Gå til innhold

E39 med Webasto: Coupe vifte går sporadisk når bilen ikke er i bruk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det begynte med at jeg gikk forbi bilen og kunne høre at viften var i gang. Jeg såg at det lyste i vifte symbolet (Webasto virker ikke) på media modulen (16/9) og at det var lys i display for coupe vifte. Slo på tenkningen å sjekket timer, men den var av. Slo av heater via menyen på skjermen, tok ut sikkringen for Webasto og tengte ikke mer på det. I etter tid viser det seg at vifta går uregelmessigt når bilen ikke er i bruk. Noen her på forumet som har vert borti dette problemet? Hvordan går en frem for å få orden på dette?

Skrevet

Er vel et kjent problem at viften i E39 går av seg selv når motor er av. Sjekk koblinger og motstand i første omgang. Evt så er det kortslutning i viften. Har byttet alt to ganger i far sin E39 pga dette problemet. Har nå laget egen patent på dette slik at det ikke skjer igjen :)

Skrevet

Er vel et kjent problem at viften i E39 går av seg selv når motor er av. Sjekk koblinger og motstand i første omgang. Evt så er det kortslutning i viften. Har byttet alt to ganger i far sin E39 pga dette problemet. Har nå laget egen patent på dette slik at det ikke skjer igjen :)

Takk for svar. Om jeg forstår deg rett så har du byttet motstanden i din fars bil. Hvor kjøpte du motstanden? Ser at koed har to kvaliteter der den ene skal være orginal del. Er det å anbefale?

Er nysgjerrig på patenten din ;)

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Skrevet

Hvilken vifte er det som går i ny og ne da?

Og blinker det da i det røde lyset på navi?

Takk for svar.

Det er coupe viften som starter. Og da blinker det røde lyset nede til høyre på navi. Da sikkringen for Webasto var i, så startet vannsirkulasjons pumpen på webasto også. Det er bare vannpumpen som virker på webasto.

Skrevet

Da er det ikke feil med coupe viften vil jeg tro, eller motstanden på coupe viften.

Så bare å være sikker på at vi korrekt info.

Coupe viften starter når som helst sålenge bilen/tenningen er av?

Og når det skjer så blinker det i det røde lyset på navien, nede i høyre hjørnet?

Og du har tatt ut sikringen til webasto? Og du har ikke satt på manuell tidsstyring på webasto i navi?

Skrevet

Da er det ikke feil med coupe viften vil jeg tro, eller motstanden på coupe viften.

Og når det skjer så blinker det i det røde lyset på navien, nede i høyre hjørnet?

Og du har tatt ut sikringen til webasto? Og du har ikke satt på manuell tidsstyring på webasto i navi?

Det blir ja på alle spørsmål.

Skrevet

Takk for svar. Om jeg forstår deg rett så har du byttet motstanden i din fars bil. Hvor kjøpte du motstanden? Ser at koed har to kvaliteter der den ene skal være orginal del. Er det å anbefale?

Er nysgjerrig på patenten din ;)

Ja vi byttet mostand, ledningsnett og vifte i tur og orden før problemet forsvant med ny kupevifte. Har byttet dette to ganger. Er ikke min patent desverre, så kan ikke si noe om den.. Jeg har takket pent nei til å skru på den bilen, så de har en annen mekaniker nå :P

• 2 weeks later...
Skrevet

Coupe viften starter når tenning er av.

Hver gang dette skjer blinker det i det rød lyset med vifte symbol på navi.

Viften starter selv om sikkringen 47 er tatt ut, men da starter ikke vannpumpen på webasto.

Skulle tro problemet må være tilknyttet styringen av webasto siden det ikke er lys i panelet for viften, men det små lyset med vifte symbol på navi uniten lyser.

Sent from my iPad using Tapatalk

Skrevet

Høres ut som feil med grunnmodulen, da det er den som styrer tidsstyringen til webasto, om jeg husker korrekt.

Skrevet

Høres ut som feil med grunnmodulen, da det er den som styrer tidsstyringen til webasto, om jeg husker korrekt.

Det har jeg god tro på. Men styrer navi uniten webasto varmeren, eller er navi bare en passiv del som bare brukes for å programere elektronikken i webasto?

Skrevet

Webasto kobles på LCM eller ZKE, men jeg tror kanskje det var LCM. Må sjekkes i WDS.

Har du det?

Hmmm. Disse forkortelsene har jeg ikke hørt om. Er det måleutstyr/ diagnose verktøy, eller el komponenter i bilen? Skal google litt...

Skrevet

Hmmm. Disse forkortelsene har jeg ikke hørt om. Er det måleutstyr/ diagnose verktøy, eller el komponenter i bilen? Skal google litt...

Ok. Litt mer kjøtt på beina... Light contol module og central lock module. Da prøver jeg å spraie kontaktene med el spray, og sjekker jordingene.

Skrevet

Oops, jeg har åpenbart feilinformert deg. Det var GM jeg tenkte på, grunnmodul og lys modul. WDS er BMW sitt ledningsnett program.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...