Gå til innhold

Verkstedmontert Turbo Hadde Skader Etter Bare 23 Mil.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde et BMW merkeverksted til å sette inn turbo på min E46 320D. Turboen var en jeg selv hadde kjøpt, og var renovert, eller såkalt bytteturbo.

Etter å ha hentet  den fra verkstedet var det litt merkelig lyd fra den, noe som verkstedet også påpekte. Men de mente likevel at bilen gikk som normalt etter å ha testet den.

På vei heim fra verkstedet, ca 23 mil merket jeg likevel at bilen oppførte seg alt annet enn normalt. Den var langt tregere enn tidligere, og turboen ville liksom ikke "komme" før 3000 - 3500 varv.

 

Da jeg kom hjem sjekket jeg innsuget på turboen og så at bladene hadde store skader, samt at jeg fant små metallbiter i slangen/røret mot innsuget.

 

Verkstedet nekter plent for at de har noe ansvar for at det kan ha kommet noe fremmedlegeme inn i innsuget.

 

Kan jeg bare glemme å gå videre med saken mot dem eller hva?

 

Monterte forøvrig en annen turbo selv etterpå, gjorde rent alt av slanger og rør skikkelig, og alt har fungert bra etter det.

Skrevet

Dem har jo et ganske stort forklaringsproblem på hvorfor en "ny" turbo skal bli så moset etter nettopp å ha blitt montert.

Skal jo ikke fly store deler av den sånn uten videre.

 

Etter min mening tyder det på at dem har gjort en feil.

 

 

Tror ikke jeg ville latt dette passere, regner med du betalte en del tusen for turbo også`?
Var det foresten en orginal overhalt turbo? Hvor kjøpte du den?

Skrevet

Turboen kjøpte jeg av en privatperson som hadde kjøpt den på Ebay men som ikke fikk bruk for den selv.

 

Jeg betalte 3000 kr for den. Det var en nyoverhalt Garret-turbo. GT1749V. 

 

Sikkert overhalt med Kinadeler, men uansett så kan jeg ikke forstå annet enn at et fremmedlegeme må ha blitt sugd inn.

 

Slik så den ut:

post-59925-0-42491200-1380292156_thumb.j

Skrevet

Da er det vel en fare for kina deler ja, men tviler på delene havarerer på den måten der!

Her lukter det svidd lang vei spør du meg..

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4

Skrevet

Verkstedet blånekter iallefall for at de har gjort noe galt, så da kommer man vel ingen vei med dem. Ikke hadde de satt i de 3 gummiproppene som står i bunnen av luftfilterhuset heller, og det fremste plastdekselet i motorrommet, det over radiator og vifte lå bare løst oppå. Tror det går fort i svingene når de holder på.

 

Går ikke an å stole på noen av de lenger, så får man det til er det best å gjøre ting selv.

 

Har ikke byttet motorolje og filter etter at den var på verkstedet. Den har jo kjørt bare 23 mil etter at det ble byttet. Eller er det å anbefale at jeg bytter olje og filter på nytt?

Skrevet

Hadde kontaktet bmw norge, sånt slurvearbeid kan ikke tollereres fra merkeverksted med DEN timesprisen!

Når dem slurver med så mye så er jo det ikke usansynelig at dem har ødelagt turboen også..

Og så fra et merkeverksted..!

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4

Skrevet

Det var på et merkeverksted i Sverige. Kostet meg 8700 svenske kr inkludert olje, oljefilter, pakninger og oljerør. Da var det ifølge dem inkludert rengjøring av intercooler og innsug.

Så foressten ikke ut som at intercooleren hadde vært tatt ut, for da jeg tok den ut selv var både den og radiatoren ganske så tettpakket med insekter, løv og dritt på utsiden, men mulig de ikke bryr seg om slikt.

Skrevet

kina eller ikke, om den så hadde vært i plastikk skulle den neppe sett sånn ut etter 23 mil uten at noe med "litt"tettere masse enn luft har passert.

dette må vell være mulig og gå lenger med og få refundert utgifter du har hatt som følge av slurvearbeid?

Skrevet

Du kommer ingen vei med dette. Ingen verksted har garanti for at alt går bra med medbrakte deler, som itillegg ikke er orginal. De gir garanti på jobben de har gjort, og ifølge det du skriver så har de gjort det. Med bytte av olje,rør,slanger og pakninger. Litt slurv med deksler er ikke verdens undergang.

Og det er ikke flere 1000 måter å montere en turbo på, det er enkelt. Ergo, de har ikke gjort noe feil her.

Sakens kjerne er at du har prøvd å spare penger på å kjøpe deg en brukt/overhalt turbo til kina kvalitet, som kostet deg 3000 kr. At den ikke holdt mål er ikke verkstedet sin feil.

Dette er en nyttig lærepenge for deg, når det kommer til viktige komponenter som turbo og slikt, bruk litt ekstra penger på det, da veit du at det holder mål.

Jeg hadde ALDRI i verden satt en kina produsert wonna be garret turbo i min BMW.Og iallefall IKKE kjøpt på ebay.

Lykke til videre med saken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...