Gå til innhold

E30 M40-B16 - Går eksepsjonelt dårlig?


Mullah
 Share

Anbefalte innlegg

God kveld, godtfolk og BMW-guruer :)

 

Her forrige dagen var jeg og kjøpte min nye vinterbil/vinterprosjekt. Bilen virker grei jevnt over, men det er noe SINNSYKT med gremliner i maskineriet på den!

 

Det skal sies at jeg har aldri kjørt en 316i før, så jeg vet ikke hvordan de faktisk skal gå optimalt, men jeg nekter og tro at den skal gå så dårlig som dette; jeg har kjørt 25 år gamle transit sugediesler som går bedre :-k

 

Symptomer:

- VELDIG lav tomgang (type 400 rpm +-)

- Ryker litt hvitt når den er nyoppstartet, men dette går vekk etter en liten stund (tidligere eier sa han hadde skiftet toppakning på den for en stund tilbake, og mistenkte han kanskje hadde presert og gi den en liten kakk under sammenmonteringen)

- Går ikke jevnt på turtallsregisteret (rykker og napper veldig)

- Det kjennes ut som gasswire'n har blitt byttet ut med en strikk (trykker inn pedalen ved igangsetting, men veldig lite som faktisk skjer)

 

Tingen er at tidligere eier hadde fått noe grusomt med rusk og dritt i bensintanken. Denne ble tømt og renset, og pumpen ble skiftet ut. Men han skiftet ikke bensinfilteret?! Luftfilteret kan også godt hende er grusomt tett.

 

Dette er hva jeg tenkte jeg skulle sjekke for og finne ut av problemene:

- Skifte olje og filter

- Skifte plugger og pluggkabler

- Skifte luftfilter

- Skifte bensinfilteret

- Sjekke bensintrykket (får den nok fludium?)

- Gå over vakuum-slanger, og skifte defekte

- Sjekke tenning (tenner den på rett tidspunkt)

 

Så da er mitt spørsmål til dere: er det noe mer jeg burde sjekke når jeg holder på? Vet at disse bilene er kjent for å spise kammer, men var det noen andre ting de var plaget med som kan forårsake "torque-like-a-turd"-syndromet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta en komperasjonstest og skriv resultatene her. Lukter dårlig jobb enten rundt registeret eller selve toppen.

 

Bensinfilter er det bare å bytte, koster ett par hundrelapper. Det at en bil ryker litt hvit akkurat ved oppstart er relativt normalt når det er kaldt ute. Dersom det vedvarer er derimot saken grei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk skiftet luftfilter i dag, og det ble marginalt bedre (det gamle var så brunt jeg lurte en liten stund på om det var dyppet i Cola :-s )

Men problemet er der enda - drar veldig dårlig over generelt alle gir, men når du setter den i tredje og opp vil den knapt akslerere. Vil ikke forlate en 50-sone i denne bilen. Du tråkker gassen ned, men svært lite skjer - det bare rygger og harker seg fremover. Men det var noen ting jeg oppdaget i dag:

 

Det manglet en skrue som skrur innsuget fast i toppen, samt en på toppdekselet. Den siste vet jeg ikke hvordan er relevant, men kan det være et falskluft-problem fra innsuget?

 

Og oppdaget også at tidligere eier tydeligvis har fjernet det orginale bensinfilteret og satt inn et jalla et fra biltema (den inline-greia som knapt er større enn en valnøtt). Med tanke på hvor stort det orginale er i forhold; kan det være at det lille filteret struper ned tilførslen såpass mye..? Det KAN kanskje forklare hvorfor den er så vanskelig og få opp i turtall...

 

Men manglende skruer etter en toppakningjobb setter liksom ikke helt den store standarden for kvalitets-forhåpninger på jobben [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...