Gå til innhold

bygge om 523ia til 540ia trenger råd/tips før jeg begynner


Djwik
 Share

Anbefalte innlegg

har en 1997 e39 523ia første gangs registrert i norge i 2000
kjøpte bilen med delvis demontert motor på auksjon også byttet jeg motor på den som også viser seg å være defekt
så tenkte jeg at vis jeg først skal bytte motor engang til hvorfor ikke bygge den om til 535/540 isteden for ettersom jeg har skjønt så er det samme karosseri fra 520-540 hvertfall i følge deletegningen på gs

bilen er ikke eugodkjent bilen har stått i 2 år nå skulle vert godkjent i 2011 men pga motor havari var det ingen grunn til å eu godkjenne bilen
hadde den på en eu kontroll på jobben så fikk jeg feilene skrivd på en lapp uten å sende den inn til bt siden jeg har sliti med motor problemer jeg også
må bytte 1 demper foran, midtre bremselys bak + smøre og justere bremser bak og etter den kontrollen blei gjort så har jeg sliti med koking og varmegang i motor som da skyldes sprekt kjølekanal i topp
må bilen være eu godkjent før jeg begynner på ombygging eller kan jeg vise bilen på bt og ta ny eukontroll samtidig

også lurer jeg på om det blir godkjent om jeg bruker donor bil fra 96-98 ettersom min bil er i den årsgruppen eller må jeg ha donorbil fra 98-03
leste noe om det er avgiftsfritt og bygge om om bilen har vert registrert i norge i 10 år eller mer

skulle gjerne hatt noen gode råd å tips fra noen som har erfaring med ombygging før jeg begynner å øse ut penger i øst å vest 

bilen det er snakk om har rulla 197000 og har rustfritt karosseri og noe små skader her å der men det er bare kosmetiskt

takk for svar på forhånd
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står på toll.no at vis bil har vert reg i norge i 10 år eller mer så er det ingen avgift og ikke behov for og sende inn søknad for ombygging
kan det være fordel og sende inn søknad uansett

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte til V8 er ikke "rett-fram". Det enkleste er nok å få tak i en v8 delebil ettersom du trenger hele hjulopphenget framme (bak også skal det gjøres rett), bremser , alt drivverk og girkasse-relatert, eksos, styreenheter fra v8 bil. 

Å vurdere bytte til en 2,8l er feks. mye mindre hodebry da den passer rett nedi :)

Når det gjelder godkjenning er det ingen problem når alt er henta fra v8 bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg har tengt å kjøpe en hel delebil og flytte over hadde ikke planer å kjøpe alt hver for seg for det blir bare rør
eneste er at jeg synes at 523/528 blir så slapp når det er automat gir når det er manuel så er det greit
så ønsker og heller bytte opp til v8 når jeg først må bytte motor for andre gang i år også blir det jo en mye morsommere bil å kjøre og eie
også er det at jeg er litt lei 6er synes bilen fortjener noe mer

er ikke selve ombygginga som jeg sliter med
er stortsett det som kommer etter på som jeg vil vite om litt på forhånd
sånn at jeg har riktig dokumentasjon og at jeg tar delene fra en bil jeg veit er i orden med bt at jeg tar de fra

vil bare være litt førevar og ikke måtte bruke mer penger enn jeg må men klart vil jo koste uansett hvordan jeg vrir og vender på det
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet det men jeg vil bare slippe og måtte konvertere bilen om til å gå med manuelt gir da jeg har ikke noe erfaring med det
automaten er lettere for den er bare og lempe i og huke på wiren og mellom akselen
men om noen har veldig lyst til å hjelpe meg med konverteringen som har gjort det før så burde det ikke være noe problem
kommer til og holde på stortsett alene med ombyggingen så vil bare at det skal gå så greit som mulig egentlig
men skal vurdere det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben er stort sett veldig rett frem sålenge du har en delebil å plukke deler fra. Trur en bruker ved navn Kvammis eller Kvamme har en prosjekttråd her inne hvor han konverterer fra M52 til M62, minns å huske det står beskrevet litt av hva som trengs der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet det men jeg vil bare slippe og måtte konvertere bilen om til å gå med manuelt gir da jeg har ikke noe erfaring med det

automaten er lettere for den er bare og lempe i og huke på wiren og mellom akselen

men om noen har veldig lyst til å hjelpe meg med konverteringen som har gjort det før så burde det ikke være noe problem

kommer til og holde på stortsett alene med ombyggingen så vil bare at det skal gå så greit som mulig egentlig

men skal vurdere det

 

Hvis du synes det er for krevende å bygge om til manuell, er jeg redd dette prosjektet ditt blir å ta vann over hodet :P

Ikke for å være en "nay-sayer" men manuell er minst like lett hvis du har kjøpt rett delebil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får sjekke det opp litt da det er tross alt en stund til jeg begynner på den ombyggingen da jeg må spare penger til å kjøpe delebil først
også skal jeg total restaurere en e21 i vinter så har noe og bry meg med fremover
men jeg må gjøre litt reserch til og begynne med og få litt andres synspunkter på ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes det er for krevende å bygge om til manuell, er jeg redd dette prosjektet ditt blir å ta vann over hodet :P

jeg sier ikke at det er for krevende og det er det sikkert ikke heller så får bare se hva det blir til

automat eller manuel spørs helt hva jeg får tak også til en grei pris

jeg må jo tross alt få tak in delebil som matcher utstyrs nivået i den bilen jeg skal bygge om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar
jeg sjekker opp selv og kommer opp med en løsning
ombygging kommer til og skje uansett hva slags gir jeg kommer til og bruke
også for dere bare følge med på prosjekt tråden min når den tid kommer
tar meg som regel vann over hodet vær mårra som veldig mange andre også gjør så ser ikke på det som noe unormalt( veit at det bare er en tale måte)
 

vil ikke starte en krangel med noen om dette noe som var nære på
så håper at noen vil respektere de endlige beslutningene som blir tatt med tiden
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar

jeg sjekker opp selv og kommer opp med en løsning

ombygging kommer til og skje uansett hva slags gir jeg kommer til og bruke

også for dere bare følge med på prosjekt tråden min når den tid kommer

tar meg som regel vann over hodet vær mårra som veldig mange andre også gjør så ser ikke på det som noe unormalt( veit at det bare er en tale måte)

 

vil ikke starte en krangel med noen om dette noe som var nære på

så håper at noen vil respektere de endlige beslutningene som blir tatt med tiden

 

 

Kun en "figure of speech" ment fra meg :)

Kjør på og husk å ta bilder og legg ut når du begynner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...