Gå til innhold

E39 - Spørsmål om rustrep. panel over støtfanger bak


Hollabaloo
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått rust på et av de vanlige stedene på en E39, nemlig på panelet som ligger mellom støtfanger og bakluke. Det er rust på begge sider av panelet der det sitter klips. Se bildet (fra høyre side som er verst). På bildet har jeg presset ned støtfangeren litt for å gi mer innsyn, det er ikke så stor glippe til vanlig :)

 

IMG_7047_zps5b1d67c3.png

 

Jeg er neppe den første her inne som har hatt rust på dette stedet, og jeg vet det er andre her inne som jobber med oppretting m.m. Hva er beste måte å få det fint igjen på? Jeg tviler meget sterkt på at det blir bra igjen kun ved å pusse ned å lakke opp på nytt, da tar det nok et halvt år også er det igang igjen med rusta. 

 

Går det an å kutte bort deler av panelet, tilpasse nytt metall og sveise inn? Eller kjøper man rett og slett nytt panel og sveiser inn? Hvis jeg har skjønt det riktig så er det nr 5 på denne skissen:

Skjermbilde2013-10-24kl215132_zpsa002b69

 

Hva sier de fagkyndige? :)

 

Oppdatering: Det er altså ikke snakk om rust på selve bakluka, men rust på panelet under bakluka. Her er et "avstandsbilde" fra en annen bil som viser hva jeg tenker på:

 

rust.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, dersom du nytter søkefunksjonen på forumet vil du finne flere detaljerte prosedyrer på dette problemet.

 

Jeg fant ikke en eneste detaljert prosedyre for hvordan man utbedrer rust på panel over bakre støtfanger på E39. Du tenkte kanskje på rust på selve bakluka da du skrev svaret ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke en eneste detaljert prosedyre for hvordan man utbedrer rust på panel over bakre støtfanger på E39. Du tenkte kanskje på rust på selve bakluka da du skrev svaret ditt?

 

Det trenger ikke å være spesifikt til din bil, rust er rust uansett om det er en e39 eller en 40 år gammel datsun. Utifra bildet ditt er det bare overflaterust, sandblås/syre, epoxy, sparkel, epoxy, lakk og klarlakk så er du i mål dersom det ikke er værre.

 

Demonter  bakfangeren og se hva som er på gang. Man ser ofte ikke hvor ille det er før man pirker i det, det er umulig å si om du kan bøte det, eller du må bytte hele bakplata utifra bildene dine ivertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke å være spesifikt til din bil, rust er rust uansett om det er en e39 eller en 40 år gammel datsun. Utifra bildet ditt er det bare overflaterust, sandblås/syre, epoxy, sparkel, epoxy, lakk og klarlakk så er du i mål dersom det ikke er værre.

 

Demonter  bakfangeren og se hva som er på gang. Man ser ofte ikke hvor ille det er før man pirker i det, det er umulig å si om du kan bøte det, eller du må bytte hele bakplata utifra bildene dine ivertfall :)

 

Rust er rust, men fremgangsmåte for å fjerne rust er ikke den samme for alle steder på en bil som har rust. Her er det snakk om et sted der det sannsynligvis har oppstått rust p.g.a. oppsamling av fukt og dritt rundt disse klipsene på undersiden, noe som har spredt seg og til slutt så tyter det rundt kanten og blir synlig på baksiden av bilen. Det er naturlig å tro at rusten har spredt seg rundt klips-hullene på undersiden og også ligger på baksiden av panelet, og da hjelper det neppe med pussing hvis man skal få vekk alt? For å si det sånn, dette er ikke første gangen jeg ser rust på dette panelet. Forrige gang fulgte jeg anbefaling til fagmann som sa at her var det bare å pusse og lakke over (det var fagmann som gjorde jobben). 1 år gikk, og så var dritten tilbake. Hvis jeg skal utbedre det på ny så vil jeg ikke ha en ny 1-års-løsning da bilen er veldig solid ellers med unntak av denne kosmetiske små-rusten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser vel omfanget om du fjerner fangeren. Jeg vil tro du kan fjerne det der med sandblåsing. Det vil nok holde ganske lenge. Men det er sikker rust på innsiden av hullet der klipset sitter også. Så skal du være 100% så må du kappe ut og sveise inn nytt. Men igjen sveisen er den første plassen det begynner å ruste på nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort på 10 min å løsne fangeren ,trenger ikke ta den av,løsne noen klips bak på innerskjemer og seks muttere i kofferten så kan du dra den litt ut,ikke annet å gjøre enn å pusse vekk alt som er brunt,og bruk gjerne grunning med zink,jobben må du gjøre igjen om ett år eller 2 men greit å vite at man holder rusten i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til at jeg har fjernet rust på samme sted i dag,brukte ferro-bet rustfjerner som jeg våtslipte inn med sandpapir,dette var ett suverent middel,etter tørk var all synlig rust borte,absolutt det beste jeg jeg har brukt på rust,og jeg har prøvd stort sett alt,kjøpte det på torshov rekvisita,dyrt men verd hver krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til at jeg har fjernet rust på samme sted i dag,brukte ferro-bet rustfjerner som jeg våtslipte inn med sandpapir,dette var ett suverent middel,etter tørk var all synlig rust borte,absolutt det beste jeg jeg har brukt på rust,og jeg har prøvd stort sett alt,kjøpte det på torshov rekvisita,dyrt men verd hver krone.

 

Fant in instruksjonsvideo på dette. Artig:

http://www.youtube.com/watch?v=BJrW-OvkOSA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må fjerne HELE rustflekken og slip så langt ut at du ser at zinken ikke har begynt å jobbe. (regner med den er galvanisert):) Dette må sandblåses grundig på både inn og utside. Etterpå vil du da stå der med fullt av porer som MÅ dekkes helt med skikkelig grunning, bruk gjerne f eks owatrol som penetrerer seg inn skikkelig. Du kan gjerne tørke av det som blir igjen på overflaten (bare tørt papir/fille), og da har du jo fortsatt nok av owatrol i porene. Grunnen til å tørke av er at lakk henger ikke så bra på owatrolen. Så er det på med ei skikkelig syregrunning, sparkel om nødv, og fyller og lakk. Da skal det nok holde i endel år:) På innsiden er det nok med owatrol og masse hammerlakk. Rundt klips o.l er det lurt å ha på noe som blir hardt, f eks hammerlakk, så det ikke blir gnisset hull. 

Dette er måten jeg ville gjort det på og måten jeg mener vil gi best resultat uten sveising, men nesten ingen gjør dette på samme måte:)

 

årsaken til rust er vel helst at det går hull på lakken, ofte i form av gnissing eller steinsprut. Det begynner også ofte å ruste under sparkel fordi det er porer i sparkelen. I porene dannes det kondens som trekker gjennom sparkelen og inn til stålet. Samme med overmalt rust, fullt av porer det også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...