Designer Skrevet August 12, 2013 Share Skrevet August 12, 2013 Jeg har utrolig lyst på en BMW, blir nok ikke før til neste år. Hva får jeg for 50-60 tusen, eller mindre? Tenker. 5-serie kanskje 3-serie. 95mod+ kanskje Turbo Diesel. er det forresten turbo i de aller fleste bmw, siden det står kun for eks. 520D på finn og ikke 520 TD? Åssen er det med l/mil? Er BMW'er dyre i drift? Hva ville dere anbefalt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet August 12, 2013 Share Skrevet August 12, 2013 Tror BMW sluttet med TDS betegelsen etter E34 og E36!? Nå står det bare "D", men ja, de har turbo hele bunten. 316-318-320d kan gjerne ha samme 2.0l motorer gjennom modellrekkene, men med forskjellig størrelse på turbo og annen programmering/map. Gjennomsnittsforbruket, realistisk sett, vil jeg si er rundt 0,5-0,7l/mil. Gjerne lavere på de nyere bilene med nedtunet motor, eco system osv. Min 01 320d 136hk med steg 2 tuning (ca 178hk og 380nm) brukte mellom 0,6-0,75l/mil. Kom meg også fra Bergen til Sverige på ca 400kr i diesel med fjorårets priser. E60 525d pre-facelift bruker ca det samme. Og nyere biler er gjerne sterkere og samtidig gjerrigere En eldre diesel som har blitt litt neglisjert, kan fort bli dyr i drift, så det gjelder å finne et velholdt eksemplar. Ting som turbo, dieselpumpe og dyser, koster sitt. Hvis jeg måtte valgt en diesel på budsjett rundt den tiden, ville jeg valgt en E46 320d manuell med 150hk, eller en E39 525d med manuell eller automat. Hadde nok tatt en steg 2 tuning på begge også. Hehe. 50-60k er ikke så mye og kan by på utfordringer, men det er også tregt marked, så man kan få seg et kupp etter litt pruting, kanskje uten også? Selv håpte jeg å få rundt 80 for min, men den gikk til slutt for 60. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Designer Skrevet August 12, 2013 Forfatter Share Skrevet August 12, 2013 Takker for kjempe svar! Da får jeg bare titte og lete. Haster jo ikke så da får man litt god tid, downsiden er at det er så fristende at det er jo sjølpining Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Designer Skrevet August 13, 2013 Forfatter Share Skrevet August 13, 2013 Hva innebærer de forskjellige stegene i tuning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet August 13, 2013 Share Skrevet August 13, 2013 Steg 1 er ofte bare litt ekstra juice. Steg 2 er ofte å hente "maks" potensiale, og da bør man få på downpipe uten katalysator fremme. Steg 3 kan innebære å bytte til større turbo og dyser, pluss map og downpipe. Gjerne større intercooler på noen. Prisene varierer. Steg 1 kan være 4000-5500, steg 2 kan være 8000-13000, steg 3 kan være 15 000-25 000. Alle er veldig pluss-minus. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Designer Skrevet August 13, 2013 Forfatter Share Skrevet August 13, 2013 Aha takker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå