Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Driver å bygger opp en gammel e34, og har fått satt i motor og lignende.. Men har et lite problem, for hver gang jeg starter den opp, ruser den seg opp på turtall, type 3-4k omdreiinger, og der holder den seg, hadde en liten prøvetur med den i går, for å se om det rettet seg men det gjorde det altså ikke. Gir og bremser ble brukt for å holde turtall litt lavere for å unngå skade. Får fram dysefeil lampe i dash, men kommer ikke inn på hjerne med feilsøkingsutstyr.. (Kan og nevnes att det ryker meget svart av eksosen, så for mye diesel kanskje?)

Er det noen som har erfaringer rundt dette?

Skrevet

Noen har pilla på lokket på pumpa antagelig. Flytt dette noe fremover.

Vil det fjerne indikatorlampa også? 

men det kan vell ikke være grunnen til att jeg ikke kommer inn med feilsøkingsutstyr?

• 1 month later...
Skrevet

Update her:

Har endelig fått feilsøkt, da med en mekonomen tester.. Fikk fram noen feilkoder som jeg skal gjengi her.

20 Fartsholder | -Periodisk

01 Styreenhet drivstoffmnegde - I Pumpa | -Periodisk

19 Glødetidskontroll | -Periodisk

31 Bremsekontakt | -Periodisk

47 Motor RPM Føler | -Periodisk

53 Motortempgiver | -Permanent

Av disse, kommer 2 tilbake etter hver start. og det er 53 og 47. Styrenhetsfeilen i pumpa kommer altså IKKE tilbake ved omstart.

Kan disse ha noe med saken å gjøre? Og hva er evt fiks for noe sånt?

Vil motortempgiver kunne gjøre att bilen ruser seg opp?

Takker for eventuelle svar.. Sliter meget med å finne ut hvordan jeg skal løse dette problemet.

Indikatorlampe for injeksjonsfeil vedvarer.

Kan og nevnes att bilen går på diesel og ikke olje, da røyken som flommer er svart som natten..

TRF: Hvor sitter dette lokket som du snakker om, kan ikke finne noe lokk som kan dreies.

Skrevet

iom bilen ruser seg veldig mye ved oppstart kan det vel tenkes at bilen bruker olje, har du sjekket etter dette ? diesel motorer går som bare juling på motorolje samtidig som det ryker svart :P

Skrevet

Etter oljepinnen å måle bruker den i hvert fall ikke olje.. Kan nevnes att når bilen er kald (den står lagret ute) så er turtal på kun litt over normal gange, altså ikke noe skummelt høyt turtall, noe som kanskje kan avkrefte det att den bruker olje? Men med engang motoren blir lunket/varm reiser turtall til nesten 4k.

Skrevet

Update her:

Har endelig fått feilsøkt, da med en mekonomen tester.. Fikk fram noen feilkoder som jeg skal gjengi her.

20 Fartsholder | -Periodisk

01 Styreenhet drivstoffmnegde - I Pumpa | -Periodisk

19 Glødetidskontroll | -Periodisk

31 Bremsekontakt | -Periodisk

47 Motor RPM Føler | -Periodisk

53 Motortempgiver | -Permanent

Av disse, kommer 2 tilbake etter hver start. og det er 53 og 47. Styrenhetsfeilen i pumpa kommer altså IKKE tilbake ved omstart.

Kan disse ha noe med saken å gjøre? Og hva er evt fiks for noe sånt?

Vil motortempgiver kunne gjøre att bilen ruser seg opp?

Takker for eventuelle svar.. Sliter meget med å finne ut hvordan jeg skal løse dette problemet.

Indikatorlampe for injeksjonsfeil vedvarer.

Kan og nevnes att bilen går på diesel og ikke olje, da røyken som flommer er svart som natten..

TRF: Hvor sitter dette lokket som du snakker om, kan ikke finne noe lokk som kan dreies.

den nummer 47 tipper eg er grunnen til at den ruser seg sånn, eller var det kun eg som syns det var veldig logisk?

og nummer 53 vil jeg tro er tempsensoren på undersiden av innsuget som tuller seg og den er ihvertfall billig og kurrant og fikse.

eg ville prøvd og bytte tempsensoren og funnet ut ka motor rpm føler var og byttet den og, gjerne langt på vei da! :)

mulig det er kamsensoren?

Skrevet

Ta og sjekk veivsensoren, eneste jeg kan komme på siden m51d25 motoren ikke har kamsensor:)

Har den bestandig hvert sånn?

Det er nok ikke stillverket på pumpa, med mindre noen har tukla med den.

Viss stillverket har hvert tukla med så burde den gå veldig rufsette på tomgang:p

Angående den tempsensoren under innsuget er jeg ikke sikker på, har ikke den på tds'n min lenger å merker ikke noe forskjell.

Skrevet

Motoren har jeg selv aldri brukt uten att den ruser seg opp.. var i lærdal å hentet den, og da var den allerede på pall, vet derfor heller ikke om dieselpumpa har blitt tukla med. Hvor sitter evt veivsensor?

Takker for svar dere! Flott med mange forslag!

Skrevet

Motoren har jeg selv aldri brukt uten att den ruser seg opp.. var i lærdal å hentet den, og da var den allerede på pall, vet derfor heller ikke om dieselpumpa har blitt tukla med. Hvor sitter evt veivsensor?

Takker for svar dere! Flott med mange forslag!

På en av di 4 skruene som sitter på toppen av pumpa er det en som er litt spesiell, viss den er bytta ut eller tukla med ser du det godt og det kan tyde på at pumpa er blitt tukla med.

Veivsensoren sitter ved siden av starteren eller innenfor mot blokka:)

Skrevet

Skal sjekke alt dette når jeg er på verksted i morgen! Takk for forklarende svar... hadde nok ikke tenkt på det med skruene uten hjelp!

Skrevet

Da er jeg på verksted Kommet Og det ser jammen ut som om noen har tukla med pumpa.. men det synes ikke på den spesielle skruen men på to av de "normale" skruene. skal jeg flytte lokket framover mot bilen for å stille ned tomgangen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...