Gå til innhold

Montere høytalere i e36 Coupe

Share

Anbefalte innlegg

Tenker å bytte ut orginalanlegget i kjerra, og ser det står noen (små) høytalere i dørene fra før. Er det noen som har gjort denne jobben tidligere, og vet hva det er plass til i dørene? Hva med hattehylla?

Alle tips mottas med takk :headbang:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Di fleste har 5.25" i kickpanelet og diskanter i dørsiden. Noen få har også enda en mellomtone i dørpanelet. Bak sitter det noen 4" elns, men høytallere bak har du ikke bruk for. Jeg tok mine ut med en gang jeg ordna sub så det ble ivertfall litt opning framover.

5.25 komponentsett i kickpanelet er nok det beste uten større modifisering av dørpanelene, eventuelt 4"komponentsett og montere mellomtonen i utsjæringa til diskantholderen. Diskanten monterer du uansett ikke der en står originalt, det spørst litt hvilket sett du kjøper, jeg har mine nederst på a stolpen med vinkling mot motstående nakkepute.

6.5" går forøvrig i kickpanelet med litt modding, men det blir litt kræsj både med dashbord og dekslene så jeg ville ikke gjort det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bygd mange e36 anlegg.. det jeg har pleid å gjøre er å bytte til komponent sett forran og brukt orginal plasseringene så det ikke skal synes.. i hatthylla er det et herk å begynne å skjære i karroseriet (synes jeg) så den beste løsningen jeg fant var å ta de orginale høytaler kassene og modifisere de så det blir plass til 5 1/4"

for de adapterene til 6x9 er ikke særlig tess.. også har jeg bare felt inn diskanten i grillen til høytaleren i hattehylla.. det blir cleant og bra :) ihvertfall min anbefaling :)

så jeg anbefaler å kjøre komponentsett forran og bak.. og hold deg unna coaxialhøytalere det er ikke like bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det innkjøp av 2 sett 5.25" til å begynne med. Noen merker som kan anbefales som gir finest lyd for pengene? Har ikke handla bilstereo siden jeg kjøpte Boston Acoustics fra Hifi klubben....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt blir alltid bmw vs mercedes, android vs iOs osv, men jeg havna på Gladen og Focal utifra erfaringer etter mye lesing, lyttetester og egne erfaringer.

Høytalere bak vil jeg som nevnt sterkt fraråde deg siden du kan likesågodt kjøpe deg ett dobbelt så godt frontsett, for ikke å nevne det samme frontsettet + en forsterker helst.

Den røde tråden er uansett økonomisk, hvor mye har du tenkt å bruke på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver med et bra frontsystem og sub først.

Ser for meg å bruke 1000-2000 kr på et bra frontsett. Jeg fokuserer på fin lyd, ikke høyest mulig lyd for pengene. Har en sånn liggende til å drive dem: http://www.dynabel.no/Shop/Product/dynaBel-BF0802-2x80-Watt-RMS-Bilforsterker/BF0802

Har også liggende en gammel phoenixgold forsterker og en 12" boston acoustics pro som får duge til bassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt ett slikt ett i første omgang:

http://www.dynabel.no/Shop/Product/Gladen-SQX-130-komponentsett/AS4212

Grunnlaget for det er at det som nevnt er ett sett som er veldig prisgunstig med tanke på hva du sitter igjen med. Ett punkt som også er verdt å nevne, er at forsterkeren din leverer 2x80rms i 4 ohm, men 2x130rms i 2ohm (dette settet er 2 ohm) Poenget med dette er ivertfall at du får nyttegjort forsterkeren din i større grad.

Her står det litt mere detaljert:

http://www.gladen.com/GladenCompoCoaxPDFs/SpecificationsSQX130.pdf

Eventuelt siden du sa øvre grense på 2k : http://www.dynabel.no/Shop/Product/Gladen-RS-130-komponentsett/AS4312

Jeg anbefaler derimot det øverste med tanke på at du har en forsterker som klarer å drive det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Om du vurderer å gå for noen 4'' i dørene etter hvert, vet jeg focal har noen diskanter som passer inn i det originale hullet som er der, men er ikke sikkert du har både diskant og mellomtome i dørene fra før?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...