bmw_53o_e34 Skrevet November 14, 2013 Skrevet November 14, 2013 Lurer på om batteriet mitt er gåent eller om det er starteren? Når eg prøver å starte bilen er det nett å nett at starteren gidder å gå rundt. Målte volten på batteriet og det var 12,5volt. Batteri ble kjøpt nytt får 2år siden. Orginalt bmw batteri 110ah. Burde vell vare lengre enn det? Kan batteri være gåent sjøl om det har 12,5volt? Takker for svar
Mornet Skrevet November 14, 2013 Skrevet November 14, 2013 Hadde et likt problem på en annen bil for noen år tilbake. Der var det starteren som var defekt... Men kan like godt være dårlig batteri...
Otis Skrevet November 14, 2013 Skrevet November 14, 2013 Tja, vanskelig å si. Hva gjorde du med batteriet på forhånd siden det var så lav volt på det da? Hvordan bruksmønster har du? Vedlikeholds lader du? Har bilen stått i ro lenge? At batteriet er 110 Ah, indikerer bare at et kan levere mer strøm over lenger tid enn et 70 Ah, men det trenger lenger tid på å lade seg opp igjen. Fordeler og ulemper. Sånn litt på siden, så måtte jeg skifte mitt batteri etter 2 år, og det passet jeg godt på med jevnlig vedlikeholds lading og aldri helt ut ladet. Men en celle gikk i stykker og da forsvant mye volt.
bjalle Skrevet November 14, 2013 Skrevet November 14, 2013 Målte du 12,5 på bilen så er jo batteri ok,fullladet er 12,6-12,7,måler du rundt 14v med bilen i gang så er dynamo ok,virker som det er starteren ja,prøv om starteren går like tregt med startkabler på en annen bil.
bmw_53o_e34 Skrevet November 14, 2013 Forfatter Skrevet November 14, 2013 Tja, vanskelig å si. Hva gjorde du med batteriet på forhånd siden det var så lav volt på det da? Hvordan bruksmønster har du? Vedlikeholds lader du? Har bilen stått i ro lenge? At batteriet er 110 Ah, indikerer bare at et kan levere mer strøm over lenger tid enn et 70 Ah, men det trenger lenger tid på å lade seg opp igjen. Fordeler og ulemper. Sånn litt på siden, så måtte jeg skifte mitt batteri etter 2 år, og det passet jeg godt på med jevnlig vedlikeholds lading og aldri helt ut ladet. Men en celle gikk i stykker og da forsvant mye volt. Batteriet er ikkje gjort noe med, målte det for å sjekke om det far det som var probleme. Bilen blir for det meste brukt til langkjøring. Har blitt satt på lader ca. 2ganger i året. Nei, blitt dagli brukt. Batteriet har blitt utladet ein gang i sommer etter at nødblinken hadde slått seg på av seg sjøl.
bmw_53o_e34 Skrevet November 14, 2013 Forfatter Skrevet November 14, 2013 Målte du 12,5 på bilen så er jo batteri ok,fullladet er 12,6-12,7,måler du rundt 14v med bilen i gang så er dynamo ok,virker som det er starteren ja,prøv om starteren går like tregt med startkabler på en annen bil. Så eit batteri som har 12,5v er allti i orden? Ja, måler 14v når den går, så dynamo er ok. Når eg prøver å starte den starte den går den ned til 10v
Otis Skrevet November 14, 2013 Skrevet November 14, 2013 Bjalle har rett. Jeg glemte å si det. Men et batteri med 12,6 volt ved hvile er helt tipp topp stand.
bjalle Skrevet November 14, 2013 Skrevet November 14, 2013 Ja 12,5 er bra,ett batteri er jo maks 12,7 helt fullladet.du har nok en dårlig solinoid på starteren,den pleier å svikte først,10v er litt lavt når du skal starte,pleier å ligge rundt 11,5 da hvis jeg ikke husker feil.
bmw_53o_e34 Skrevet November 14, 2013 Forfatter Skrevet November 14, 2013 Prøvde me start-booster i tillegg no, men var fortsatt samme problem. Så er nok starteren som holder på å gje seg. Takker for svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå