Gunners Skrevet August 28, 2013 Skrevet August 28, 2013 Hallo! Har nylig kjøpt en 98 520 iat. Men ser nå att den bruker mye olje! Ca 1 liter pr tank. Det er ikke røyk i det hele tatt fra eksosen, og jeg finner heller ikke lekasjer på motoren noen steder! Lukter litt brent olje av eksosen. Kjenner også att ved akslerasjon, så "jager" den opp i fart. På tomgang går den helt jevnt og fint. Bruker ikke kjølevann heller. Noen som har en ide om hva jeg skal gjøre? Ventil tetninger? Stempelringer? Eller andre ting? SM
nimitz Skrevet August 28, 2013 Skrevet August 28, 2013 En liter pr tank er mye. Hvis det ikke er symptomer på oljeforbruk som røyk, lekkasje, olje i kjølevann så er det litt snodig. Men en litt "slitt" motor kan fort bruke en liter olje pr 100 mil uten at det trenger være unormalt. Men din bruker tydeligvis mer enn det.
DieselMotor Skrevet August 28, 2013 Skrevet August 28, 2013 Jeg har en 2004 mod 520i. Den bruker også bøtter og spann med olje, men ikke så mye som din bruker. Jeg har fått litt inntrykk at det er småkjøringer som den bruker. Ca. 1 liter per 200 mil.
Gunners Skrevet August 28, 2013 Forfatter Skrevet August 28, 2013 Motoren har ikke gått mer enn 220.000 heller.
stig. Skrevet August 28, 2013 Skrevet August 28, 2013 at disse bruker litt olje er vel ikke alltid helt uvanlig,men ekke toppdekselpakninga di som begynner å bli litt dårlig a? for da hender det at det ikke blir noe særlig søl i det hele tatt å det drypper rett ned på maifolden ,å det fordamper bort ganske fort,å lukter brent
Brian Skrevet August 28, 2013 Skrevet August 28, 2013 Ser du noen antydninger til oljefilm i kjølevannet da? Eller har nivået steget i kjølevannet? Rett før toppakninga røyk på m50'n min så seig olja over i kjølevæska, slik at oljenivået sank hurtig, samtidig som kjølevæskenivået steg. Men trenger selvfølgelig ikke å være tilfellet heller. Sjekk mer nøye etter lekkasjer, kanskje ta en grundig motorvask og sjekk da. Sjekk som nevnt toppdekselpakninga. Jeg hadde en lekkasje her som var vanskelig å se. Jeg oppdaget det ikke før jeg tok bilen ut en tur, dro på skikkelig og stoppa og åpna panseret med en gang, da så jeg små bobler rundt pakninga, mens det ikke var noe tegn til lekkasje på tomgang. Har selv en 525 e39, og skal straks ta oljeskift igjen, har nå kjørt 8500km ca siden siste skift, og det har knapt rørt seg på peilepinnen, så det hørtes litt mye ut. Min har forresten en km stand på snart 260.000.
bjalle Skrevet August 28, 2013 Skrevet August 28, 2013 Sannsynligvis toppdeksel pakning,har min e39 nr 3 nå som ikke bruker olje mellom oljeskift,muligens har jeg vært veldig heldig men tror det er ganske normalt at det nesten ikke skal synes på peilepinnen ved oljeskift.
Gunners Skrevet August 28, 2013 Forfatter Skrevet August 28, 2013 Ok!! Takk for tipset!Skal sjekke toppdeksel pakningen først:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå