Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte meg for en mnd tid siden en e46. Touring 2004 mod 316..

Den har rullet nå 163500.. Har merket at det er en brent olje lukt når jeg stopper bilen og går ut..

Noen ide om hva det kan være?

Skrevet

Tett veivhuspakke og påfølgende oljelekkasje i toppdekselpakningen. Vært borte i to slike med samme motor og symptomer. Olja drypper ned på eksosmanifoilen og lukter brent olje. Gjør noe med det før bunnpakningen også begynner å lekke! :rolleyes: 

Skrevet

Great! Dette burde vel egentlig forrige eier ha fortalt? Er vel ikke noe som skjer over natta dette?

Er det mye jobb å bytte dette?

5-6 timer tar det hvis du skal bytte O-ring på vakumpumpe også. Du må under bilen for å rekke tak i 2 av skruene som holder innsuget.

Skrevet

Great! Dette burde vel egentlig forrige eier ha fortalt? Er vel ikke noe som skjer over natta dette?

Er det mye jobb å bytte dette?

Jeg kjøpte min privat, med ny tilstandsrapport fra aut. verksted. "Liten oljesvetting fra toppdekselpakning" stod det der. Hvor lange intervaller har det vært mellom oljeskiftene på bilen din?

Skrevet

Full servichefte fra aut. Bmw forhandler.. dessverre 25000km mellom olje skifta..

Er vakumpumpa noe som også bør sjekkes?

Helt klart. Jeg har en 03-modell 316i, og trodde lenge det var toppdekselpakningen, den har sågar blitt byttet tre ganger, uten at det hjalp. Har o-ringer liggende til både selve pumpen og mellom blokk og pumpe, disse skal byttes så snart jeg har anledning. Hvis du spør hos BMW får du kun pakningen mellom blokk og pumpe. Like greit å bytte begge når du har pumpen ute. Jeg kjøpte disse:

http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-316i-318i-118i-120i-N42-vacuum-pump-11667542498-seal-kit-/190923494581

• 2 weeks later...
Skrevet

Takk for tips!

Men fant ut at veivhusventilasjinen er byttet for 65000km siden.. Kan den være tett igjen?

Har også et stort oljeforbruk!

Kan den lekke såpass?

Skrevet

Min brukte/ lakk MYE olje. Har i etterkant kjørt 7000 km uten behov for påfyll. Skal skifte olje om 3000.. Ble det byttet slanger og peilepinnerør også? Mitt var potte tett, rett og slett tungt å dytte peilepinnen på plass!

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk

Skrevet

Glemte å nevne at jeg fortsatt kjenner lukta av brent olje innimellom. Skal sjekke opp vacuumpumpa samtidig med bytte av vanoser. Har fått kaklelyder fra register i tidlig julegave :)

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk

Skrevet

Det er nokså normalt at vakumpumpen lekker og den sitter i bakkant av motoren slik at oljen drypper rett ned på eksosrørene.

Det er kommet et repp sett (O-ringen som ligger i pumpen) som koster under 100 kr hos BMW forhandlerene, jeg har ikke funnet o-ringen hos noen andre enn merkeforhandler.

Du bør også skifte o-ringen mellom motor og vakumpumpen.

På min bil var vakumpumpen løs så når jeg dro til skruene stoppet lekkasjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...