M-tech02 Skrevet Desember 3, 2013 Skrevet Desember 3, 2013 hei byttet turbo i høst på bilen, og etter ca 2mnd så begynner turboen å tulle. normalt ladder den på ca 18-2000omdr, men nå må jeg ha nesten 3000omdr før den ladder. ladder fint når den først ladder og drar bra, men blir veldig ketchup effekt. samt at jeg må av og til gire ned manuelt for å få nok turtal i til at turboen ladder i bakker og slikt. noen som har nå tips til hva det kan være? har fått frieksos på bilen. kan det ha noe å si?
Alpejohn Skrevet Desember 3, 2013 Skrevet Desember 3, 2013 Dårlig vacum til turbo? (Til styringen altså) Vis du har den svarte boksen på turbo, kanskje den er full av dritt, syns å huske det var nevt en gang. Da kunne man oppleve at trykket kommer veldig brått og seinere en normalt. Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
BrilleBjørn Skrevet Desember 3, 2013 Skrevet Desember 3, 2013 Hadde nettopp samme problem på min 320DAT, var nesten som om det var montert en monster-turbo som ikke spoolet opp før rundt 2700-300rpm. Som Alpejohn skriver, sjekk vakuum til trykkventil til turbo, om du har vakuum der, sjekk om filteret på trykkventilen er tett, hvis du ser på denne:http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=AP71&mospid=47665&btnr=11_3331&hg=11&fg=45 så ser du at på del nr. 1, rett under 2-tallet så er det en stuss. Over denne stussen sitter ett lite filter, dette kan tas av og renses, gjerne med forgasser rens, eller MAF-rens. Dette filteret kan være ett lite helvete å få av, men litt forsiktig brekking med flattjern gjorde susen hos meg. Jeg renset filter på trykkventil til turbo og EGR(de har lik trykkventil), og hadde oppe EGR-ventil og renset den også, og det gjorde susen hos meg, nå lader den fra ca. 1800 rpm igjen. Det kan også være MAP-sensor, som sitter i bakkant av inntaksmanifolden, den bytta jeg i fjor, da jeg opplevde nesten lignende symptomer, men da var det litt sånn av og på om den ladet ordentlig eller ikke, fikk også motorlampe med tilhørende feilkode når denne feilen oppstod. Har du mulighet for å få tatt diagnose, er det helt klart en fordel. Mvh - Bjørn
Alpejohn Skrevet Desember 3, 2013 Skrevet Desember 3, 2013 Tror jeg skal sjekke dette på min også, den har litt boost rett før 3000 av og til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå