kristoffersandnes Skrevet November 13, 2013 Skrevet November 13, 2013 Bilen: 2004 320d Automat E46 Touring. produsert 1/2-2004.Brukt import. rullet 181k km. Fulgt opp med servicer og slitedeler. Problemet: - Jeg merket en stund tilbake at bilen ville variere på tomgang og ved kjøring. Tomgangen ligger kanskje på ca. 700rpm og den vil variere rundt mellom 50-100 rpm max på tomgang og kjøring. Og det er max! Turtallsnåla vipper rolig og sakte frem og tilbake. - Ut i fra dette startet jeg å måle spenning på bilen og fant ut at ladestrømmen variere veldig. Den går i fra 14,16v--> 13,80v, 13,30v --> 13,00v og litt under 13v også. - Du vil også se at bilens lys i kupe og andre lys dimme opp og ned fordi at spenningen ikke er stabil. Synes mest i bilens kupe. Symtomene høres og ser ut som at dynamoens spenningsregulator er gåen. Så i går kveld byttet jeg til en ny dynamo kjøpt hos koed. Det er en fabrikk ny dynamo som er merket med valeo, det samme merke som står i bilen. Når den begynner å gå unormalt på tomgang så vil du også på en måte høre strømmen variere, en sånn svak svak lyd av at spenningen varierer. Til tider vil bilen lade helt normalt rundt 14,14v, 14,15v, 14,16v og da vil ingen av symtomene vises. Da er alt helt normalt, bilen vil også gå helt rolig på turtall. En konmpis har et kodeverktøy på mobilen, der man setter et stikk i bilens ECU og får lest av feilkoder. Jeg fikk opp at dynamoen ikke ladet riktig, noe den ikke gjør. ___________________________________________________________________________________ 2004 er siste produksjonsåret av E46 touring vil det si at jeg må inn å kode den nye dynamoen for at den ikke skal oppføre seg slik som den gammle? EGR er renset, nye glødeplugger, olje, alle filter, swirlflaps, batteriet er et 1,5 år gammelt sønniak som ser ut til å ha ingen døde celler. men bilen vil jo ikke klare å holde spenningen oppe nå på vinterstid siden den ikke lader riktig. Ved vedlikeholdsladning så vil dropper ikke spenningen under 10v ved oppstart, heller nærmere 11v. Finnes det noen der ute som har hatt samme problem eller vet av hva dette kan skyldes?
kristoffersandnes Skrevet November 14, 2013 Forfatter Skrevet November 14, 2013 Bump Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
Otis Skrevet November 14, 2013 Skrevet November 14, 2013 Skift regulator eller dynamo. Ingen koding. Bare skift, les feilkoder, slett feilkoder. OK.
Rogeren Skrevet November 14, 2013 Skrevet November 14, 2013 Når du måler, synker spenningen sammen med turtallet? Motorstyreenheten vil prøve å øke turtallet når ladespenningen er for lav. Jeg tror spenningen er en følge av varierende turtall, i hvert fall når det er samme feil med 2 dynamoer. sent by me, with Tapatalk 2
kristoffersandnes Skrevet November 14, 2013 Forfatter Skrevet November 14, 2013 Skift regulator eller dynamo. Ingen koding. Bare skift, les feilkoder, slett feilkoder. OK. Den er grei! Når du måler, synker spenningen sammen med turtallet? Motorstyreenheten vil prøve å øke turtallet når ladespenningen er for lav. Jeg tror spenningen er en følge av varierende turtall, i hvert fall når det er samme feil med 2 dynamoer. sent by me, with Tapatalk 2 Ser ut som om det henger sammen ja. Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
Otis Skrevet November 14, 2013 Skrevet November 14, 2013 Jeg kom på at om batteriet i bilen er fullstendig ødelagt, så kan det skape uheldige konsekvenser. Dog er jeg usikker på om det kan gi deg på såpass varierende lesinger på volt. Kanskje det er best å sjekke batteriet først? Hva har du i hvilespenning på batteriet? 100% batteri ved 20 grader er 12,67 volt. Trekk fra 0,022 volt per grad ned fra 20 grader.
kristoffersandnes Skrevet November 14, 2013 Forfatter Skrevet November 14, 2013 Jeg kom på at om batteriet i bilen er fullstendig ødelagt, så kan det skape uheldige konsekvenser. Dog er jeg usikker på om det kan gi deg på såpass varierende lesinger på volt. Kanskje det er best å sjekke batteriet først? Hva har du i hvilespenning på batteriet? 100% batteri ved 20 grader er 12,67 volt. Trekk fra 0,022 volt per grad ned fra 20 grader. Batteriet er helt fint. Har testet det flere ganger med batteritester Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
kristoffersandnes Skrevet November 15, 2013 Forfatter Skrevet November 15, 2013 Da er vi tilbake til mitt forrige svar Jeg har en kompis med en sånn obd bluetooth diagnoseverktøy. Er det noe håp i å bruke en slik? Når man kjøper en ny dynamo skulle vel man nesten tro at den er i orden? Sjangsen for at den er helt på tryne er jo minimal. Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
kristoffersandnes Skrevet November 15, 2013 Forfatter Skrevet November 15, 2013 Jeg var innom et verksted her jeg bor og fikk kjørt diagnose på bilen. Jeg fikk opp 2 feilkoder. Obd diagnose systemskann. Lys senter-lampebrytersenter: Feilminne- 22 fremre belastningsføler, kortsluttet /permanent. Og Klimakontroll: Kode 19. Vannventil kortsluttet til jord/permanent Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
kristoffersandnes Skrevet November 17, 2013 Forfatter Skrevet November 17, 2013 Noen som har peiling hva kode nr.22 kan være? Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
Rogeren Skrevet November 20, 2013 Skrevet November 20, 2013 Høydesensor til xenon sent by me, with Tapatalk 2
Otis Skrevet November 21, 2013 Skrevet November 21, 2013 Og 19 er vel AUX vannpumpe på støtdemper tårnet. Noen påstår de har feilkode, selv om de ikke har pumpen. Så ikke bry deg for mye om den.
kristoffersandnes Skrevet November 21, 2013 Forfatter Skrevet November 21, 2013 Takker! Ja, de sa det til meg på strandveien og. Men nå har jeg fått byttet gløderele og slettet feilkoder så nå er bilen helt fin. Gløderele var helt kjørt så den glødet ikke i det hele tatt. Så nå er det bare tut og kjør Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
Kvalfors Skrevet Oktober 24, 2014 Skrevet Oktober 24, 2014 Takker! Ja, de sa det til meg på strandveien og. Men nå har jeg fått byttet gløderele og slettet feilkoder så nå er bilen helt fin. Gløderele var helt kjørt så den glødet ikke i det hele tatt. Så nå er det bare tut og kjør Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2 Har samme på min. Skal bytte releet. Var det vanskelig å komme til? Oppførte girkassen seg noe anderledes når du hadde dette problemet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå