hansol123 Skrevet Desember 15, 2013 Skrevet Desember 15, 2013 Hei, kjøpte for et par dager siden en 1999 E39 525TDS med defekt automatkasse, regner med det er en ZF kasse som sto i.. forrige eier har tatt ut den gammle kassa så er bare og montere den nye. men klarer ikke å finne noe god DIY med montering av kassa så lurte på om det er noen her på forumet som har gjort denne jobben og har noen tips?
Hpi Skrevet Desember 15, 2013 Skrevet Desember 15, 2013 Bare litt på siden dette men her er en skrekkhistorie om en overhalt girkasse som holdt i 2 uker grunnet manglende flushing av kjøler etter havari. Kan være greit å ha i bakhodet. Det holder ikke alltid å renne olje igjennom kjøleren for å få ut rester fra et havari. http://automatgear.no/rengjf8ring_av_oljekjf8ler.html
hansol123 Skrevet Desember 16, 2013 Forfatter Skrevet Desember 16, 2013 hadde planer om å flushe kjøleren før montering, havari å havari, var reversen som røk på bilen, tror ikke det skal være noen fragmenter fra girkassen i kjøleren da det bare er en ring på revers kløtsjen som har røket. men skal ha det i bakhodet, men blir vel vanskelig å finne en hotflush maskin i nærheten av der jeg bor. ang oljer, så har jeg forstått at Esso LT71141 som skal være på disse kassene ikke produseres lenger men Valvoline Maxlife ATF skal vist være en god olje til disse kassene eller tar jeg feil?
Hpi Skrevet Desember 16, 2013 Skrevet Desember 16, 2013 Nja, Esso LT71141 er blitt Mobil LT71141. Det er bare Esso merkenavnet som er borte så hvis du skal ha LT71141 så ville jeg gått for det. Jeg flusha 2 ganger på min 530Dat som også skulle ha Esso LT71141 og begge gangene ble det brukt Mobil LT71141. Jeg har grønt skilt tror jeg. Nå har kassen vært til overhaling og forsterkning og da ble det brukt Mobil ATF SHC, LT71141 er vel den såkalte Lifetime/Longlife automatolja som ble utvikla til BMW og Audi for å ha spesielt lang levetid. Idag vet vi vel litt mer om hvor vellykka det var
hansol123 Skrevet Desember 16, 2013 Forfatter Skrevet Desember 16, 2013 tror jeg blir å gå for valvoline maxlife AFT, den skal være godkjent av BMW og ZF så håper det går bra. men ved montering er det noen spesielle ting å være obs på? pratet med han som hadde demontert girkassa igår, det var ikke helt den samme girkassen, eneste han viste var at den som sto i het noe med 32 og den han hadde kjøpt var 31, aner ikke hva han mener med de 2 tallene men kan tenkte meg at det er A5s320f som sto i bilen og han har fått tak i en A5s310f som er 10Nm mindre enn orginalen? han hadde kjøpt den av en BMW mekaniker så vil tro at den skal passe rett over når jeg har fått flytta over en EL-kontakt fra gammle kassa?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå