Gå til innhold

Kupévifte blåser bare så vidt bmw e39 1997


harroes
 Share

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt et problem med at kupévifta ikke blåser skikkelig. Det virker som den blir værende på nivå 1 eller 2, uansett hvor mye jeg skrur opp farta på viftestyrke reguleringen. Jeg må også ruse motoren eller kjøre og holde motoren i arbeidsmodus for at det skal bli varmt inne i kupén. Hvis jeg havner i en nedoverbakke, blåser det gradvis kaldere. Nå virker det som om vifta bare går på tomgang og i disse kalde tider blir det nærmest umulig å kjøre småturer, fordi vinduene dugger til hele tiden. HJEEELP   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge hatt et problem med at kupévifta ikke blåser skikkelig. Det virker som den blir værende på nivå 1 eller 2, uansett hvor mye jeg skrur opp farta på viftestyrke reguleringen. Jeg må også ruse motoren eller kjøre og holde motoren i arbeidsmodus for at det skal bli varmt inne i kupén. Hvis jeg havner i en nedoverbakke, blåser det gradvis kaldere. Nå virker det som om vifta bare går på tomgang og i disse kalde tider blir det nærmest umulig å kjøre småturer, fordi vinduene dugger til hele tiden. HJEEELP   

 

Det virker som du har flere problemer samtidig. Sjekk om du har nok kjølevæske på systemet. Hvis du har for lite, DVs luft i systemet, så får du disse symptomene. Kaldt i nedoverbakke osv..... Hvis du har for lite kjølevæske så kan det være flere årsaker til det. Kan komme tilbake til det.

 

Det kan også være feil på ventilen som styrer vann inn i varmeapparatet. Eller rett og slett mye grums/gjøsse i systemet hvis det er år og dag siden det er skiftet kjølevæske.

 

Det med vifta er nok et separat problem. Men der mine kunnskaper litt for dårlige...noen annen her inne?

 

Hvordan oppfører temperatur nålen seg, står den på midten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan oppfører temperatur nålen seg, står den på midten?

Les denne tråden jeg posta for en liten stund siden: http://bimmers.no/topic/770707-trenger-hjelp-asap-bmw-520i-e39-1997/

 

Prøvde å lufte systemet, kom litt luft ut. Etterfylte med kjølevæske. Har kjørt en del etter alt dette, men temperaturen begynte å stige(bare på flatmark og nedoverbakker) i forgårs. Jeg så også nå i dag at vannstanden i ekspansjonstanken har blitt mindre siden forrige gang jeg var der.   

 

Hvor lenge siden vanne ble skifta vet jeg ikke. Har hatt bilen i 3 år og har ikke skiftet på den. Tror nok det ikke hadde vært dumt å gjøre det snart.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne med å se om det er nok kjølevann på radiator. Er det ikke det, så etterfyll. Hjelper ikke det. Så bytt termostat og gjerne vannpumpe når du først skal skru litt bil. Og bytt kupefilter, er den tett så vil systemet slite litt med at du ikke får nok varme i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem med vifte hastighet:

Vifte motstanden på E39 er et vanlig problem. Det er denne som regulerer hastigheten på vifta. Denne sitter inne i midtkonsollen sånn ca ved foten til en person som sitter i passasjer plassen.

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk#329,varmekjole_varmeapparat_ackompressor

 

Problem vekslende varmluft:

Etter min erfaring har alltid dårlig varme fra varmeapparetet med lite vann å gjøre. Men det er helt normalt at det kommer mindre varmluft ved tomgang enn ved høyere turtall. Dette er pga at vannet sirkulerer bedre med litt turtall..

 

Hvis bilen din holder normal drift temperatur ved kjøring, og er stabil, mens varmluften fra varme apparatet varierer vil jeg nok tippe litt lite kjølevæske.

 

MEN!!! hvis du brått har lite kjølevæske, bør du være forsiktig.. vann som forsvinner??

Sjekk om du kan se noen lekkasjer. Få bilen litt opp i høyden, og fjern dekslene under, da er det enklere å se.

 

Vannpumpe: Ved dårlig vannpumpe vil bilen din enten lekke vann gjennom et lite "hull" i vannpumpen og/ eller ha problemer med driftstemperaturen... altså gå varm / koke. En dårlig vannpumpe kan gi bra nok sirkulasjon, men lekke. Derfor vil det stadig forsvinne litt kjælevæske.... som etter litt gir lite kjølevæske... som gir dårlig varmluft...  og etter litt mer tid begynner bilen å koke. Alu motorer liker ikke å bli veldig varme....

 

Lekker det i vannpumpa, vil du se at det drypper i forkant av motoren. Men lekkasjen bør ikke inntreffe før motoren er skikkelig varm, og det er trykk i kjøle systemet. Kjør derfor bilen varm først, og jeg mener kjør deg en tur. Lar du bilen stå på tomgang, får du ikke alltid nok trykk i kjølesystemet til å se lekkasjer.

 

 

Andre ting som har blitt nevnt:

Termostaten: termostaten fungerer nok også fint hvis drift temperaturen på bilen er stabil. Ved dårlig termostat vil bilen gå varm/koke eller bruke meeeeeeget lang tid på å bli varm.

Kupefilteret: Kommer det bra med kald uft mengde? hvis ja, så er ikke kupefilteret tett

 

Lufting av kjølesystemet:

Hvor mye du må lufte kommer an på hvor "tomt" systemet er.

 

1 - Skru ut begge lufte niplene. En på radiatoren og en på termostat huset.

2 - Hell på kjølevæske til det kommer kun kjølevæske ut av begge luftehullene.

3 - skru igjen lufte nippelen på termostat huset

4 - Fortsett å hell på kjølevæske til det slutter å komme bobler ut av luftehullet på radiatoren.

5 - Skru igjen lufte nippelen på radiatoren.

6 - Senk kjølevæske nivået noe... til streken på ekspansasjons tanken. OBS når du senker nivået må luftenipplene være skrudd igjen.

 

Ved kun litt manko burde dette holde. Men jeg har måttet gjenta dette både 2 og t3 ganger......

 

Om det kommer varmluft eller ikke, er en god indikasjon på om det er luft i systemet eller lite vann.

 

 

 

Håper dette er til noe hjelp.....

Tar forbehold om skrive feil.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...