joa77 Skrevet Desember 8, 2013 Skrevet Desember 8, 2013 jeg har en 1999 modell 520ia ikke så lenge siden jeg har byttet radiator og alle slangene. men nå er de ca ei uke siden jeg skifta kjølevæske og lufta systemet. såg ut som jeg fikk ut all luft siden varmeapperatet funket. men nå har de sluttet å funke igjen. jeg har ikke sett noe synli lekkasje. og jeg har hatt den gjennom eu for ei uke siden gikk fint gjennom. tror ikke de er varmeapperatet som har slutta å funke for har hatt ditta probleme før for ikke alt for lenge siden. så jeg lurer på om noen har noen tips om hvor de kansje har lekkasje?
kviholen Skrevet Desember 8, 2013 Skrevet Desember 8, 2013 lufte mer, stå i enn bratt bakke med fronten oppover under lufting. Da disse bilene kan være ett helvete og få luftet 100%
MrBrum Skrevet Desember 8, 2013 Skrevet Desember 8, 2013 Har den gått langt? Selv har jeg akkurat parkert en 98 520iAT med 367 000 km på telleren hvor toppakningen har gått. Da varmeapparatet nå har sluttet å virke, er det mye luft i systemet igjen? Måten man lufter E39 på er ikke vanskelig egentlig. Man trenger ikke å ha bilen i motbakke hvis den elektriske helpe pumpen virker. Man skrur opp lufte skruen på termostathuset og ved påfyllingslokket. Sett på tenningen og fyll kjølevæske til vann kommer ut av lufteskruen på termostathuset. Skru så igjen denne og fyll kjølevæske til det kommer vann fra lufteskruen ved påfyllingslokket. Men væske nivået må ikke over maks når du er ferdig. Det med å ha bilen i motbakke hjelper kun hvis den elektriske hjelpepumpen ikke virker, eller kjøle systemet er fullt av gjørme. (les: aldri byttet kjølevæske)
joa77 Skrevet Desember 9, 2013 Forfatter Skrevet Desember 9, 2013 den har gått 240000. vel alt funket helt så de skulle i 1 uke - 2 uke cirka så slutted de. å nå idag var de nesten tomt for kjølevæske. ser ikke noe tegn til kjølevæske i oljen heller men er no mange andre plasser de kan ver en liten lekkasje.
LK Skrevet Desember 9, 2013 Skrevet Desember 9, 2013 Det kan være lekkasje fra termostathus eller vannpumpe,for det om du ikke ser noe der. Her kan det lekke ut kjøleveske som fordamper slik at det er vanskelig å se. Spesielt termostathuset er en synder på E39.
joa77 Skrevet Januar 6, 2014 Forfatter Skrevet Januar 6, 2014 toppakningen er fin vertfall ikke noe tegn til noe kvitt kliss under oljelåket. noe ide om hvordan sjekke om lekkasje med termostathus eller vannpumpe uten å skru av for mye? hørers ut som de bobler litt inni kjølevæskebeholder men de kan no vel være at de kommer in luft i systeme en plass? vertfall sist jeg lufta systeme så tror jeg vertfall jeg fikk ut de meste av luft når varmeapperatet funka som de skulle å de varte sann ganske lenge.
LK Skrevet Januar 6, 2014 Skrevet Januar 6, 2014 Det er nok ikke så lett å sjekke termostathuset uten å ta det av. Har motoren blitt veldig varm tror jeg huset slår seg veldig lett også. Jeg har alltid bare satt på nytt hus hver gang jeg har hatt det av. Koster vel 250 kr på Koed. Prøvde første gangen å bruke det gamle huset,men det var håpløst å få det tett. Lekker det ved vannpumpa pleier det å piple vann ut på undersiden når motoren går,litt lettere å se. Kjølesystemet på m52 må være helt tett for å fungere,er det ikke tett vil den dra luft ganske fort. Men det er jo mulig du fortsatt bare har luft i systemet? Pass på at du ikke skrur opp lokket på ekspansjonstanken når motoren er varm,da virker det som den får i seg luft.
MrBrum Skrevet Januar 6, 2014 Skrevet Januar 6, 2014 Forsøk å skru opp lufteskruen på termostathuset mens motoren varmes. Se hva som kommer ut der. Høyt trykk med luft, vann, eller eksos. Ikke skru opp skruen mens motoren er glovarm. Skru heller ikke opp lokket på kjølesystemet når motoren er veldig varm. Når lokket er på og systemet er tett, er kokepunktet på vannet 120 grader...fordi det står under trykk. Straks trykket forsvinner er kokepunktet nede på 100 grader. Så hvis vannet holder opp mot 120 gr og lokket skrus opp, begynner systemet å koke. Bare det i seg selv kan sprenge en motor.
joa77 Skrevet Januar 7, 2014 Forfatter Skrevet Januar 7, 2014 takk for svar da skal jeg ta å bytte termostathuset å se om de blir noe bedre. Å menst jeg gjør de sjekke standen på vannpumpen.
joa77 Skrevet Januar 20, 2014 Forfatter Skrevet Januar 20, 2014 da fann jeg feilen var viss den nye radiatoren jeg kjøpte fra koed. Nå er den 6-7 måner gammel. Men har vel egentli hatt probleme me den siden den vart montert. Så da tenkte jeg å høre me koed i morgen om å mulig få en ny radiator. Såg de at de skal visst vær 2års garanti på nye produkt fra koed.
joa77 Skrevet Januar 22, 2014 Forfatter Skrevet Januar 22, 2014 noen som vet hvem jeg skal kontakte for å snakke om reklamasjon på bil deler? Tok å sende E-mail til Geir Ove
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå