Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Under en langtur i sommer begynte plutselig batterilampa på min 94 740i og lyse.

Alt jeg leser om denne lampa, er at det betyr at dynamoen ikke lader batteriet lengre, noe som ikke stemmer på min bil.

Spenningen ligger jevnt rundt 14.4 volt på tomgang over batteriet, og det sammes sier den unlocka OBC'en i dashen.

Har noen noe formening om hva som kan gjøre at denne lampen lyser? løse batterikabler i motorrom? Det finnes heller ingen feilkoder som må resettes som jeg har funnet når jeg har kjørt INPA....

Skrevet

Utslitte børster? Jeg hadde det på en e36 jeg hadde.. Den ladet som den sku men til tider så endret den. Kom og gikk med andre ord. Plutselig så lyste batterilampe hos meg også.

Er Ikke sikkert at det som er problemet, men værdt å sjekke. Min ladet 13.40 ved dårlige børster.

Men når dette oppstår med at batterilampen din lyser. Mister du da all strøm i bilen??

Skrevet

Det skjer null og niks med bilen, jeg har kjørte mange mil etter dette, og har ikke sett at dynamoen har sliti med å lade bilen.

Kjørt med voltmeteren på displayet i dashen, og har ikke sett at spenningen har duppet.

Lampa har lyst konstant siden den kom på for 2 mnd siden, jeg har prøvd å ta av plusspolkabelen på batteriet, og sette den til jord i 30 min som jeg har hørt resetter hjernen, men lampa lyser like fullt når jeg starter bilen.

Bilen har heller aldri hatt problemer med å starte, så jeg tviler litt på at det er problemer med dynamoen, men det finner jeg vel ut til vinteren....

Skrevet

Begynner batteriet å bli så dårlig at det ikke tar imot lading så skal batterilampa lyse,en celle i batteriet kan være gåen,men bilen går fortsatt bra helt til kulda kommer,bare gjetting men hadde denne feilen på en e39.

Skrevet

Jeg hadde litt problemer i en 1998 E38 728 jeg hadde. Giret gikk i nødmodus og div andre småting. batteriet virket å være helt ok. Bytta batteri bare for og være sikker på at det ikke var feilen, og alt ble bra.

• 1 year later...
Skrevet (endret)

Bare en avslutning på denne tråden.

Etter 1.5 år, hvor batterilampa lyste konstant, så kjøpte jeg meg en spenningsregulator (P/N 12311432965 (VR-B238)).

Byttet den, og lampa har endelig slukket :)  14.4 volts ladning.

Jeg har i løpet av den tiden lampa lyste, så har jeg aldri hatt problemer med lading, men som dere ser, så var nok børstene på siste verset.

post-63822-0-53335900-1420456853_thumb.j

Endret av Hemidog
Skrevet

Det som er litt spesielt når det gjelder ladelampe, så skal den lyser den når man setter på tenning, og slukker når motor starter og dynamo lader.

Når tenning settes på, så får ladelampe -(jord) fra laderegulator på ene kontaktpunktet av pæra og + (spenning) på den andre siden. Når dynamo lader så får lampa +(spenning) på begge kontaktpunkter og lampa slukker. Så ladelampa kan lyse selv om den lader, men da er det som regel regulator eller en diode i dynamo som er defekt slik at ladelampa får - (jord).  :idea:  :sly:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...