Gå til innhold

Reflektorer på e39 med xenon med dårlig refleksjon og løsning på dette


Edin_M
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann folkens,

 

Noen uker siden bestilte jeg nye justeringsskruer til lyktene da de selvfølgelig knakk når jeg skulle finjustere lyktene før eu-kontroll og forrige uke kom de frem.

 

Demonterte lykta og alt såg temmelig greit ut helt til jeg såg selve reflektoren på innsiden av linsa, denne var mildt sagt misfarget, oksidert og hadde ikke mer enn ca 20% intakt refleksjonsområde. Ikke rart lyset ikke var helt allverden på bilen selv med orginal xenon og helt nye Osram pærer.

 

Etter en del banning, steiking og søking på nett fant jeg ut at det er gjort fint jævelig av Hella å ikke levere denne som en løs del, men hele lykten må kjøpes inn så da startet jakten på alternativer. Tok bl.a kontakt med Gundersen Galvano som er noen minutter herfra og tok en tur ned dit der det etter en del sjekking og mikkmakk ble funnet ut at selve reflektoren er laget i, tro det eller ei, magnesium!

 

Kjapp prat med en hyggelig formann der nede gjorde at lykken steg, det er nemmelig ikke bare mulig, men mye bedre å pollere opp magnesiumen fremfor å fornikkle denne opp da han mener det vil vare lenger.

 

Kjapt innkjøp av 600, 1200 og 2000 kornet våtslipingspapir og en tube med AutoSol så var det bare å smøre seg med tålmodighet.

 

Fremgangsmåten er meget enkel om noen skal gjøre dette selv så her kommer den:

 

Sørg for å demontere alt slik at du har kun en reflektor i hånden, sannsynligvis med et vidt spekter av farger grunnet overflatebehandlinger gjort ved produksjon og en del timer i varmen.

 

Begynn med 600 kornet papir og puss ned så hele området er fint og metallfarget, knotete helt innerst men det går fint med litt tålmodighet og en kaffepause.

 

Når du har rent metall foran deg uten noen misfarginger kan du gå over med 1200 papir så du ser at det er minimalt med striper i overflaten, og denne delen går mye kjappere enn første bit så du er snart i mål.

 

Nå har du valget, enten 2000 papir, eller en dremmel el.l med en polleringsbørste med myke metallfibrer, jeg gikk for den siste og satte turtallet ned til ca 7000 rpm. Gå over hele reflektoren noen ganger til du ser at den begynner å bli fin og blank.  På dette tidspunktet er det fortsatt ikke en speilende flate men det skal begynne å skinne smått.

 

Herfra gikk jeg over til en fin filtrundell (kjøpt på biltema) med ca 3-4 cm diameter og AutoSol. Litt mindre turtall og hold jevne bevegelser hele veien, etter et par ganger med dremmelen (husk å fjerne den svarte guffa etter hver gang og bruk litt mer krem) er det bare å finne seg en bomullsklut, evt polerfille fra Turtle Wax (10 pakning er ca 50 lapp i de fleste bilrekvisitabutikker). Gå over for hånd et par ganger og resultatet er bortimot ny reflektor.

 

Jeg testet min med en primitiv lux måler og refleksjonen var imponerende 85%, altså godt innenfor en helt ny reflektor.

 

Da er det bare å montere sammen møkka igjen og nyte et mye sterkere og klarere lys enn du hadde før.

 

PS, dette er sikkert mulig med reflektorene på halogen også, bare sjekk oppe i venstre hjørnet på baksiden av reflektoren. Der er det stemplet med hvilket matteriale den er støpt i, min var merket med AZ91HP.

 

Skal ta den andre reflektoren og til uka så slenger ut et par bilder da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke over det selv før jeg åpnet lykta og såg grunnen til dårlig lys, og billig var det ja. Lokale fargehandelen tok ca 100 kroner for alle 3 ruller a 3 meter pussepapir, autosolen og polerkluten kom på ca 120 kroner og den polerskiva til dremmelen var vel en 20 kroning.

Verste jobben var å dele lykta da en eller annen fjomp har brukt sikaflex på den tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Genialt at dette går an!

Men disse er enda mer geniale:

http://www.theretrofitsource.com/product_info.php?products_id=92

Vis du VIRKELIG vil ha bedre lys så gå for slike. Har sånne selv, og det er en drøm sammen med Osram CBI pærer. :)

Og dem passer rett inn i lykta, eneste er gummien bak på du må modifisere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er og en løsning det der alpejohn, men jeg tenker at så lenge det er mulig å pusse opp de orginale og få de tilbake i nytilstand ved å bruke 200 kroner og noen timer jobb så er det minst like grei løsning som å bruke en tusenlapp på ny reflektor, pluss det står ingenting om materiale der så er fare for kinesisk plastikk der behandlingen falmer etter noen år uten at det er mulig å gjøre noe med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei !

 

Har en e39 2001 modell med xenon lys.  De er veldig svake.  Mulig det er samme problem på mine lykter også.  Hvordan fikk du ut reflektoren ?  Har du noen bilder ?

 

-Saqib-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finst mange guider på nett om hvordan man opner lykta. Bare og søke på google.

Hårføne og litt kraft så har du av plastglasset, noen muttere og skruer så er reflektoren ute.

 

Husk at når du demonterer dette må det justeres inn etter fjernlyset etterpå, ellers blir lysbildet feil nesten garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Heisann,


 


Beklager sent svar men vært borte en lenger periode nå.


Siden du spør hvordan få ut reflektor antar jeg at du har klart å dele lykta slik at du har klart å ta av lykteglasset :)


 


Selve refletoren får du ut ved å lirke forsiktig av de 2 styre-pinnene i plastikk som blir brukt til justering av lykta. Jeg fant ut at det var enklest ved å skru de nesten helt ut og så bevege veldig forsiktig på de (og da mener jeg forsiktig for de kan knekke)


 


Etter dette har du da reflektordelen av lykta, sammen med platikken foran løst fra selve lampehuset og den plastikken kan du bare dra rett av etter å ha fjernet 2 skruer. Selve reflektoren til nærlyset er festet til resten av braketten med 4 skruer, her trenger du en 10mm fastnøkkel og en liten 7mm pipe for å holde igjen mutteren på skruene.


 


Håper det var til hjelp :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like greit å kjøpe nye plastholdere når man skal begi seg ut på dette, er de ikke knekt, knekker dem nesten garantert når du opner lykta, knekker dem ikke da heller, knekker dem før eller senere. Like greit å bytte ut de orginale med noen bedre med en gang. :)

Jeg bruker og skru de helt ut til de detter av, funker helt fint. :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Kan bekrefte at dette funker.

Min -02 kom ikke gjennom EU og jeg så reflektoren var stort sett brun.

 

Fant så denna tråden og plukka ut lykta igjen og min var å merket AZ91HP så da var det bare begynne å våtslipe.

Litt lat så gikk for 400 til all lakk og sorte prikker var nesten borte, så 600-800-1000 og en runde med autosol, alt for hånd på spisebordet.

 

Mer enn godt nok til å få igjen lysbildet og relativt godt lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...