Jump to content

E39 - Varm motor..

Pokie
 Share

Recommended Posts

Har en 520 fra 98' som jeg har et lite problem med jeg fikk nylig. Under sakte kjøring så blir motoren veldig varm, i følge instrumentpanelet. Men med en gang jeg kommer på hovedveien hvor fartsgrensene er høyere, går da tempen tilbake til der den skal være. Noen som vet hva som feiler bilen?

Radiatorvifta, den er kobla til vannpumpa med en viskosekobling i mellom.
Den glipper så vifta slurer når bilen er kald, men når den blir varmere kniper den mer til sånn at vifta blåser mer.

Om viskosen er gåen (som ikke er et uvanlig problem) så slurer den selv om motoren blir varm, og da får ikke motoren nok kjøling.
Men så fort du kjører blåser det litt ekstra, og nok til at den får tilstrekkelig kjøling. :)

Om du søker på google, etter hvordan og sjekke denne så tror jeg det finst mange guider på dette. :)

Radiatorvifta, den er kobla til vannpumpa med en viskosekobling i mellom.

Den glipper så vifta slurer når bilen er kald, men når den blir varmere kniper den mer til sånn at vifta blåser mer.

Om viskosen er gåen (som ikke er et uvanlig problem) så slurer den selv om motoren blir varm, og da får ikke motoren nok kjøling.

Men så fort du kjører blåser det litt ekstra, og nok til at den får tilstrekkelig kjøling. :)

Om du søker på google, etter hvordan og sjekke denne så tror jeg det finst mange guider på dette. :)

Takk for hjelpen, skal prøve å sjekke dette i morgen :D