Jump to content

Bmw 520 e39 singelvanos camsensor eller vanos?


e 39 touring
 Share

Recommended Posts

Skulle starte bilen etter 14 dager på jobb,var nesten som det ikke var kompresjon i den..tok lang tid før den starta,men kom litt etterhvert når jeg kinna..tok diagnose og live data med carsoft først,vanos er late og kammen forandrer seg ikke.Har tidligere skiftet begge sensorer,cam og veiv,orginal bmw og bilstein sensorer,uten å få vekk feilen med camsensor.Kjørte diagnose med BMW 1.4. etterpå,fikk da en feil i bakgrunn;Pulse width modulated signal for input air condition compressor,hva er dette??

Kan dette Vanos som står fast eller feiler?

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet vanos på min Z3 fordi den sluttet å justere. Men den hadde ikke andre symptomer enn at den var lat på lave turtall og at det kom et lite rykk idet jeg passerte 2000 rpm ved rolig akselerasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet vanos på min Z3 fordi den sluttet å justere. Men den hadde ikke andre symptomer enn at den var lat på lave turtall og at det kom et lite rykk idet jeg passerte 2000 rpm ved rolig akselerasjon.

Hvilken motor?Er lite ork i denne og på lave turtall..

Link to comment
Share on other sites

Hmm, om du ikke får vekk feil med kamsensor, virker det tydelig som at det er ledningsbrudd til/fra sensor eller at sensor rett og slett er gåen.

Du kan jo prøve å måle motstand i den.

 

rundt 12 - 13 ohm mellom terminal 1 og 2, og rundt 0.4 - 0.5 mellom terminal 2 og 3.

Om du ikke får noe motstand uansett, er sensoren gåen..

 

Sjekk veivakselsensor i samme slenge, har mange ganger fått feilkode på kamsensor når det egentlig er veivsensor.

Den skal måle mellom 500 - 600 ohm i motstand..

 

Skal du sjekke de mer, må du må sinuskurve og spenning når bilen går..

Link to comment
Share on other sites

om det høres ut som om den ikke har komp, så sjekk oljenivået ditt.

om dette er mellom minimum og max merket, så er det bare løfterene som har tømt seg for olje.

 

er ikke annet å gjøre enn å holde gasspedalen i bunn og kinne til du er drita lei, og litt til. helt til den starter :)

 

opplevd det samme som du nevner, så derfor får du mitt svar ;)

Link to comment
Share on other sites

Når vanos står fast heter feilkoden noe sånn som "vanos mechanical jam", men hvis vanos reagerer selv bare litt, er sjangsen liten for at denne feilen blir utløst.
Det du absolutt bør sjekke ut er tilstanden på vanos pakningene, dette blir tatt opp hele veien og det er sannsynligvis helt vanvittig mange biler med (kanskje spesielt) M52 motorer der vanosen er halv eller helveis defekt pga dette, symptomene er mange.

 

Sjekk ut http://www.beisansystems.com/

Husk at du ikke nødvendigvis trenger betale i dyre dommer for pakninger fra denne siden, har du et firma i nærheten som driver med slikt, kan du ta med de to pakningene til dem og be om noe som tåler bruk i en bil motor og det burde la seg gjøre.

BMW selger ikke disse løst og kommer sansynligivs til å nekte for feilen hvis du spør dem.

Link to comment
Share on other sites

om det høres ut som om den ikke har komp, så sjekk oljenivået ditt.

om dette er mellom minimum og max merket, så er det bare løfterene som har tømt seg for olje.

 

er ikke annet å gjøre enn å holde gasspedalen i bunn og kinne til du er drita lei, og litt til. helt til den starter :)

 

opplevd det samme som du nevner, så derfor får du mitt svar ;)

Ja,oljenivået er mellom min/max..og når du beskriver det sånn,høres det logisk ut..har bare opplevd det når bilen har stått i ro uten å bli brukt i lengre periode,ellers er det ikke noe problem når den blir brukt nesten daglig

Link to comment
Share on other sites

Når vanos står fast heter feilkoden noe sånn som "vanos mechanical jam", men hvis vanos reagerer selv bare litt, er sjangsen liten for at denne feilen blir utløst.

Det du absolutt bør sjekke ut er tilstanden på vanos pakningene, dette blir tatt opp hele veien og det er sannsynligvis helt vanvittig mange biler med (kanskje spesielt) M52 motorer der vanosen er halv eller helveis defekt pga dette, symptomene er mange.

 

Sjekk ut http://www.beisansystems.com/

Husk at du ikke nødvendigvis trenger betale i dyre dommer for pakninger fra denne siden, har du et firma i nærheten som driver med slikt, kan du ta med de to pakningene til dem og be om noe som tåler bruk i en bil motor og det burde la seg gjøre.

BMW selger ikke disse løst og kommer sansynligivs til å nekte for feilen hvis du spør dem.

Nei,får ikke opp den feilkoden..så kan vel se bort fra at det er hendt da..har kjøpt nye pakninger fra Beisan,og skal skifte dem da bilen er gått 193.000

Link to comment
Share on other sites

Nei,får ikke opp den feilkoden..så kan vel se bort fra at det er hendt da..har kjøpt nye pakninger fra Beisan,og skal skifte dem da bilen er gått 193.000

 

Feilkoden trenger ikke dukke opp, selv om vanos er praktisk talt defekt, bytt pakninger og forhåpentligvis ligger du bedre an etterpå :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...