Gå til innhold

Blir ikke klok på Dumpventil!?


håk
 Share

Anbefalte innlegg

Gents,

 

Nå gjelder dette turbobiler, så ikke altfor mange BMWer der ute med denne problemstillingen

Jeg har prøvd å lese meg opp rundt på nettet, men vet at det sitter en del flinke folk på bimmers,

så tenkte kanskje noen kunne fortelle meg om dette er bra for bilen eller dårlig, evt både og?

 

Gir det effektøkning, eller dårligere effekt?

Skader det turbo/motor? eller Beskytter?

 

Mvh

Håkon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en aksel med 2 rotore som spinner i et vanvittig tempo. Brå negativ aksellerasjon av denne rotasjonen som man får uten avlastningsventil vil nok senke levetiden mtp at det vil skape trøtthet i akselen og til en viss grad bladene. Hvor mye det har å si har det dog blitt diskutert opp og ned siden tidenes morgen, så det tørr jeg ikke si noe på.

Å kjøre med en åpen avlastningsventil vil derfor være skånsomt for motoren, men man mister da det trykket som er i trykkrørene der og da. Det gjør man ikke om man kjører uten og man vil få bedre respons. En god mellomting er en resirkulerende avlastningsventil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en aksel med 2 rotore som spinner i et vanvittig tempo. Brå negativ aksellerasjon av denne rotasjonen som man får uten avlastningsventil vil nok senke levetiden mtp at det vil skape trøtthet i akselen og til en viss grad bladene. Hvor mye det har å si har det dog blitt diskutert opp og ned siden tidenes morgen, så det tørr jeg ikke si noe på.

Å kjøre med en åpen avlastningsventil vil derfor være skånsomt for motoren, men man mister da det trykket som er i trykkrørene der og da. Det gjør man ikke om man kjører uten og man vil få bedre respons. En god mellomting er en resirkulerende avlastningsventil.

Nei, du tar litt feil der. Du mister trykket i rørene, som i denne sammenhengen ikke er er mye.. Men du får bedre respons å kjøre med åpen ventil, kontra uten. Siden turbinene ikke blir bremset av returtrykket, som man får uten dumpventil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det her veldig avhengig av bil merke og motor type. VAG bruker resirkulerende ventil, der blir all trykk kjørt i retur. For hver gang trygget blir bygget opp, så blir overskuddet regulert av den resirkulerende ventilen i samarbeid med wastegate og n75j ventilen som VAG bruker.. Kjører du derimot noe som heter åpen dumpventil på en VAG. Så blir overskudds trykket dumpet, noe som gjør at motor styring ikke forstår hvor trykket blir av, og da kommer motorlampen opp. Det igjen gjør at bilen går magert, og mister boost.

 

Det er mange som bygger turbo på BMW. Det folk gjør feil der når de ryker topp pakning og slikt gang på gang er at trykket er ikke riktig. Er veldig mange som ikke er klar over hva en dump ventil er og hva en resirkulerende ventil er, og hva deres jobb er. Det tryggeste er å bruke resirkulerende på custom bygg, for der blir overtrykk korrigert hele tiden. Mens en dump ventil dumper all trykk, som igjen gjør at du må bygge trykk på nytt. Og er ikke ting helt på stell, så blir det overtrykk med blåst pakning.. Men selvfølgelig alt er avhengig av motor, ECU, og div komponenter.

 

Nå er det mange mange år siden jeg drev med dette, så skyt meg gjerne hvis jeg tar feil, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...