semmern Skrevet Oktober 21, 2013 Skrevet Oktober 21, 2013 Klassisk tema dette her..bakruteviskermekanismen har satt seg fullstendig, og er umulig å få ut av glasset. Må borres opp ser det ut som. Har fått priser på 3-4000kr for jobben, men det må da finnes noen steder som gjør dette billigere? Noen som har noen tips? Har også airbaglys på panelet..feilmeldingen sier airbag i rattet. Er det bare å bytte hele dritten, eller er det noen typiske feil jeg bør se etter først, en gåen ledning eller lignende?
Otis Skrevet Oktober 21, 2013 Skrevet Oktober 21, 2013 Hvor langt har du kommet i demontering da? http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/Touring/Europe/320d-M47/LHD/N/2001/april/browse/vehicle_electrical_system/single_parts_for_rear_window_wiper/ Hvilke deler kan du få av?
dropze Skrevet Oktober 21, 2013 Skrevet Oktober 21, 2013 Ikke så mye jobb egentlig. Skru av viskerarm, løsne mutter. Dekselet bak skjuler 2 stk mutter. Skru av dette og løsne hele mekanismen. Tappen må du banke ut, pusse og smøre opp Det sitter en liten pakning i toppen som pleier å bli dårlig samt et lite E-clip.
semmern Skrevet Oktober 21, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 21, 2013 Problemet mitt er at alt har satt seg så jævlig. Får selvfølgelig av alle deksler og alle mutterne og pakningene. Får ikke selve akslingen ut, får heller ikke ut selve mekanismen (altså del nr 2 på bildet) av bakruten. Virker som om det er noe metall som har korrodert sammen inni der. Tør ikke begynne å banke på ting med hammer heller. Store mengder WD40 har gått med til å prøve å få løs akslingen i det minste, men til ingen nytte så langt. Noen tips?
anbjørn Skrevet Oktober 22, 2013 Skrevet Oktober 22, 2013 Ta av gummien på den firkantede viskerarmen på baksiden. Bruk så en litt stor skiftenøkkel, fastnøkkel og vannpumpetang på firkanten og prøv å få liv i armen. Fyll på godt med WD40 underveis. Pass på at du har tatt av E-clipset, skiva og o-ringen på utsiden før du begynner. Da vil WD40 enklere trenge inn. Hadde akkurat samme problemet på min, men med tolmodighet, WD40 og verktøy over så klarte jeg å få lirket liv i armen. Får du liv i den så er det bare å banke den forsiktig ut med ei plastklubbe. Akslingen er opplagret i to messingforinger og det kan hende at de kommer ut samtidig med akslingen. Gjorde i allefall det på min Etter du har fått den ut så pusser du og reingjør alle deler. Firkanten på armen trenger sikkert også litt puss etter hardhendt omgang for å få den ut. Aller helst burde du hatt ny o-ring, men jeg brukte den gamle og satte alt sammen inn med grease beregnet for marine bruk. (vannfast) Funket helt fint etter dette. semmern reagerte på dette 1
semmern Skrevet Oktober 22, 2013 Forfatter Skrevet Oktober 22, 2013 Ta av gummien på den firkantede viskerarmen på baksiden. Bruk så en litt stor skiftenøkkel, fastnøkkel og vannpumpetang på firkanten og prøv å få liv i armen. Fyll på godt med WD40 underveis. Pass på at du har tatt av E-clipset, skiva og o-ringen på utsiden før du begynner. Da vil WD40 enklere trenge inn. Hadde akkurat samme problemet på min, men med tolmodighet, WD40 og verktøy over så klarte jeg å få lirket liv i armen. Får du liv i den så er det bare å banke den forsiktig ut med ei plastklubbe. Akslingen er opplagret i to messingforinger og det kan hende at de kommer ut samtidig med akslingen. Gjorde i allefall det på min Etter du har fått den ut så pusser du og reingjør alle deler. Firkanten på armen trenger sikkert også litt puss etter hardhendt omgang for å få den ut. Aller helst burde du hatt ny o-ring, men jeg brukte den gamle og satte alt sammen inn med grease beregnet for marine bruk. (vannfast) Funket helt fint etter dette. Hehe, jeg kom akkurat inn etter halvannen times tid ute i regnet og så posten din, og mer eller mindre nøyaktig det du beskrev her var det jeg gjorde Viskerarmen min var brukket av fra forrige gang jeg prøvde å fikse dette, men jeg fikk stappet inn en 17mm fastnøkkel i restene av "navet" på den, og løsnet den i bevegelsesretningen. Etter å ha beveget den frem og tilbake en stund, og hatt på masse WD40 (etter å ha tatt av den lille o-ringen), satt jeg rett og slett brekkjernsiden av en hammer innunder den firkanten på innsiden, og la an mot metallet rundt. Da kom jammen jeg jævelen ut, sammen med en av messingfóringene. Pusset og renset både akslingen og innsiden av gjennomføringen og smurte opp med marinefett som jeg var nedi båten og hentet i går. Ny o-ring fra GS i dag. Vips, så går den lettere enn noen gang før! anbjørn reagerte på dette 1
anbjørn Skrevet Oktober 22, 2013 Skrevet Oktober 22, 2013 Hehe, jeg kom akkurat inn etter halvannen times tid ute i regnet og så posten din, og mer eller mindre nøyaktig det du beskrev her var det jeg gjorde Viskerarmen min var brukket av fra forrige gang jeg prøvde å fikse dette, men jeg fikk stappet inn en 17mm fastnøkkel i restene av "navet" på den, og løsnet den i bevegelsesretningen. Etter å ha beveget den frem og tilbake en stund, og hatt på masse WD40 (etter å ha tatt av den lille o-ringen), satt jeg rett og slett brekkjernsiden av en hammer innunder den firkanten på innsiden, og la an mot metallet rundt. Da kom jammen jeg jævelen ut, sammen med en av messingfóringene. Pusset og renset både akslingen og innsiden av gjennomføringen og smurte opp med marinefett som jeg var nedi båten og hentet i går. Ny o-ring fra GS i dag. Vips, så går den lettere enn noen gang før! Genialt Kjekt at du fikk det til. Det er sikkert lurt å ta en årlig sjekk før vinteren med smøring av denne.
Otis Skrevet Oktober 22, 2013 Skrevet Oktober 22, 2013 Jeg gjorde sånn ca det samme med min på e39en, og fyllte hele gjennomføringen med tykk grease, som er vannfast. Viskeren går like glatt i dag, som den gjorde for 3 år siden jeg fikset den. semmern reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå