Gå til innhold

Motorsykkel tråden på bimmers


Cbrooen
 Share

Anbefalte innlegg

Nei fordi den er superduper rask sykkel...202hk på hjula må virkelig gjøre den om til en rask sykkel...

 

Delvis enig med deg. Kollegaen min kjøpte seg R1 som første sykkel, men lysten på mer kom bare 2 mnd etter han fikk lappen. ;) kjøpte seg da s1000rr og ELSKER den.

er man litt voksen i hue så kan man fint kjøre det som førstesykkel. er man skeptisk for rykk og napp og uønsket hjulløft så finnes det elektronisk "regn-program" på de. om man setter på den i begynnelsen så blir den nok litt "snillere" ;) om man vil ha den på bakhjulet så finnes det elektronisk "bakhjulskjøringsprogram" og.... :D

Jeg falt pladask for den, men jeg kan ikke ha en sånn.  ;) takke meg til powercruiseren jeg har kjøpt gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe problem med å ha en slik som førstesykkel. Motor, bremser og to hjul. Resten går på hodetSkrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Forskjellige meninger rundt det der..

post-49589-0-99672200-1398959581_thumb.j

Fast Bikes skriver:

"New Rider: It'll rip your head off"

Man kan kjøre en s1000rr som nybegynner uten å risikere liv eller lapp, men ka er poenget? Det blir som å kjøre gocart på handlerunde til sentrum, og prius på gocart-banen. Pointless.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mente jeg skrev det tidligere i tråden: Det er min far sin sykkel :)

Nei blir ikke noe sånt på meg som førstegangssykkel. Tørr ikke helt det, så blir nok en litt mer cruise-sykkel i første omgang.

 

Jepp er målt til det såvidt jeg husker rett. Gjort en del med den sykkelen :)

 

Du går nok lurt i det, altså ikke velge den som førstegangsykkel. Morro at din far har slik sykkel, har alltid hatt lyst å prøve en slik selv, men har ikke hatt gleden enda. Imponerende tall. :)

 

 

 

Fordi?? At den er sprek? Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

 

Jo, det skal jeg fortelle deg. Mange (LES: De som ikke har så mye erfaring på to hjul) tror at det er effekten som gjør at man ikke anbefaler disse syklene som førstegangssykler. Det er en faktor, men ikke den mest avgjørende etter min mening. En 1000cc i dagens marked er ekstremt lite "forgiving" Altså sykkelen vil ikke "tilgi" deg hvis du gjør feil. S1000RR, R1, CBR1000RR er laget for ekstreme hastigheter og handling. 

 

Hvis du gjør feil i svinger, gasspådrag, gassslipp osv på en slik sykkel kan det fort gå veldig galt kontra en anbefalt nybegynnersykkel. Det er ikke bare at den har 193hk, noe som i seg selv sier nok. Du har åpenbart ikke kjørt en 1000cc RR. De har meget hardt understell som gjør sykkelen vanskeligere å kjøre for en uerfaren sjåfør. Gassresponsen på en slik sykkel er IMO altfor hard for en som nettopp har begynt å lære seg å kjøre sykkel. 

 

Sittestillingen er heller ikke ideell når det kommer til å lære seg sving, gasskontroll, clutch/gir. Man sitter i en meget aggressiv sittestilling og det kan ofte ta fokuset bort fra det viktige. 

 

Sykkelen er altfor seriøs for en ny sjåfør etter min mening. Hard suspension, voldsomme krefter og gassrespons, vanskelig sittestilling for en som ikke er vandt med sykler. Men kanskje det viktigste en ny sjåfør mangler: Respekt for effekten. 

 

Jeg valgte en Yamaha yzf600r fordi jeg har kjørt sykkel før, altså 125cc og mange crossere. Jeg følte derfor at en 600cc passet meg bra, men jeg vurderte ALDRI 1000cc som førstegangsykkel. For folk som har NULL erfaring på to hjul vil jeg anbefale en Kawasaki 300 Ninja, eller kanskje en Suzuki SV650. Begge veldig flotte sykler som er anbefalt som førstegangsykkel. 

 

Å starte på en av verdens raskeste produserte kjøretøy blir for meg som å ha Bugatti Veyron som førstegangsbil. Det er en helt annen verden å kjøre sykkel kontra bil. Når man får førerkortet får man mer eller mindre en innføring i hvordan det er å kjøre sykkel. Man lærer utrolig mye det første året, og hvis du har en S1000RR som står å venter etter lappen er i boks kan hele motorsykkelopplevelsen skremme livet av deg. 

 

Spørsmålet er vel egentlig hvorfor vil du ha en s1000rr som førstegangsykkel? Tror du en ny sjåfør klarer å utnytte 10% av den sykkelen potensiale? Hvis man lærer seg å kjøre sykkel først, vil man ha så mye mer glede av det i ettertid når du oppgraderer, for da vet du faktisk hva som er forskjellen med de forskjellige syklene. 

