Gå til innhold

99 525tds Touring


confUsed
 Share

Anbefalte innlegg

Selger nå min 525tds touring siden jeg må ha større bil for å trekke henger. Bilen er ikke et smykke, men har vært en svært god bruksbil med lite problemer i mitt eie.

Info:

- 1999 modell, importert i 2005 fra Nederland tror jeg

- 525tds touring

- 293000 km

- manuell

- hengerfeste (montert på ca 280000km, så den har ikk levd et langt liv som trekkbil)

- EU-godkjent til april 2015

- OK 17" sommerdekk på helt greie felger (tror det er m5 replika ellerno)

- 15" Falken piggdekk som var nye i fjor høst (kjørt kun ca 3000km) på ganske stygge originalfelger

- Bilen har ellers fått skiftet foringer, kuler og andre slitedeler etterhvert som det er nødvendig. De siste 2-3 åra har det bl.a blitt skiftet nedre/fremre armer bak, casterforinger, bremseskiver og klosser i alle 4 hjørner, og noen bærearmer foran (husker ikke helt hvilke i farta)

- Skiftet vannpumpe og termostat i fjor

-Bilen fikk montert en steg 2+ chip fra TRF Racing her på forumet på ca 285000 km, og turbotrykket er stilt opp til rundt 1 bar, så den går bra med god respons i forhold til en original tds.

-Den fikk i tillegg montert en frontmount intercooler for å få ned temperaturen på ladelufta. All original plast og intercooler følger med i en pappeske (den originale gummislangen fra turbo til laderør er riktignok kappet for å bruke nye laderør)

-Sotfanger/katalysator er fjernet ifbm chipping.

-Hvis interesse kan det følge med en turbo fra en 530 for et lite pristillegg.

-Den ene dysa (den dyre med sensor) begynte å lekke for noen tusen km siden, så jeg kjøpte en flett ny original bosch dyse, så du slipper å tenke på at den skal begynne å lekke (det skjer som regel før eller siden)

-Kjøpte også nye dysespisser til de andre 5 dysene, men jeg rakk aldri å installere dem, så de følger med ved siden av. Bilen går jevnt og fint, og ryker ikke før du har helt flat pedal og får litt turtall på den, så det er forsåvidt ikke noe som haster med de spissene...

Negativt:

-Bakluka er rusten, og vindusviskermekanismen er rusta fast i gjennomføringa, så den er plukket av ifbm EU kontroll (hvis det er en visker der så skal den virke). I tillegg så klarte naboen å kjøre traktorskuffa inn i bakluka, så den er bulka i tillegg. Den er tett etter en liten fiks med ducttape så det ikke lekker vann, men den bør vel strengt tatt skiftes om man vil ha en bil med OK utseende. Åpne/lukke-mekanismen virker.

-Førerdøra er også rimelig rusten i bunn. Ikke noe gjennomrusting, men det er synlig utenifra. Resten av bilen var OK sist jeg hadde den på bukk.

-Har opplevd et par ganger at clutchen slipper ved fullt pådrag. Det har ikke blitt verre de siste ~10.000km, men det tyder vel på at den snart er moden for utskifting

-Festet til det ene tåkelyset foran er knekt, så jeg har plukka av begge ifbm EU kontroll

-Det er forsvunnet en god del piksler i den originale radioen (displayet i instrumentet er derimot helt i orden!)

Oppdaterer annonsen etterhvert som jeg kommer på alt jeg har glemt. Ellers så er det bare å spørre hvis noe vesentlig mangler.

Prisen for herligheten? Setter den til 30.000, og håper jeg blir kvitt den relativt raskt, da den bare har stått her siden våres, og det er jo ganske bortkasta...

Skal få tatt noen bilder iløpet av helga, så det kommer... Bilen er forøvrig blå :P

Både jeg og bilen befinner oss litt utenfor Kongsberg. Jeg kan kontaktes her på forumet, eller på 414423-ni-åtte.

-Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Beklager sen respons fra min side, måtte plutselig på reise, så jeg har ikke fått sjekka forum eller tatt noen bilder før nå. Fikk tatt en altfor kjapp vask og noen bilder nå i kveld...

La merke til at det er blitt noen bobler under lakken helt foran på kanalen på høyre side også forresten, som jeg ikke nevnte i forrige innlegg. Førerdøra bærer også preg av en nokså bedriten lakkjobb som ble gjort ifnm å bremse rusten i bunn av døre litt... :P

Bilen har forresten Defa kupevarmer med tidsur og vedlikeholdslader. Tror motorvarmerelementet trenger å skiftes da det ikke virka som det var noe særlig varme i motoren på slutten av vårsesongen når det sist var i bruk (lader og kupevarmer funker forøvrig fint).

Jeg dumpa alle bildene i photobucket. Prøvde å få med de verste skavankene også, så folk slipper å bli overrasket :P : http://smg.photobucket.com/user/sklev/l ... t=3&page=1

IMG_5615.jpg

IMG_5608.jpg

IMG_5629.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg hadde den på AC service i fjor vår fordi AC hadde blitt gradvis dårligere de to tidligere sommerene helt til den slutta å virke. Fikk høre når jeg henta den at "han som kunne bruke maskina" var sjuk, og at de hadde prøvd, men ikke fått det til. Kjørte av gårde og testa for morro skyld, og da slo pumpa inn og det var liv i AC'en igjen, som varte hele sommeren. I sommer har den stått stille hele sesongen, men testa den nå, og det var tydeligvis blitt lite gass igjen. Gassen forsvinner jo uansett med tida, og i og med at jeg ikke aner hvor mye gass de faktisk hadde klart å fylle, er jeg usikker om det lekker, evt hvor mye det lekker... Det de fylte på varte ihvertfall en hel vår/sommer/høst sesong, det er det eneste jeg kan si sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...