Gå til innhold

Varmeapparat problemer BMW E39 523


Audun92
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde samme problem som Audun92, altså at varmeapparatet kunne finne på å plutselig blåse kald luft inn i kabinen, helt uten anviselig grunn. Utetempen pleide å vise riktig før motorstart, men etter motorstart pleide den å vise en mye høyere temperatur enn den reelle utetempen, f eks 13 grader mens det bare var 4 grader ute.

 

Lesing av diverse tråder på dette og andre fora fikk meg til å tro at temperaturføleren kunne vært plassert et annet sted enn der den burde være, og etter litt leting viste det seg å stemme. Plastbiten som temperaturføleren skulle vært festet til fantes ikke lenger, og følerens ledning var stripset fast til en eller annen stang, trolig en av de to stengene som holder støtfangeren på plass. Dermed var føleren plassert ganske nær radiatoren, som jo avgir en del varme under og etter drift.

 

Nå har jeg løsnet føleren fra stangen og omplassert den til et sted der jeg tror den har lite sjanse på å plukke opp motorvarme (rett ved hjulet), så får vi se om det blir mer stabile temperaturavlesninger og ingen rar oppførsel av varmeapparatet.

 

Det er ikke meningen å kapre denne tråden, men jeg syntes at dette innlegget passet best i den her tråden, siden symptomene var tilnærmet like, og andre forhåpentligvis finner frem til den og kan dra nytte av den. Melder meg senere etter kjøring for å si fra om det funker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har samme problemet.

Mister varmen og du må kompansere med å justere temperaturen + 2-4 grader for vær gang den bestemmer seg å blåse kaldt (etter ca 30min.)

 

Har byttet motstanden 1 gang. Dog i en brukt. Ute temp måleren min viser korrekte ute temperaturer.

 

Kan noen bekrefte at dette løste problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...