TurboAlven Skrevet August 19, 2013 Skrevet August 19, 2013 hoi skal av å se på ny bruksbil en av de neste dagene. en E46 318i, med M43-TUB19. så, åssen er den motoren egentlig? tenker i forhold til holdbarhet, forbruk, osv
lassew93 Skrevet August 20, 2013 Skrevet August 20, 2013 Verdens beste motor har den selv, og den tåler virkelig bank. Blokka er av stål, så den varer bra lenge. Jeg har nå kjørt min ca 196 000 (179 000 når jeg kjøpte den) og det sies av flere som har samme motor at de går fint til 4-500 000 hvis ikke mer. men det krever selvfølgelig vedlikehold som alle andre motorer, men den virker LENGE
Odd-M Skrevet August 20, 2013 Skrevet August 20, 2013 Om det er verdens beste motorkonstruksjon eller ei kan vel diskuteres. M43TU ble i allefall kvitt barnesykdommene fra de første utgavene, der toppene ikke var av det holdbare slaget. Den oppleves som helt grei til bilen. Ingen rakett, men går omtrent likt en 320i i vanlig bruk. Noe rimeligere i forbruk da, 0.6-0.7 på langkjøring og opp mot 1.0 i byen med manuelt gir. Merk at dette er faktiske målte verdier på telleverk og pumpe under vanlig bruk, ikke drømmetall oppnådd i nedoverbakke og medvind målt etter en den typiske optimistisk computeren. Jeg har kjørt en del med 1300kg henger på min og det er nok maskineri til dette formålet også. Den har derimot ikke den fine følelsen og lyden til storebrødrene med sekser. Med fornuftig bruk og oljeskift så holder den vil like godt som de fleste andre motorer på markedet. Problemet er desverre at disse bilene pga. alder og pris gjerne har vært innom en ungdom eller to, med tilhørende misbruk. Fusking pga. feil med sensorer forekommer. Se ellers opp for rust i platefalser på løse karoserideler. En annen kjent feil, som kan være ganske dyr, er den såkalte subframe disaster. Innfestingene til bakstillingen rives ut av chassiet pga. rust/tretthetsbrudd.
SST Skrevet August 20, 2013 Skrevet August 20, 2013 I forhold til "subframe disaster", ble ikke dette utbedret på facelift?
Thundercoil Skrevet August 20, 2013 Skrevet August 20, 2013 Jo, det ble utbedret i 2001, men ikke helbredet Tror E46 fikk nytt panser rundt samme tid også, pga rustproblemer.
TurboAlven Skrevet August 20, 2013 Forfatter Skrevet August 20, 2013 takk for særdeles gode og utfyllende svar er en 98 preface jeg skal se på så da skal jeg se godt etter rundt bakstillingen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå