Tord Skrevet November 24, 2013 Share Skrevet November 24, 2013 Hei! Min 2000-modell 728i har hele 4,5 Ampere belastning på sikring nr. 6 (kupebelysning + vindusspyler) selv etter de kjente 16 minuttene med "aktive enheter" er gått ut. Normalt etter de 16 minuttene er ca 50-100 MILLIAMPERE. Dette tømmer naturligvis batteriet. Jeg har tatt ut lyskontrollmodulen (GM III light control module, delenummer 61356901229) som sitter bak hanskerommet, og i denne er det ett eller flere releer som klikker ved den minste bevegelse. Min teori er at et rele ikke går av/på som det skal, og dermed trekker mye strøm hele tiden, også etter at lyset er slukket. All belysning i kupeen, bagasjerom, dørhåndtak, dimming av lys osv. samt spyling fungerer som det skal. Samboer'n fikk beskjed av noen kolleger at kupelyset sto på for noen uker siden, men var avslått da det ble sjekket. Dette kan jo tyde på at det var omtrent da noe gikk galt. Har ikke sett noe påslått lys etter dette. Her noen andre vært borti liknende, og kanskje har tips om videre feilsøking? Det blir jo dyrt å kjøpe seg ut av problemet...både ved delebytting og bilelektrisk analyse. Se vedlagte bilder, samt fancy klikkevideo på http://youtu.be/r-MJjEfSuSs Hilsen Tord. LydMekk reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LydMekk Skrevet November 25, 2013 Share Skrevet November 25, 2013 Kjøpte en brukt GM modul fra ebay til min E38 facelift, kom seg på 900,- ferdig fraktet. Verdt å kjøpe en og prøvebytte? Søk etter det originale BMW varenummeret når du søker på Ebay.de. Holder på med å søke etter strømforbruk når avslått på min egen så usikker på om jeg trenger min brukte enda. Skal tangampere-måle i morgen en etter en sikring. Tømmer seg på en ukes tid her hvis bilen ikke brukes. Nytt Sønnak batteri, hjalp ikke. Lader normalt min på over 14V så problemet mitt kommer kun når bilen ikke er i bruk en periode. "Krypstrøm"... Tord reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LydMekk Skrevet November 25, 2013 Share Skrevet November 25, 2013 Etter å ha brukt 8000,- på Sulland for feilsøk og elektrisk mekk uten at vi kom mye videre er heller ikke jeg lysten på å bruke mere penger der da det ikke hjalp meg noe. Må prøve noe selv men utetempen (står i uoppvarmet garasje) f.t. hjelper jo ikke... Tord reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tord Skrevet November 25, 2013 Forfatter Share Skrevet November 25, 2013 Kjøpte en brukt GM modul fra ebay til min E38 facelift, kom seg på 900,- ferdig fraktet. Verdt å kjøpe en og prøvebytte? Søk etter det originale BMW varenummeret når du søker på Ebay.de. Holder på med å søke etter strømforbruk når avslått på min egen så usikker på om jeg trenger min brukte enda. Skal tangampere-måle i morgen en etter en sikring. Tømmer seg på en ukes tid her hvis bilen ikke brukes. Nytt Sønnak batteri, hjalp ikke. Lader normalt min på over 14V så problemet mitt kommer kun når bilen ikke er i bruk en periode. "Krypstrøm"... Hey. Er det 61356901229 du har? Du får gi signal om du ikke bruker den. Jeg fant noen veldig billige....suspekt billige...på blant annet eBay.de ja Hilsen Tord. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LydMekk Skrevet November 26, 2013 Share Skrevet November 26, 2013 Ladet opp bilen over natten. Iht. laderen (elektronisk type) skulle batteriet nå ha full ladning. Målte nå etter at bilen var gått i sovemodus. 0,5A trekk. Når bilen vekkes opp igjen har den 5A forbruk. Begynner å helle mot defekt batteri enda dette er kun 2mnd. (Sønnak). Skal måle batteriet når bilen nå igjen går i sovemodus. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LydMekk Skrevet November 26, 2013 Share Skrevet November 26, 2013 Har 14.1 ladespenning når motoren går, 12,7V i sovemodus uten bilen startet. Driftsforbruket ligger på 11A med motoren i gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LydMekk Skrevet November 27, 2013 Share Skrevet November 27, 2013 Fikk nytt batteri fra Sønnak i går da han kjørte en s.k. belastningstest og mente det hadde litt smågrums. Får prøve med det nye batteriet en stund og se. Tord, avventer litt med min GM hvis den trengs til evt. utskiftning, feilsøker litt canbus og div. boksproblemer ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå