Krisfje Skrevet August 10, 2013 Share Skrevet August 10, 2013 Jeg driver med Detailing, og er flere ganger i uken i kontakt med vannbaserte, løsemiddelbaserte og petroleumsbaserte produkter. Jeg har ikke merket noen som helst til dette helsemessig, men tenker å ta mine forhåndsregler. Noen som har tips til masker som beskytter mot støv (poleringen), og støv fra avfettingen? Har skjønt at halvmaske kan være tingen, men hvilken velger jeg? Biltema til 199,- er uaktuelt. Må være 3M eller en av de store og være ment for proffbruk, pris spiller forsåvidt ingen rolle hvis det fungerer fint. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Poppy Skrevet August 10, 2013 Share Skrevet August 10, 2013 Om du ikke har gjort det allerede, er det sikkert lurt å høre på detailersclub.no, hvilke erfaringer de har der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisfje Skrevet August 10, 2013 Forfatter Share Skrevet August 10, 2013 Er selvfølgelig der også, men er mer mennesker her på forumet og mange jobber vel med verneutstyr til vanlig her inne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet August 10, 2013 Share Skrevet August 10, 2013 chlas ohlson selger 3m sine til 499, dem tar det meste. Minuset er at etter 30-40min er det lett for at det samler seg så mye fukt i filterene at man "spytter". Spørsmålet er hvor lenge du skal bruke dette, er det kortere perioder er dem gull. Jeg bruker aldri slike enkle støvmasker av papir siden jeg blir regelrett forbanna av dem (jeg jobber derimot somregel med vernebrilller, så papirmasker er uaktuelt pga dugg). Er foreksempel samme maskene jeg bruker i nordsjøen når jeg jobber med h2s, naturgass og generelt alt som er en million ganger værre enn noe du bruker innenfor detailing ivertfall. Jeg ville ivertfall brukt en slik en dersom du jobber mye med avfetting, både pga støvmaske ikke tar slik, og pga man faktisk kan leve med 3m sine masker. Til polering klarer du deg nok med ei støvmaske med utslippsventil. Det neste steget er jo maske med utskiftbare filter eller ei enklere friluftsmaske, men friluft koster jo fort noen lapper og er litt mere krevendes å arbeide med. NB: Det er en ting å bli litt lett i hodet av løsemiddler, men den ekte skaden merker du ikke før det er aaaalt for sent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisfje Skrevet August 10, 2013 Forfatter Share Skrevet August 10, 2013 Så en slik maske du har linket til over reduserer løsemidler etc. til ca 0? Hva er steget opp i forhold til den du har linket til, er det med utskiftbare filtre? Gjerne en link, da jeg er helt tom på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisfje Skrevet August 10, 2013 Forfatter Share Skrevet August 10, 2013 Den du linker til koster 399 nå hos clas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet August 10, 2013 Share Skrevet August 10, 2013 Er ikke helt sikker på data må jeg innrømme, men det står en tabell på plastikkpakka den er levert med over hva den filtrerer og i vilken grad. Fordelen med utskiftbare filter er hovudsaklig økonomiske fordeler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisfje Skrevet August 10, 2013 Forfatter Share Skrevet August 10, 2013 Men at en slik maske er positivt å bruke, og reduserer kjemikalier jeg puster inn, det er alle enige om? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet August 11, 2013 Share Skrevet August 11, 2013 Den 3m 4277 masken som det er linket til over her, er svært god. Prisen er heller ikke noe å si på. Dessverre er det for "engangsmaske" og regne, da filtrene tørker ut over tid. En god friskluftsmaske med batteri koster ca 6-7000kr+filter. Du kan bytte filter avhengig av hvilke stoffer du ønsker at masken skal filtrere mot. Filterne mot kjemikaliene på disse maskene tørker også ut over tid. For hobbybruk ville jeg valgt en hel eller halvmaske med utbyttbare filtre. Masken koster litt mer i innkjøp enn 3m 4277, men over tid er de billigere pga filtrene koster mindre. Sjekk datablad på de ulike produktene opp mot hverandre. Der skal all HMS informasjon være oppgitt på norsk. Detaljhandel/Leverandør skal ha databladene tilgjengelig. "Tørker ut over tid" betyr at du ikke bør bruke den mer enn 3dager etter at forseglingen er brutt. Det er vertfall det som er "regelen" hos oss.. Man bytter selvsagt maske/filter ved behov når de begynner å bli tunge å puste i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet August 11, 2013 Share Skrevet August 11, 2013 biltema har maske, med gassfilter, dem er utbyttbare, men igjen dem og spytter litt, bruker slik maske selv under lakkering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisfje Skrevet August 11, 2013 Forfatter Share Skrevet August 11, 2013 Den 3m 4277 masken som det er linket til over her, er svært god. Prisen er heller ikke noe å si på. Dessverre er det for "engangsmaske" og regne, da filtrene tørker ut over tid.En god friskluftsmaske med batteri koster ca 6-7000kr+filter. Du kan bytte filter avhengig av hvilke stoffer du ønsker at masken skal filtrere mot. Filterne mot kjemikaliene på disse maskene tørker også ut over tid. For hobbybruk ville jeg valgt en hel eller halvmaske med utbyttbare filtre. Masken koster litt mer i innkjøp enn 3m 4277, men over tid er de billigere pga filtrene koster mindre. Sjekk datablad på de ulike produktene opp mot hverandre. Der skal all HMS informasjon være oppgitt på norsk. Detaljhandel/Leverandør skal ha databladene tilgjengelig. "Tørker ut over tid" betyr at du ikke bør bruke den mer enn 3dager etter at forseglingen er brutt. Det er vertfall det som er "regelen" hos oss.. Man bytter selvsagt maske/filter ved behov når de begynner å bli tunge å puste i. Har du en link til en maske med utskiftbare filter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå