Gå til innhold

Liten oppgradering e39 5,25

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter å vurderer å oppgradere 5,25 høgtalerene i hatthylla, og frontdører. Det er snakk om en e39 2003 med original kassettspiller uten cd-veksler.(denne blir byttet ut snart, den og)

Vil ha noe bra i hatthylla, og noe greit fremme.

Men er det behov for å trekke nye ledninger fra spilleren å bak? Etter som originale ledninger er som oftest kanskje små, og fare for avbrenning(?)

Lurer og på å sette inn 4kanals forsterker til høgtalerene, men jeg er ikke noe bilstereo gud, så vet ikke hvordan dette skal koples.

Er helt blank på dette. Noen som har utdypende svar? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan begynne med å spørre deg hvor mye du har lyst til å legge i det her av penger?

Skal vi følge det som er riktig, så skal man egentlig ikke bruke høyttalere bak. Du skal ha komponent sett foran, og en subb baki i bagasjen. Det er det som er riktig.

Samt plassering av høyttalere er viktig.

Men er du kun etter en oppgradering av ditt originale lydsystem, og gjøre lyden bedre så fins det mange muligheter.

Ved oppgradering til en fornuftig pris så trenger du:

-Ny CD-spiller med minst 2 RCA innganger. Kjøp Pioneer, Dynavin f.eks.

-Frontsett. Velg å vrak i markedet, kjøper du ett til 3000 kr, så kommer du langt.

-Nye høyttalere bak, hvis du MÅ ha det

-Sub, smak og behag. Dunk Dunk lyd, eller ren fin lyd der du hører de dype tonene når du cruiser rundt.

-Kjøp en 5ch forsterker, så kan du koble opp alt på en forsterker. 4ch på høyttalere og siste ch til sub.

-Kjøp minst 30mm jord og + kabel, det holder til ikke ett alt for stort annlegg.

-RCA kabler må du ha, 5m

-Litt lydisolerings matter. IKKE biltema fukt sugere

-Nye høyttaler ledninger

Dette tok jeg bare på sparket nå, siden jeg egentlig ikke helt vet hva du ønsker av lyd og hva du vil legge i det. Noen vil bruke maks 5000 kr og noen vil bruke maks 50000 kr, så er veldig vanskelig å si eksakt hva du skal gjøre.

Gjør du dette selv, og ikke kjøper ALT fra øverste hylle, så kommer du langt med 10000 kr. Da har du en fin oppgradering av ditt originale lyd system.

Hvor i landet bor du??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar! :)

Hvor mye penger det blir å bruke, har jeg ikke satt noe budsjett på, da jeg kommer til å kjøpe litt og litt når jeg får råd osv.

Du sier jeg ikke bør ha høytalere bak? Det er jo originalt høytalere i hatthylla, og det er jo mye bedre plassering enn i dør for lyd(?) Evt. hvorfor ikke?

Av spiller så sitter jeg å vurderer http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?q=himax+e39&sort=5&ref=fas&finnkode=44431267 , ettersom jeg vil at det skal sees mest "originalt" ut, og denne kan og justeres på rattet ifølge selgeren.

Det er ikke bedre med 4ch forsterker til høgtalerene da, og en mono til sub da sub forsterkerene er innebygd delefilter(?)

Bor på møre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar! :)

Hvor mye penger det blir å bruke, har jeg ikke satt noe budsjett på, da jeg kommer til å kjøpe litt og litt når jeg får råd osv.

Du sier jeg ikke bør ha høytalere bak? Det er jo originalt høytalere i hatthylla, og det er jo mye bedre plassering enn i dør for lyd(?) Evt. hvorfor ikke?

Av spiller så sitter jeg å vurderer http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?q=himax+e39&sort=5&ref=fas&finnkode=44431267 , ettersom jeg vil at det skal sees mest "originalt" ut, og denne kan og justeres på rattet ifølge selgeren.

Det er ikke bedre med 4ch forsterker til høgtalerene da, og en mono til sub da sub forsterkerene er innebygd delefilter(?)

Bor på møre! :)

Står du med ryggen mot scena når du er på konsert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å lurer på http://www.bavsound.com/Stage-One/Stage-One-BMW-E39-Sedan-Wagon og http://www.bavsound.com/Subwoofer-System/d110.e39-Ghost-Subwoofer-System som blir ca. 7800 uten toll o.l

Er det bortkasta penger? Finner ikke noe serlig anmeldelser for de, bortsett fra at de er bedre enn originale, som er en selvfølge.

Noen som har noen meninger om dette? eller noen som har bsw/bavsound systemer som kan komme med tilbakemeldinger? :)

EDIT:

i tweeter ''hullet'' i badørene er det ingen lyd, men er der opplagt ledninger? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foran du sitter og kjører, så da er det der du skal oppgradere lyden. Lyd bakfra blir bare feil. Du kan bruke det meste av 5.25", så da kjøper du selvsagt noe bra, som feks dette: http://www.dynabel.no/Shop/Product/Gladen-Zero-130-komponentsett/AS4042

Når det gjelder spiller, så er det STOR forskjell på pioneer og dynavin. Pioneer låter bra og har generellt bra kvalitet, Dynavin er "billig" kinadritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...