Gå til innhold

m50b20 kutter ved full gass!


Flateland
 Share

Anbefalte innlegg

Som overskrifta sier så har jeg litt problemer med bilen.

 

Bilen er en 1991mod Bmw e34 med M50B20.

 

Så starter problemet. Da jeg starter bilen fyrer den med engang. den kommer opp på ca 2000omd. og holder seg der i ca 2min eller noe.

og da jeg skal ut å kjøre så funker den helt fint. men da jeg klemmer klampen i bånn så bråkutter den. helt stopp. null tenning.

men med engang jeg slipper gassen så kommer den igjen. gir jeg halv gass så er den med opp. men så fort pedalen er i gulvet kutter den igjen.

 

Føles ut som bilen går "tungt" og bruker mye bensin.

 

Så kommer det til feilsøkinga. 

Først så kobla jeg av lmm da bilen gikk. da stoppa den, prøvde og ta av luft slangen slik at den ikke registrerte luft så stoppan. så denne burde vell funke.

 

så bytta jeg spjell sensor for jeg tenkte det var denne, men uten hell.

 

Så var jeg under bilen og kikka på Lambda''n. denna var sparkla nedi eksoen med glassfiber sparkel eller no, satt helt løst. nå trodde jeg at jeg fant problemt. klipte ledningene prøvde å kjøre. Nå var den helt lik som den var før. 

kjøpte ny lambda på Biltema. her var det andre farver. 

 

lambdan som satt der hadde farvene: svart,grå,hvit,hvit.

den nye lambdan hadde farvene      :svart,rød,gul,hvit.

 

Noen som vet hvordan denna blir kobla? sto på teman at det var denne Lambdan som skulle brukes.

 

Kobla den nye lambdan på :svart-svart  gul-grå  rød-hvit    hvit-hvit.

 

Så var det ut å teste igjen. samme greiene. prøvde og koble fra lambdan og den var helt lik både tilkobla og utkobla.

 

Tror det er den som er feil, men skal bilen kutte helt opp da denne er ødelakt?? og kunne gå på halv gass? 

 

 

Og når du har giddi å lest hele detta så setter jeg stor pris på at vil legge inn et svar :) 

 

Mvh Flateland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen med erfaring??

 

Var og testa littmere med spjell sensoren eller TPS som det heter. prøvd 3 forskjellige alle har samme virkning.

 

det som skjer nå er at jeg bare kobla av kontakten og kjørt. nå funker bilen. drar hele veien uten kutt. men går veldig lavt på tomgang. nesten så den stopper.

 

om jeg kobler i kontakta igjen så ruser den seg opp på 1200-1500omd og om jeg gir full gass så kutter den igjen.....

 

Noen tips folk?? hadde vært fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

bytta:

Bensinpumpe og filter

LMM

veiv og kamsensor

coiler og plugger.

TPS 

 

Og bilen kutter når jeg trår pedalen i gulvet, og går høyt på tomgang. tar jeg av kontakta til tps så funker den, men går dårlig men ingen kutt. 

 

Aff lurer faen meg fælt på hva som er galt gitt :( hadde vært morro å finni ut av det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambda tror jeg du kan utelukke iallefall, jeg har kjørt uten lambda en stund uten at det er noe problem. Kan jo prøve og måle tps for og dobbeltsjekke at du ikke har byttet til en som også er gåen, om du skulle være så uheldig. Mener denne skal ha 5v analog signal, så du kan koble til og måle utspenninga mens du justerer på spjeldet for hånd, så ser du om det funker. 

 

Et annet tips kan være og sjekke tempfølern på innsuget. Hadde noe problemer med denne en gang selv, og da var den slik at den ble den helt koko som din, dro noen ganger kun på full gass eller halv gass osv. Ellers kan det være greit og se over alle følere, at de sitter skikkelig, se etter om du ser noen mistenksomme kabler noen steder og sjekke jordinger. Regner med at du har sjekket falskluft for og utelukke dette også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har sjekket etter falsk luft, og neste stepp nå er at jeg tar av innsuget for og se. 

Tps jeg har prøvd er fra den andre bilen jeg har. denne veit jeg at funker. og det blir forandringer om jeg tar den av.

 

prøvde ny hjerne idag på bilen. vell og merke en fra m50b25. og fortsjatt samme møkka.

 

bilen starter, ruser seg opp på 1500-2000omd. står der og går ei stund (5min ca) før den detter ned 500ca. og stopper iblant

 

da bilen detter ned til 500omd. så kan jeg gi full gass og herje på. men om jeg stopper bilen. starter den igjen så går den opp på 1500omd. 

 

fader begynner og bli litt lei den bilen gitt. gidder ikke å sette datasprut på den bilen også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme motor du har hentet tps fra også? Merkelig at den skal bli bedre med tps utkoblet. Har du sjekket at jordinga på denne ikke er dårlig? Spørs om det har så mye for seg og ta av innsuget om du ikke finner noen lekkasje med startgass da. 

 

Du har jo byttet det meste som virker inn på regulering nå, det eneste jeg kommer på som også har en justerende faktor er tempføler på innsugslufta. Hvis du har mulighet kan det være en mulighet og sjekke bensintrykket på railen, kan kanskje være trykkreg som henger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si det, om du forsetter å gi den så mye turtall på kald motor, så risikerer du med at toppakninga går eller slår toppen skeiv. Ikke ha noe særlig mer en 3000rpm på kald motor. Rekkesekseran er glad i å ta toppakning ;) Men angående den kuttinga de, så har ingen innspill....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den går på en måte "ruglete" eller hvordan jeg skal ordlegge det? Trodde den kutta helt, at den slutta helt og dra og plutselig dro igjen. Høres fortsatt ut som noe tenningsfeil. Jeg hadde akkurat det samme som på videoen på min m50 tidligere en gang. Det kom helt plutselig en dag, men jeg klarer ikke å huske hva jeg gjorde for å fikse det dessverre. Har du hatt denne motoren i gang tidligere uten de samme problemene? Ser at du har satt den i en e30, kom problemene etter motorbytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...