Gå til innhold

Motorsykkel tråden på bimmers


Cbrooen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har oppkjøring nå i mai.

Hatt 1 kjøretime i år, og det er 7 år siden jeg kjørte mc sist. Kjørelærer mente dette går lett som bare det, så vi får satse på det ;)

 

 

Hva slags sykler planlegger dere å kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg funderer på 4-5 forskjellige... Vanskelig valg!

 

Ktm smc-R 690

Honda Cbr600RR

Suzuki Gsx-R 600

Kawazaki z800

Triumph daytona

 

Alle har sitt bruksmønster, men jeg aner ikke hva jeg vil ha... Må nok prøve alle sammen minimum 1 gang for å gjøre opp en mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuda er en V-Twin, og det har jeg ikke lyst på i en motard.

 

smc har fått nye fordeler i år, bla 10% lavere forbruk og "ride-by-wire" så har den sine fordeler

 

 

Hvorfor velge R-sykkel? Man har selvfølgelig fordelen av langturer og sportslig kjøring, men dog LANGT over fartsgrensen

Forsikring er jo også et skikkelig hopp opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hva jeg vil pøse ut, men BMWK1300S er drømmen!

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Du har planer om å skaffe deg sykkel i år eller?

Jeg ser du bor på andre siden av fjorden for meg, så da er det jo mulig med en kjøretur eller to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok neste vår tidligst, må jobbe hardt i vinter for å finansiere lapp + studere, så en balansegang der! Er jeg heldig kan jeg "låne" den ene sykkelen til fattern dersom han ikke tar den med til sommerhuset(syden).

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnkurs er pålagt før øvelseskjøring ja :) Spurte min far som er kjørelærer og holdt kurset igår. Uansett om man er over 25 og har B-lappen.

Gleder meg til å begynne nå! Om 2 uker er min første kjøretime. Har kun kjørt scooter før så dette blir sikkert mye prøv og feil :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man trenger IKKE grunnkurs før man starter på øvelseskjøring. Dette står klart og tydelig på BT sine sider, samt har fått dette bekreftet av BT pr tlf.

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Ovelseskjoring/Motorsykkel

 

 

For å kunne øvingskjøre i klasse A (tung motorsykkel) må du
◾vere fylt 22 år, eller ha førerett for A2
◾ha med anten gyldig bevis for fullført trafikalt grunnkurs og legitimasjon, eller førarkort i ein annan klasse

 

MEN:

 

 

Fritak for trafikalt grunnkurs

Du er friteken for trafikalt grunnkurs dersom du
◾er over 25 år
◾har førarkort frå før
◾NB! Du må likevel ta mørkekjøring og førstehjelp før du skal kjøre opp!

 

 

Dette er dog problemet mitt nå:

 

Motorsykkelen

◾◾I klasse A1 må den vere registrert som lett motorsykkel (slagvolum under 125 cm3, effekt ikkje over 11 kw)
◾I klasse A2 må du bruke mellomtung motorsykkel (motoreffekt ikkje over 35 kw, ikkje meir enn 0,2 kw pr kg eigenvekt, sjå førarkortforskrifta § 2-2!)

 

Jeg spurte BT om tungsykkel... de vet ikkeno..og de har ingen anelse... og de har aldri fått dette spørsmålet...nå driver dem febrilskt og stresser med å finne svar på detta... haha :P

 

Fikk tilslutt svar om at "øvelseskjøring på tungsykkel krever at begge har tungsykkel...og det er ikke påkrevd noe kurs eller annet så lenge man er over 25 og har førerkort for bil"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke aktivt medlem her, som regel bare når jeg skal selge noe/oppdatere meg litt på BMW fronten... Kom akkurat over denne tråden og tenkte at jeg måtte poste et lite innlegg her da jeg betrakter meg selv som over middels MC-entusiast... 

 

Sykler jeg har hatt?

Ducati Monster 900, Ducati monster 620, Husqvarna TE610, KTM EXC450, Suzuki GSXR 750, Honda CB500 (Cafe-racer), Honda CB550 (Cafe-racer), Yamaha XS650 (Chopper), Yamaha XT500, Harley-Davidson Sportster 1200, BMW R100RS (Cafe-racer) for å nevne noen... (hatt en del delesykler/vrak ved siden av som ikke er verdt å nevne)

 

Sykler jeg har nå?

Kawasaki W650 (Cafe-racer) og Harley-Davidson Sportster 883 (ombygd og byttet til 1200 sylindre). 

 

Legger til et par bilder av mine nåværende sykler.. Harleyen er fortsatt under ombygning, så ser litt små-rar ut på bildet (blir en blanding av bobber og scrambler).. Og de svære "vinge-speilene" på kawan er borte for lenge siden!

 

bilde-145_zpsb75c0fad.jpg

 

04_573939364_zps76568b92.jpg

 

Og noen smakebiter på det jeg liker å drive med:

 

http://www.youtube.com/watch?v=Im7M5qjJXys

 

http://www.youtube.com/watch?v=AJr8yd-HgRs

 

http://www.youtube.com/watch?v=vmAaVgUzNh8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man trenger IKKE grunnkurs før man starter på øvelseskjøring. Dette står klart og tydelig på BT sine sider, samt har fått dette bekreftet av BT pr tlf.

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Ovelseskjoring/Motorsykkel

 

 

For å kunne øvingskjøre i klasse A (tung motorsykkel) må du

◾vere fylt 22 år, eller ha førerett for A2

◾ha med anten gyldig bevis for fullført trafikalt grunnkurs og legitimasjon, eller førarkort i ein annan klasse

 

MEN:

 

 

Fritak for trafikalt grunnkurs

Du er friteken for trafikalt grunnkurs dersom du

◾er over 25 år

◾har førarkort frå før

◾NB! Du må likevel ta mørkekjøring og førstehjelp før du skal kjøre opp!

 

 

Dette er dog problemet mitt nå:

 

Motorsykkelen

◾◾I klasse A1 må den vere registrert som lett motorsykkel (slagvolum under 125 cm3, effekt ikkje over 11 kw)

◾I klasse A2 må du bruke mellomtung motorsykkel (motoreffekt ikkje over 35 kw, ikkje meir enn 0,2 kw pr kg eigenvekt, sjå førarkortforskrifta § 2-2!)

 

Jeg spurte BT om tungsykkel... de vet ikkeno..og de har ingen anelse... og de har aldri fått dette spørsmålet...nå driver dem febrilskt og stresser med å finne svar på detta... haha :P

 

Fikk tilslutt svar om at "øvelseskjøring på tungsykkel krever at begge har tungsykkel...og det er ikke påkrevd noe kurs eller annet så lenge man er over 25 og har førerkort for bil"

Husk at det er forskjell på "Traffikalt grunnkurs" og kursene kjøreskolene har i forbindelese med sykkel.

 

Uten å ha googla meg skakk er jeg ganske sikker på at kravet dere diskuterer er noe kjøreskolene setter som ett minstekrav før de øvelseskjører med deg. Hva du gjør på fritiden med faren din e.l. er det ikke kjøreskolen som bryr seg om. 

 

Slik jeg ser det må du ha gjennomført MC-kurs for å ta kjøretimer og den biten hos en kjøreskole, men ønsker du kun å øvelseskjøre privat trenger du ikke dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...