Gå til innhold

Merkelig clutch problem e39


Brian
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har i den siste tiden fundert på hva som kan være galt med clutchen på e39'n, eller om det i det hele tatt skal være slik, noe som jeg i tilfellet synes er ekstremt merkelig.

 

Problemet er at jeg har store problemer med og gire fint, spesielt mellom 1. til 2. men også resten av girene og det blir alltid rykk og napp med mindre jeg girer aggressivt med hurtig clutchføring. Sliter også med å ta av på en måte som ikke får meg til å se ut som en amøbe som ikke kan kjøre manuell til tider. Har tatt div tester, og det virker ikke som om clutchen er dårlig eller noe, men at overføringa kanskje er treig/henger eller noe? 

 

Det merkelige er at noen ytterst få ganger når jeg starter opp og skal til å løse ut clutchen, så merker jeg at nå er det noe som er annerledes, uten at jeg helt kan sette fingeren på hva. Men når dette skjer girer jeg silkemykt fra 1. til 2. gir og tar av pent, før det plutselig kommer tilbake igjen. Fjerna CDV og det hjalp på problemet en del, før dette kvelte jeg bilen i ett sett, og clutchen var håpløs og bli vandt til. Men problemet er fortsatt ikke borte, bare litt bedret etter fjerning av denne.

 

Har 4 puks sinter på turbobilen, så vet hva det vil si å ha en mindre samarbeidsvillig clutch, men den på e39'n tar kaka til tider. Kan også nevne at bilen har gått 260 000 nå. Tenkte jeg skulle plukke av kassa og se over etterhvert, men lurte på om noen hadde tips frem til den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om du har mye slakk i mellomakselen?

Det kan være utslitt hardykobling eller lignende.

 

Har selv endel slakk ut fra girkassa og bilen kan være litt rar å gire med til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lagt merke til noen lekkasje, verken under eller ved master. Satte for sikkerhetsskyld et merke på tanken i går og skal bruke bilen noen dager og se om det flytter seg, da en eventuell lekkasje vil være liten i såfall. 

 

Mellomaksel og hardy er fin, det var det første jeg sjekket, men skal likevel dobbeltsjekke denne nå om det kan være noe. Tok ut og sjekket slavesyl når jeg fjerna cdv, og så ikke noe lekkasje på denne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei men tenkte mer at jeg muligens kan utelukke utvendig lekkasje, dermed er det ikke flere plasser enn innvendig det kan lekke. Skal kjøre en del de neste dagene, så skal følge med på nivået og sjekke når jeg kommer tilbake i starten av uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...