Jump to content

Bilen lever sitt eget liv! E36 320i '94

Pesslaad
 Share

Recommended Posts

Bil: Bmw E36 320i 1994 mod

Brodern var å kjøpte seg en bil før en stund siden og jeg ble med å hentet den. Først når vi prøvde den var den tungstartet og manglet den mye kraft og var treg på responsen og ble fort før varm. Fant ut at det var lite kjølevæske og fylte opp og tok en ny tur og etterhvert kom bilen seg og gikk mye bedre. Bilen hadde stått i ro lenge så trudde det var gammel bensin som var årsaken. Bilen startet å lett etterpå

På tur hjemover så funket bilen helt fint i ei god stund, men etterhvert så begynte bilen å nykke noe fryktelig og stoppet om vi slapp gassen. Så vi stoppet opp ei lita stund og bilen fungerte fint igjen og kjøre videre. Slik ble resten av hjemturen og bilen ble noe tungstartet av og til igjen. Bilen lak selvfølgelig olje å, så det måtte etterfylles etterhvert å.

Når vi kom hjem prøvde vi å koble av lmm uten forskjell, kontakten til gass spjeldet uten forskjell. Dagen etterpå var den tungstartet igjen og tok en ny tur og prøvde å koble av temperatur sensoren og bilen gikk litt bedre da.

Dagen etter der igjen var det samme problemer som tidligere, så prøvde andre coiler uten hell og en annen hjerne, men den funket ikke på bilen pga den hadde startsperre og hjernen hadde ikke det. Plugger ble byttet uten forskjell. Vi har prøvd å koble av lambda og bilen startet ikke i det hele tatt plutselig og koblet den inn igjen, og bilen startet med engang.

Vi tok en ny tur og denne gangen gikk bilen akkurat som den skulle, rask på responsen i forhold til før og gikk bedre. Kjørte dog litt hardt med den å før og teste hvordan den gikk i forhold til min 320. Så vi satt den i garasjen og lot den stå over natten.

Dagen etterpå igjen prøvde jeg å startet den pånytt og var tungstartet som et helvette. Men når jeg fikk start skjedde det ingenting når jeg trykket ned på pedal og det samme med gass spjeldet. Men når bilen ble varm så klarte den å øke turtallet sakte, veldig sakte, aner ikke hvor mye den klarte å øke. Og per i dag så er ikke bilen bedre... Vi har å prøvd å søke etter falskluft med startgass uten hell.

Noen som har tips hva det kan være? Løse tennplugger? Motoren som takker for seg? senorer/givera? eller noe annet?

Legger til film.

Slik var bilen først etter vi hentet den:

Slik ble bilen etter siste tur da den gikk som den skulle:

Kald: http://www.youtube.com/watch?v=bJL9wR2mTxg

Varm: http://www.youtube.com/watch?v=bavg4i1YwGc

Sjekk katalysatoren :) ofte at den løysner inv og blokerar for eksos. når du stoppar og startar kan vibrasjonen føre ti lat den flyttar litt på seg og du får start :) Berre å slå og høyre om det høyrest ut som at noko er laust inv.

Prøvde å slå og høre etter om det var noe løst inni der, men ble usikker, hørte klirring/metal mot metal lyda, men trur det kom fra eksos anlegget etter kat? Klarte ikke å lokalisere lyden helt da det er trangt under bilen :(

Får vell bare gjøre det etterhvert. Men nu funket bilen igjen, men motoren var varm denne gangen når jeg startet den. Om vi ikke finn ut av det så får brodern ta motoren i min 320 da det skal 325 motor oppi i min egen bil ;)