bredesn Skrevet Oktober 3, 2013 Skrevet Oktober 3, 2013 Har fått ny turbo i posten idag, så nå gjenstår det bare bytte turboen. Noen som har gode forslag på hvordan jeg skal gå frem med dette, tar det lang tid? Skal jeg skruve fra undersiden eller fra oversiden av motor? Takker for hjelp!
2000Touring Skrevet Oktober 3, 2013 Skrevet Oktober 3, 2013 Fra undersiden og oversiden. Må av med deksler og luftfilter for å komme til fra oversiden. eksos og turbo fra undersiden. Ren skrujobb om du har skrudd på slike motorer før - ikke like gøy om du er trehendt. Om du har skrudd lite før bør du nok sette av mer enn en efta...
bredesn Skrevet Oktober 3, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2013 Da tror jeg at jeg prøver fra oversiden. Hørtes ikke så ille ut om noen har flere tips så er det bare å skrive!
bredesn Skrevet Oktober 3, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2013 Har fått skrudd av ganske mye, kommet så langt at luftfilter er ute, men selve kassen den lå inne i, den skal sikkert også ut? Turboen ser ut til å være under der, men får ikke ut dette store dekselet? Må jeg skru av masse for at det skal løsne, om du skjønner hva jeg mener
hufaz Skrevet Oktober 3, 2013 Skrevet Oktober 3, 2013 Jeg gjorde nettopp samme jobb på min 320D. Fant ut at det var best å ta den ut fra undersiden. Luftfilterkassen skal ikke av. Ta av selve luftfilteret så ser du 3 gummiknotter i bunnen av luftfilterhuset.. Fjern de, og også et lite deksel under hullene. Da ser du de 3 boltene som turboen er festet til eksosmanifolden med. Fra undersiden tar du bort begge beskyttelsesdekslene under motoren. Da kommer du til katalysatoren som er festet med 2 bolter til undersiden av turboen.
bredesn Skrevet Oktober 3, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 3, 2013 Har tatt ut filteret, og fått tak i boltene som du sier fredrik. Tror det blir så jeg tar den fra undersiden. Det virker som den beste metoden, for det er veldig mye som må av for å få ut luftfilterboksen...
bredesn Skrevet Oktober 5, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2013 Jeg gjorde nettopp samme jobb på min 320D. Fant ut at det var best å ta den ut fra undersiden. Luftfilterkassen skal ikke av. Ta av selve luftfilteret så ser du 3 gummiknotter i bunnen av luftfilterhuset.. Fjern de, og også et lite deksel under hullene. Da ser du de 3 boltene som turboen er festet til eksosmanifolden med. Fra undersiden tar du bort begge beskyttelsesdekslene under motoren. Da kommer du til katalysatoren som er festet med 2 bolter til undersiden av turboen. Har fått bilen på bokk nå. Så nå har jeg fjernet katalysator, og de tre boltene fra luftfilterboksen. Fjernet du ikke noe mer fra undersiden for å komme til? Har lite peiling på bilskuving og egentlig lite interesse for det, men for å spare ganske mange kroner gjør jeg det selv uansett Virker bare som det er mer som må fjernes fra undersiden for å komme bra til
hufaz Skrevet Oktober 5, 2013 Skrevet Oktober 5, 2013 Det var første gang for meg også, men det gikk greitt, selv om jeg lå under bilen og jobbet. Har du løsnet katalysatoren/eksosrøret i andre enden også, og tatt den ned? Videre må du løsne på returrøret for oljen som er koblet til sumpen med en kort gummislange. Det er også en liten brakett i tilknytning til det som er festet i blokka med 2 skruer. Fra oversiden løsner du de to skruene som holder innsugsrøret til turboen fra der hvor det er skrudd fast etter luftmassemåleren. Trekk deretter innsugsøret av både luftmassemåleren og turboen, samt det lille gummirøret som er festet til åpningen som kommer fra veihusventilasjonsfilteret. Skru også løs banjoskruen som er festet til motorblokka. Det er feedslangen for olje til turboen.
540is Skrevet Oktober 5, 2013 Skrevet Oktober 5, 2013 Den banjoen og oljeslangen kan gjerne skiftes, da de kan være full av dritt som tar livet av den nye turboen
bredesn Skrevet Oktober 5, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2013 Den banjoen og oljeslangen kan gjerne skiftes, da de kan være full av dritt som tar livet av den nye turboen Har fått montert den nye turboen, men glemte å sjekke hvor hvilke slanger gikk før jeg demonterte. Så nå er jeg veldig usikker på hvor de forskjellige slangene skal....Det kommer er lang lite slange som ligger over hele motoren, den er jeg usikker på hvor skal. Ser ut som en vakumslange
bredesn Skrevet Oktober 5, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 5, 2013 Altså da de småe slangene som skal bare tres på nipler
hufaz Skrevet Oktober 5, 2013 Skrevet Oktober 5, 2013 Er ikke sikker på hvilke slanger du mener. En tynn liten vakumslange skal iallefall tres på det lille uttaket på turboen. (Wastegate)
M-tech02 Skrevet Oktober 8, 2013 Skrevet Oktober 8, 2013 Den lille vakumslangen som går over motor er vell de som skal inn på egr ventilen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå