke d i morra.. hvis reima er hoppa over et hakk el. to må jeg nok belage meg på å bytte fire innsugsventiler om ikke alle 8..
hao Skrevet Juli 22, 2013 Skrevet Juli 22, 2013 http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... er-151314/
håkonj Skrevet Juli 22, 2013 Forfatter Skrevet Juli 22, 2013 har kompresjonstester og har testet kompresjonen 2 to ganger for å dobbeltsjekke, kompresjonen var lik den BMW oppgir i håndboka..
hao Skrevet Juli 22, 2013 Skrevet Juli 22, 2013 Da kan jeg ikke skjønne annet enn tenning er feil. Enten feil på tannreim eller rotor står 180 gr feil
oddis Skrevet Juli 22, 2013 Skrevet Juli 22, 2013 Om kompresjonstesten viser bra tall så er det neppe feil timing. Da hadde noen ventiler vært bøyde og du hadde merka det på kompresjonstrykket. Du har gått over alle koblinger til veivsensor, dyser og coil fra motorelnettet? Så du vet det er kontakt mellom dem. Hva slags kompresjonstall fikk du da du gjennomførte komp test? Selv med LAV kompresjon vil du kunne harke motoren i gang, og den starter fint i limp mode om du ikke har tilkoblet lamda, tps eller LMM. vanntempsensor tror jeg også om jeg husker rett. Det er i praksis kun veivsensor, dyser og coil som må ha riktig signal for å få start.. Her har du en jævlig bra PDF om Motronic 1.3 systemet, der står alt du trenger å vite for å forstå hvordan systemet funker, og hvordan du skal feilsøke deg fram, og hvilke verdier de skal gi. Om du er usikker på hva du har så står det på ECUn. Normalt er det 1.3 på M40 motor.. http://opel-scan.ru/files/DME_1.1_1.3.pdf
håkonj Skrevet Juli 23, 2013 Forfatter Skrevet Juli 23, 2013 jeg hadde på kompresjonstesten 9 bar. legger ved noen bilder av motoren slik ser toppen ut merkene står overens har laget meg en låsetapp for svinghjulet, setter stepled på dødpunktet samme gjore jeg for kammen. så etter det jeg ser så er alt som det skal være...
håkonj Skrevet Juli 23, 2013 Forfatter Skrevet Juli 23, 2013 har gått over alle ledninger og kontakter bortsett fra reiln til dysene og selve kontakten til dysene på grunn av den litt "kjipe" plaseringa de har slik fant jeg foresten ut at det bare var sylinder nr.3 som gikk var litt enklere å lokalisere hvor det ble varmt
hao Skrevet Juli 24, 2013 Skrevet Juli 24, 2013 Hvordan er tenningsmerke på fordeler når du stiller opp slik da ?
håkonj Skrevet Juli 24, 2013 Forfatter Skrevet Juli 24, 2013 slik ser kambreve ut... alt er der det skal være... denne motoren er så og si idiotsikker, en av di enkleste motorene jeg har skrudd på. veldi lite justering, hvis man har rette verktøye så står alt der det skal være. men problemet er jo ikke løst enda XD skal ta en titt på di dysene i dag
håkonj Skrevet Juli 24, 2013 Forfatter Skrevet Juli 24, 2013 jeg tror den har hoppet over ei tann på kamhjulet.... når jeg ser på bildet.... kan det stemme ? og om så.... er det noen ventiler som sansynligvis er gått??
oddis Skrevet Juli 24, 2013 Skrevet Juli 24, 2013 Reima ser riktig ut. Noen har nok hatt av kamdrevet ditt før, for det stemmer ikke helt hundre overens med orginal. Men sånn har jeg hatt det på fler M40. Viktigste er at motoren går fritt og du stikker en skrutrekker ned og kjenner at sylinder nr 1 foran står i øvre dødpunkt mens du rikker den litt til høyre og venstre. Det er som kjent slingringsmonn bak på kamdrevet i forhold til hvordan du kan montere det (noen grader). Om du har jevn kompresjon på 9 bar på alle sylindrene er timingen i orden. Og den hopper sjelden over ei tann, den revner stort sett, så om du ikke mangler ei tann på reima så er det svært lite trolig. Feilsøk nøye gjennom hele systemet før du evt river av toppen. Men klart, ikke mye jobb å bytte toppakning på disse motorene heldigvis, og billig toppakning. Da får du tatt en bra sjekk. Normalt ser du avtrykk på koksen i stempelet om det har vært kontakt. Slipper som regel å avspenne kammen for å avgjøre.
håkon_w Skrevet Juli 24, 2013 Skrevet Juli 24, 2013 . Har du t enningslampe, bruk den ! Får den bensin i samtlige sylindre? Va sker om du forer med startgass?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå