Jokkke Skrevet August 12, 2013 Skrevet August 12, 2013 Okei folkens, trenger hjelp nå... Har hatt problemer med min E39 i det siste at temperaturen har økt på motoren, og at det har vært mye luft i systemet. Når temperaturen har økt, så har jeg stoppet opp bilen i en busslomme, åpnet panseret og skrudd ut lufteskruen. Det eneste som kommer ut er DAMP, masse damp..... Jeg har skiftet termostat, vannpumpe og termostathus+pakning, var redd for at termostatet gjerne åpnet for sent. Men samme feilen er der fortsatt. Hva kan det være?? Håper for guds skyld det ikke er toppakningen. Motoren er en M52B25 enkel vanos. Tusen takk for eventuelle svar! Meget frustrert nå..
bjalle Skrevet August 13, 2013 Skrevet August 13, 2013 Prøv å lufte fra helt kald motor,ut med lufteskruen på temostathus og temp på full og lav hastighet på vifta og tenning på i 10 minutter,start så bilen å la den gå på tomgang helt til tempmåler står på full,etterfyll i lufteskruehullet på temostathuset med jevne mellomrom,når det bare renner over så skru igjen og så går du til høyeste punkt,tar ut lufteskruen på radiator,etterfyll til det bare renner over,ikke rør noe annet før dagen etter,når motor er helt kald kan du sjekke og etterfylle kjølevæske ,dette har fungert perfekt for meg,åpner du lufteskruen med for lite kjølevæske så kommer det bare damp så du har nok plass til litt mer.
Ynot Skrevet August 13, 2013 Skrevet August 13, 2013 stå gjerne i en bakke eller lignende... hadde samme problem på min e39, luftet flere ganger men fikk det ikke skikkelig før jeg gjor samme prosedyren med bilen stående med fronten hevet.
stig. Skrevet August 13, 2013 Skrevet August 13, 2013 en tier på at kjølevifta di er dårlig, har aldri hatt noen problemer med lufting av m50/m52 motora.
LK Skrevet August 13, 2013 Skrevet August 13, 2013 Han har nok luft også,siden det kommer masse damp ut fra kjølesystemet. Når jeg skal lufte min M52,tar jeg av øvre radiatorslange og fyller opp her først. Når du er ferdig med luftingen så bør du ikke skru opp lokket eller lufteniplene med varm motor etterpå.
Kaarhus Skrevet August 13, 2013 Skrevet August 13, 2013 hadde noe tilsvarende på min 523. bilen ble varm og fikk aldri luftet den sikkelig. tok av slangen på toppen av radiatoren, fylte en del vann inn mot toppen, da føltes det ut som om jeg fikk lufta den noelunde og tempen på bilen ble normal og fin, men dette måtte jeg plutselig gjøre vær dag i 3-4 dager, fant ut at det var en liten lekasje på ekspansjonstanken i bunn, bytta denne og lokket, fikk lufta ut. ingen problem siden kontroler gjerne nivået på kjøletanken om morningen før jobb
Jokkke Skrevet August 13, 2013 Forfatter Skrevet August 13, 2013 Mye gode tips her. Takker så mye for det. Viskoseviften er ikke helt god nei, den øker ved turtall, det er vel et tegn på at den er ødelagt? Skal prøve å få luftet den skikkelig, fylle vann fra radiatorslangen og sjekke etter sprekker i ekspansjonstanken. Holder dere oppdatert på hvordan det går!
stig. Skrevet August 14, 2013 Skrevet August 14, 2013 den skal jo forsåvidt øke ved turtall på varm motor, beste måten å sjekke en sånn vifte (litt risky men funker bra) start bil,la den bli sånn høvelig driftsvarm å stikk hånda di inn i den,er du litt nerøs så bruk en avis eller noe,stopper den lett så kan du pælme den
Jokkke Skrevet August 15, 2013 Forfatter Skrevet August 15, 2013 I går fikk vi luftet bilen skikkelig (mener vi), etterfylte igjennom lufteskruehullet på termostathuset. Fikk skikkelig god varme igjennom varmeapparatet, og tok en testtur i nærområdet. Alt virket ok.. I dag skulle jeg ut å fylle litt bensin, og ta en liten tur med den, når jeg plutselig lå på motorveien i 80 så jeg temperaturmåleren begynte sakte men sikkert å stige... Svingte inn til nærmeste busstopp og stoppet bilen, men med viften på og varmluft på. Skrudde ut lufteskruen på termostathuset, og dampen stod ut. Mye damp. Fikk kjørt bilen opp til nærmeste verksted så får de se på den.
LK Skrevet August 15, 2013 Skrevet August 15, 2013 Sånn oppførte min seg også når jeg ikke hadde fått ut all lufta. Når jeg lå på motorveien og tempen steg brått,var det en nedgiring og skikkelig turtall så datt tempen ned igjen. Grunnen til denne bråstigningen av tempen er pga luftlommer. Når du lufter,sjekk at begge slangene fra radiator blir varme.
Jokkke Skrevet August 15, 2013 Forfatter Skrevet August 15, 2013 Det er det ja? Disse luftlommene som dukker opp, forsvinner disse automatisk med litt turtall? Eller må jeg begynne å styre med å lufte den enda engang?
LK Skrevet August 15, 2013 Skrevet August 15, 2013 Du får jo sirkulasjon,men luften må ut uansett for å bli kvitt det.
Jokkke Skrevet August 15, 2013 Forfatter Skrevet August 15, 2013 Jess okei, får vel bare lufte den skikkelig en gang til, og hvis den blir varm gje gass, evt. stoppe å få ut luften?
Thundercoil Skrevet August 16, 2013 Skrevet August 16, 2013 Lar du den bare gå på tomgang når du lufter? Det funker dårlig etter min erfaring. Hehe. Pleier å sitte en bjelke mellom sete og gasspedal, Evt sitte gasspjeld i spenn, på ca 1500rpm, og der står den fra motor er kald, til driftstemp også litt til. Med varmespparat på maks temp (ikke AC) Bare står foran og etterfyller. Holder nivået over det lille hullet i sideveggen av ekspansjonstanken, der vannet blir pumpet tilbake til tanken.
bjalle Skrevet August 16, 2013 Skrevet August 16, 2013 Går varmen opp for mye under kjøring så sett vifta og varmen på fullt så du får full sirkulasjon,ellers kan slanger eller radiator ryke av det økte trykket.Slipp forsiktig ut dampen og etterfyll kjølevæske kun når bilen har blitt kald igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå