random4k Skrevet August 19, 2013 Skrevet August 19, 2013 Hei Jeg har en bmw e40 320d 2001-modell Jeg fikk problemer med vifta i bilen idag. Jeg kjørte en tur i mårrest og etter da vil ikke vifta skru seg av, det er som om motoren registrerer at den er kjempevarm men tempmåler kommer aldri helt over blått område. Jeg har tatt av kabel på batteri og satt den på igjen, men da kommer kjølevifta på igjen, selv når jeg tar ut nøkkel og det ikke skal være noe strøm i systemet. Jeg har sett, men ikke funnet noe direkte, er vanskelig å feilsøke når man ikke vet hvor man skal starte. Motoren blir ikke helt varm heller, noe som ikke er så rart siden viften står å durer. Noen som har tips? Har tatt ut sikringen nå, så vifta går ikke. Prøvde å kjøre en tur for å sjekke tempen. Temperaturen er riktig, og den blir ikke for varm. Det er ikke festet noen slager i vifta heller, den kjøler kun radiatoren. Når jeg setter i sikringen igjen, selv om jeg har tatt nøklene ut av tenninga så starter viften igjen. Noen som har samme erfaring, tips, hjelp? Kan noen hjelpe meg?
random4k Skrevet August 19, 2013 Forfatter Skrevet August 19, 2013 http://bit.ly/16DLofh Takk, mye leiting men blir ikke så klok av det
Alpejohn Skrevet August 19, 2013 Skrevet August 19, 2013 Det er slik man finner ut av problemer, er ikke alltid man er heldig og finner svaret på første forsøk.
random4k Skrevet August 19, 2013 Forfatter Skrevet August 19, 2013 Det er slik man finner ut av problemer, er ikke alltid man er heldig og finner svaret på første forsøk. Okei, jeg skal huske det når du spør om et problem senere, evt lakk/kaross spørsmål noe som jeg er ekspert på Må huske det er ikke alle som har like mye erfaring som deg.
Alpejohn Skrevet August 19, 2013 Skrevet August 19, 2013 Haha, jeg har ikke peiling på det der, derfor jeg hjelpte deg og søke! Men jeg gidder ikke sitte og lese gjennom alt det der for deg, bare fordi du er for lat til og gjøre det selv.
random4k Skrevet August 19, 2013 Forfatter Skrevet August 19, 2013 Haha, jeg har ikke peiling på det der, derfor jeg hjelpte deg og søke! Men jeg gidder ikke sitte og lese gjennom alt det der for deg, bare fordi du er for lat til og gjøre det selv. Jeg skjønner, der ser du, det er ikke så enkelt å leite etter et svar når man ikke vet hva man søker etter. Jeg er ikke lat, jeg har heller ikke svart belte i dette og derfor ønsket jeg derfor hjelp. Men takk for at du hjalp meg å søke, det var til stor nytte
Alpejohn Skrevet August 19, 2013 Skrevet August 19, 2013 Har kikket litt i WDS, og vifta blir styrt av DME (ecu for motoren, ser det ut til). Her er et koblingsskjema: http://www.4shared.com/office/n12d4cp1/ ... kjema.html Det er da en sensor i kjølesystemet som gir signal om at vifta skal starte. Men regner med dette også er vifta til AC, så da er det vel også en sensor i AC systemet som styrer denne vifta vil jeg tro. Men som sagt så vet jeg ikke hvordan dette er på E46. Mulig en diagnose ville gjort susen, sjekket livedata på temp sensorer og se hva dem viser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå