Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått ny turbo i posten idag, så nå gjenstår det bare bytte turboen. Noen som har gode forslag på hvordan jeg skal gå frem med dette, tar det lang tid? Skal jeg skruve fra undersiden eller fra oversiden av motor? Takker for hjelp!

Skrevet

Fra undersiden og oversiden. Må av med deksler og luftfilter for å komme til fra oversiden. eksos og turbo fra undersiden. Ren skrujobb om du har skrudd på slike motorer før - ikke like gøy om du er trehendt. Om du har skrudd lite før bør du nok sette av mer enn en efta...

Skrevet

Har fått skrudd av ganske mye, kommet så langt at luftfilter er ute, men selve kassen den lå inne i, den skal sikkert også ut? Turboen ser ut til å være under der, men får ikke ut dette store dekselet? Må jeg skru av masse for at det skal løsne, om du skjønner hva jeg mener 

Skrevet

Jeg gjorde nettopp samme jobb på min 320D. Fant ut at det var best å ta den ut fra undersiden. Luftfilterkassen skal ikke av. Ta av selve luftfilteret så ser du 3 gummiknotter i bunnen av luftfilterhuset.. Fjern de, og også et lite deksel under hullene. Da ser du de 3 boltene som turboen er festet til eksosmanifolden med.

 

Fra undersiden tar du bort begge beskyttelsesdekslene under motoren. Da kommer du til katalysatoren som er festet med 2 bolter til undersiden av turboen.

Skrevet

Har tatt ut filteret, og fått tak i boltene som du sier fredrik. Tror det blir så jeg tar den fra undersiden. Det virker som den beste metoden, for det er veldig mye som må av for å få ut luftfilterboksen...

Skrevet

Jeg gjorde nettopp samme jobb på min 320D. Fant ut at det var best å ta den ut fra undersiden. Luftfilterkassen skal ikke av. Ta av selve luftfilteret så ser du 3 gummiknotter i bunnen av luftfilterhuset.. Fjern de, og også et lite deksel under hullene. Da ser du de 3 boltene som turboen er festet til eksosmanifolden med.

 

Fra undersiden tar du bort begge beskyttelsesdekslene under motoren. Da kommer du til katalysatoren som er festet med 2 bolter til undersiden av turboen.

Har fått bilen på bokk nå. Så nå har jeg fjernet katalysator, og de tre boltene fra luftfilterboksen. Fjernet du ikke noe mer fra undersiden for å komme til? Har lite peiling på bilskuving og egentlig lite interesse for det, men for å spare ganske mange kroner gjør jeg det selv uansett ;) Virker bare som det er mer som må fjernes fra undersiden for å komme bra til :)

Skrevet

Det var første gang for meg også, men det gikk greitt, selv om jeg lå under bilen og jobbet. Har du løsnet katalysatoren/eksosrøret i andre enden også, og tatt den ned?

Videre må du løsne på returrøret  for oljen som er koblet til sumpen med en kort gummislange. Det er også en liten brakett i tilknytning til det som er festet i blokka med 2 skruer.

Fra oversiden løsner du de to skruene   som holder innsugsrøret til turboen fra der hvor det er skrudd fast etter luftmassemåleren.

 

Trekk deretter innsugsøret av både luftmassemåleren og turboen, samt det lille gummirøret som er festet til åpningen som kommer fra veihusventilasjonsfilteret.

 

Skru også løs banjoskruen som er festet til motorblokka. Det er feedslangen for olje til turboen.

Skrevet

Den banjoen og oljeslangen kan gjerne skiftes, da de kan være full av dritt som tar livet av den nye turboen

Har fått montert den nye turboen, men glemte å sjekke hvor hvilke slanger gikk før jeg demonterte. Så nå er jeg veldig usikker på hvor de forskjellige slangene skal....Det kommer er lang lite slange som ligger over hele motoren, den er jeg usikker på hvor skal. Ser ut som en vakumslange

Skrevet

Er ikke sikker på hvilke slanger du mener. En tynn liten vakumslange skal iallefall tres på det lille uttaket på turboen. (Wastegate)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...