 

Kan sikkert skrive flere sider om dette, men her har du noe av det jeg mener om akkurat dette. Men for all del, jeg skal ikke sitte å si hva du skal kjøpe deg og ikke. Kjøp deg gjerne s1000rr for min del, men du kommer til å trives bedre på en mindre / lettere sykkel i starten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ytret hva jeg mener før om førstegangssykkel, får øksa over fingrene da også(da eldre sykkel i 15-30 000kr klassen for å lære). Klart at en S1000RR er krevende på alle måter, men man kan kjøre den som førstegangssykkel allikevel, alt kan læres. Om man så får ta det rolig på veier man kjenner godt og har kjørt sykkel på før. Om en som aldri hadde kjørt sykkel før skulle satt seg på en 1000RR for første gang(motorsykkel generelt, moped er ille nok...), kan man si med en gang at det ikke hadde gått bra, men har man sykkelinteresse, har begynt i det små med moped/lettsykkel, tilbakelagt mange kilometer på tung sykkel, så bør da de fleste evne å kjøre en S1000RR innenfor rimelighetens grenser. Å jage på sammen med lærkledde fartsfantom første Onsdagstreffet på Tyrigrava nedover Gamle Mossevei er nok ikke et sjakktrekk.

 

Syklene jeg har kjørt mest føles lettere å kjøre svinger med enn det jeg kunne med mopeden jeg hadde som 16 åring, begge runder 1000kubikk. Ingen er R-sykler og har en mer touring kjørestilling(akkurat slik jeg liker det, jeg har tidligere forsvart mitt syn på akkurat det) og diverse komfortfunksjoner, et helt annet fokus er det, men allikevel gode ytelser og muligheter for justeringer alle veier.. Allikevel så er teknikkene de samme selv om man må handskes med råere redskap(tyngre).

 

Skulle jeg først kjøpt R-sykkel og jeg hadde prioritert et mc-kjøp i dette prissjiktet(eller RR eller hva nå den klassen kalles), så skal man ikke se bort ifra at det hadde blitt S1000RR.

 

Alt i alt handler det om hva man selv føler seg trygg på, og hva man føler at en mestrer. Så man får vel bare lytte på seg selv og føle på det underveis. Føler man seg ikke trygg med sykkelen på kjøreskolen, så sier det seg vel nesten selv. Du har mange gode poeng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart kan den kjøres som førstegangsykkel, det er jo en motorsykkel på lik linje med alt annet. Hvis man kjører som bestemor hele tiden klarer man seg sikkert fint på en slik sykkel, men da tenker jeg: hva er poenget med at man kjøpte en supersykkel til over 200 000 kroner? 

 

Det er bare å bruke det huet man har fått tildelt, så går det som regel bra. Nå er folk flest flinke på å velge riktig sykkel syns jeg. Har enda tilgode å se uerfarne sjåfører på slike sykler vi snakker om. Men for de som ikke har satt seg inn i motorsykkelverden enda, kan det være greit med noen tips. 

 

Siden vi snakker om R-sykler syns jeg 600c RR er meget undervurdert, det er alltid snakk om 1000, men 600 går så det griner. Prøvde en 2014 ZX6R 636 her om dagen. Antispinn, ABS, power modes og hele den pakka der. Gikk noe voldsomt syns jeg. Veldig lett å legge ned i svinger og ikke minst LETT. 

 

Hadde jeg hatt 250 lapper til sykkel hadde det nok blitt 1000c fordi jeg kan, men ingenting galt med 600 sportsyklene. De klarer absolutt å holde følge med 1000c. 

Fordelen med 1000 i mine øyne er giringen og momentet, er litt mer giring opp / ned på 600 og man ligger høyere i registreret når man cruiser. 

 

Enig med deg der Fredrik, føler man seg trygg på sykkelen sin kan jeg garantere MYE glede på veien. Velg sykkel etter din egen evne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23, fyller 24 i høst, så har lyst på tunglappen til neste år. Likevell ser jeg ikke for meg for øyeblikket noe større enn 600 som førstegangssykkel, dog er dette kun spekulasjoner, da jeg aldri har prøvd noe kraftigere enn en NSR 125CC.

 

Har ikke lyst på R sykkel som første, men mer noe ala. Ducati Monster.

 

Hva vil dere si er viktig ved valg av sykkel, annet enn at man er trygg og fortolig med sykkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil dere si er viktig ved valg av sykkel, annet enn at man er trygg og fortolig med sykkelen?

 

Hvis du ikke har gjort det enda, dra til en forhandler for å prøvesitte. Det kan være monster er helt feil sykkel for deg hvis du ikke allerede har sittet på den. Sjekk forsikring også før du kjøper. Mange har blitt negativt overrasket over dette. 

 

Du finner fort ut når du prøvesitter hva du føler er best. Bortsett fra det er det vel bare smak og behag, hva du liker visuelt, hva slags motorkonfigurasjon du liker best, sittestilling og type sykkel (r-enduro-motard-naked osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...