håk Skrevet Desember 4, 2013 Share Skrevet Desember 4, 2013 Gents, Nå gjelder dette turbobiler, så ikke altfor mange BMWer der ute med denne problemstillingen Jeg har prøvd å lese meg opp rundt på nettet, men vet at det sitter en del flinke folk på bimmers, så tenkte kanskje noen kunne fortelle meg om dette er bra for bilen eller dårlig, evt både og? Gir det effektøkning, eller dårligere effekt? Skader det turbo/motor? eller Beskytter? Mvh Håkon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skårholen Skrevet Desember 4, 2013 Share Skrevet Desember 4, 2013 Gir ingen økning hvertfall, heller dårligere hvis den ikke holder tett. Skader verken motor eller turbo men den skåner turbo, for tilbake slående luft som igjen kan ødelegge akselen i turboen så vidt jeg har forstått. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asv Skrevet Desember 4, 2013 Share Skrevet Desember 4, 2013 Du har en aksel med 2 rotore som spinner i et vanvittig tempo. Brå negativ aksellerasjon av denne rotasjonen som man får uten avlastningsventil vil nok senke levetiden mtp at det vil skape trøtthet i akselen og til en viss grad bladene. Hvor mye det har å si har det dog blitt diskutert opp og ned siden tidenes morgen, så det tørr jeg ikke si noe på. Å kjøre med en åpen avlastningsventil vil derfor være skånsomt for motoren, men man mister da det trykket som er i trykkrørene der og da. Det gjør man ikke om man kjører uten og man vil få bedre respons. En god mellomting er en resirkulerende avlastningsventil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Desember 4, 2013 Share Skrevet Desember 4, 2013 Du har en aksel med 2 rotore som spinner i et vanvittig tempo. Brå negativ aksellerasjon av denne rotasjonen som man får uten avlastningsventil vil nok senke levetiden mtp at det vil skape trøtthet i akselen og til en viss grad bladene. Hvor mye det har å si har det dog blitt diskutert opp og ned siden tidenes morgen, så det tørr jeg ikke si noe på. Å kjøre med en åpen avlastningsventil vil derfor være skånsomt for motoren, men man mister da det trykket som er i trykkrørene der og da. Det gjør man ikke om man kjører uten og man vil få bedre respons. En god mellomting er en resirkulerende avlastningsventil. Nei, du tar litt feil der. Du mister trykket i rørene, som i denne sammenhengen ikke er er mye.. Men du får bedre respons å kjøre med åpen ventil, kontra uten. Siden turbinene ikke blir bremset av returtrykket, som man får uten dumpventil. ///MoePower reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw cab Skrevet Desember 5, 2013 Share Skrevet Desember 5, 2013 Nå er det her veldig avhengig av bil merke og motor type. VAG bruker resirkulerende ventil, der blir all trykk kjørt i retur. For hver gang trygget blir bygget opp, så blir overskuddet regulert av den resirkulerende ventilen i samarbeid med wastegate og n75j ventilen som VAG bruker.. Kjører du derimot noe som heter åpen dumpventil på en VAG. Så blir overskudds trykket dumpet, noe som gjør at motor styring ikke forstår hvor trykket blir av, og da kommer motorlampen opp. Det igjen gjør at bilen går magert, og mister boost. Det er mange som bygger turbo på BMW. Det folk gjør feil der når de ryker topp pakning og slikt gang på gang er at trykket er ikke riktig. Er veldig mange som ikke er klar over hva en dump ventil er og hva en resirkulerende ventil er, og hva deres jobb er. Det tryggeste er å bruke resirkulerende på custom bygg, for der blir overtrykk korrigert hele tiden. Mens en dump ventil dumper all trykk, som igjen gjør at du må bygge trykk på nytt. Og er ikke ting helt på stell, så blir det overtrykk med blåst pakning.. Men selvfølgelig alt er avhengig av motor, ECU, og div komponenter. Nå er det mange mange år siden jeg drev med dette, så skyt meg gjerne hvis jeg tar feil, hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå