Gå til innhold

stereobygging i e36 touring :)

Anbefalte innlegg

gikk til innkjøp av e36 touring 320i m52 for noken uker sia å selvfølgelig blir orginal annlegget for dårlig.

gatebil i fjor gikk jeg til innkjøp av Kicker 2x12 L3 firkanta siden det var ett kjempetilbud følte jeg selv, forsterker å sub for 6500

har satt inn en kenwood spiller KDC-BT92SD

har også kjøpt inn kondensator til subben på 2.5 farad av merke connection

høytalere så er det 4 stk 6x9 hertz

og 2 stk 5.25 hertz

har også liggende en hertz 4 kanals forsterker :)

blir litt oppbygging i taket bak for å få plass til 6x9 (regner jeg med)

vurderer å sette inn kun 2 av 6x9 grunnet forsterker er ikke stor nok til å drive alle 6 høytalerene

bilen det skal bygges i:

post-57487-0-44461900-1387363715_thumb.j

post-57487-0-14308600-1387363722_thumb.j

har egentlig alt som skal til for at dette skal bli ganske bra men motivasjonen er ikke helt på topp i tillegg mangler plass å holde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den, Håskjold :)

Alltid gøy med flere bilstereo-tråder :) Men husk, jo færre og bedre høyttalere, jo lettere er det å få god lyd. Og med mindre du skal sitte i bagasjerommet og høre på musikk ville jeg kun konsentrert meg om lyd foran og subwoofer. Men hvis du har hørt mye forskjellig og vet hva du vil ha, så mener jeg ikke å rakke ned på noe, men det er så mye mer å hente om man begynner i riktig ende :) Ofte blir man også mer fornøyd selvom man kanskje tilogmed sparer penger på det.

F.eks ved å kjøpe ett skikkelig frontsett, brokoble 4-kanaleren din på det, og kjøpe en spiller med en skikkelig EQ. Skjær ut MDF-ringer (ellers er ringer i stål veldig fint) til å montere mellomtonene i, og stiv av rundt så de sitter så dødt om mulig, og lyddemping er alfa omega. Uten stive høyttaler-innfestninger og lyddemping vil man aldri få utnyttet høyttalerne sine for det de er verdt :) Gladen 2-dørs dempekit koster 549,- hos www.judysbilstereo.no: http://www.judysbilstereo.no/demping/gladen-aero-pro-2-dors-dempemattekit-professional

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har egentlig ganske greie erfaringer med hertz 5.25 i dørken framme hadde det i en sedan tidligere og 6x9 bak i hatthylle, blir ihvertfall til å prøve dette først.

noen erfaringer med plassering av forsterker? nært batteri eller nært høytalere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk tatt noen bilder ista av subben og spilleren:)

vurderer å oppgradere subben til 12" L7 istedet for L3 som jeg har, kan desverre ikke gå opp til 15" da kassa passer så akkurat mellom demptertårna mine.

men økonomien spiller ikke helt med da jeg må ha 2 nye element og en ny forsterker

post-57487-0-50412900-1387444371_thumb.j

post-57487-0-06190400-1387444454_thumb.j

post-57487-0-82366200-1387444479_thumb.j

post-57487-0-10034400-1387444516_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal oppgradere, kjøp noe helt annet enn Kicker :) DD eller Gladen er i dag veien å gå for å få skikkelige saker, og mest for pengene. Mye kommer an på impedansen, men man finner alltid noe man får koblet riktig (f.eks i 1ohm på en monoblokk). 1stk DD 2515 ville spilt bedre enn disse to 12". 2stk DD 2512 ville spilt enda høyere :)

6x9" ville jeg i HVERTFALL droppa hvis jeg var deg. Frontsettet spiller sikkert helt greit.. Men kan ikke regne med å få noe midbass av noe slik, så det vil fortsatt være et vesentlig gap mellom frontsett og sub. Og nei, "bassen" fra eventuelle 6x9" hjelper ikke på dette, de gjør bare lydbildet enda værre.

Forsterkerne bør plasseres nærmest mulig batteriet, for å unngå spenningstap på strømkablene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke helt skjønt greia med ohm

tar eksempel i dd2512

der det står 2x2 ohm og kan spessialbestilles i 2x4 ohm?

hva er bra og hva er dårlig?

hvordan må jeg koble dette for å få det best mulig med hvilken forsterker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en monoblokk som er stabil i 1ohm, vil man få kobla i 1ohm. Da må man ha enten 1stk 2x2ohm eller 2stk 2x4 eller 2x1ohm. Så skal du ha 2stk må du med andre ord bestille 2x4ohm for å få koblet i 1ohm. Så lenge elementet har 2 spoler, altså det er 2x etterellerannet, så kan man halvere ohm (impedans) med å paralellkoble (koble sammen plusser, og koble sammen minuser) eller halvere impedans ved å seriekoble (pluss fra forsterkeren til en spole på element, så kabel fra minus på samme spole til pluss på neste spole, og fra minus til forsterker igjen).

Ved å f.eks koble en monoblokk i 2ohm mens den er stabil i 1ohm, vil du bare få ca. halve effekten av hva den er god for. Altså kaste halve prisen ut av vinduet, hvis det er høy lyd man vil ha.

Her kan du leke deg (eller dobbeltsjekke at du kjøper riktig før du handler) impedanser på opptil flere elementer, med opptil flere spoler:

http://www.rockfordfosgate.com/Support/rftech.aspx#wiringwizard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...