Gå til innhold

ustabil volt

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en bmw e46 2000mod, med en 15" dd og dynabel på 2500rms. 50 kvadrats ledninger, to biltema agm batterier og 100amp 14v dynamo. Det jeg ikke skjønner er att volten ligger på 13, 9 13, 8 når bilen står på tomgang. Når jeg skrur opp på anlegget så drøser spenningen ned på 12, 4/12.5 altså veldig ustabil! Noen som har peil på hva det kan være, har sjekket alt av jordingspungter og fulgt "the big three" elns:p batteri og dynamo er helt nytt:@ takk så meget for hjelp hvis noen ser hva problemet kan være:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en forsterker på 2500WRms. Antar at dette er en Klasse D forsterker så la oss si at den har en effektivitet på 80% så vil det si at den bruker 3125W i korte perioder.  Regnestykket blir da 3125/13,9=225 Ampere prøver den å trekke fra dynamoen i korte øyeblikk når basslagene er tyngst. I tillegg så skal lys og pumper og varmeapparat og varmetråder ha strøm og når du da har en Dynamo på 100A så går jo ikke det uten at spenninga dropper.

Men du har derimot gjort "The big three" og det fungerer jo veldig bra fordi du detter ikke lenger ned enn batterispenninga dvs 12.5V så du har et bra solid oppsett bortsett fra for liten dynamo. Så du har 2 muligheter: større dynamo eller så må du tåle at spenninga detter ned til 12.5V når bassen slår. Du mister muligens noe effekt fra forsterker ved dette spenningsfallet men det er ikke sikkert så mister du noe styrke på lysene hvis du har halogen. Du må også passe på at batteriene blir skikkelig opplada innimellom for du kan i teorien tappe de ned hvis du spiller full spiker hver gang du er ute å kjører noe jeg tviler på at du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stort å tilføye etter hpi sitt svar :) Men jord i batteriet om ikke dette er gjort. Spenningsfall ned til batterispenning er ikke uvanlig, eller skadelig, men skru gjerne av musikken noen minutter før du skal stoppe bilen slik at dynamoen får lade opp igjen batteriene litt. Evt se om det finnes større original-dynamoer til din bil, som du kan finne på f.eks huggeren eller bruktmarkedet, og monter børster med 15V regulator (dette fåes vel hos Torshov/Bilxtra el.l.) :)

PS: gromt at du kjører DD! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...